28 maart 2024, 09:29:56

maagkiezel nodig?

Gestart door Karin/zazou, 10 mei 2011, 13:40:31

« vorige - volgende »

Karin/zazou

Hallo allemaal,

Mijn valkje Zazou is nu 2 maanden bij ons en sinds 2 weken is hij over op Harrison HP . In de winkel hadden ze de fine niet op voorraad dus dan maar de extra fine, achteraf ben ik hier wel blij om want Zazou eet van het zaad alleen maar de hele kleine zaadjes en de rest laat ons eigenwijsje gewoon liggen. Maar goed sinds 2 weken dus over op pellets, de eerste week heb ik 's avonds af en toe nog wat zaad gegeven zodat Zazou niet met een leeg buikje de nacht in ging maar nu gaat het zo goed dat ik geen zaad meer bij hoef te voeren. ;D ;D ;D
Ik lees hier wel dat je 2x per week zaad moet blijven geven om de spiermaag actief te houden maar moet je dan ook de maagkiezel maar 2x per week aanbieden of moet dat wel altijd in de kooi aanwezig zijn? Ik weet niet of ze kiezel nodig hebben om pellets te verteren of klein te krijgen.
Verder vroeg ik me af of iemand weet of de samenstelling van de fine en de extra fine hetzelfde is en hoe je kan overschakelen op de wat grotere pellets, ik ben toch bang dat ons eigenwijze kippetje alleen klein spul wil eten ;).
Ik hoop dat iemand advies voor me heeft,
groetjes van Karin en Zazou.

Rianne

Het formaat pellets is volgens mij ook op het formaat vogel aangepast, dus er zal wel verschil in samenstelling zijn. Toen ik mijn valkjes nog Harrisons gaf, kregen ze de High Potency. Alleen kwamen er steeds meer valkjes bij dus werd het me te duur.
Er is niks mis mee om 2x per week zaad te geven. Ook brood, groente en fruit mag je gewoon nog aanbieden. Maagkiezel en grit nemen ze naar behoefte, dus kun je ook gewoon ophangen.
Overschakelen naar grotere pellets kun je net zo doen als je bent overgeschakelt van zaad naar pellets, dus gewoon door elkaar heen doen in het begin en steeds minder fijn spul erdoor.