28 maart 2024, 23:06:00

Valkje wil niet eten.

Gestart door Palomino, 7 mei 2011, 20:14:51

« vorige - volgende »

Palomino

7 mei 2011, 20:14:51 Last Edit: 8 mei 2011, 11:56:11 by Palomino
Sinds vandaag hebben we twee jonge valkjes van bijna 4 weken oud. (26 en 24 dagen)
De ouders begonnen erg te plukken, vandaar de handopfok.
Om 5 uur hebben we ze hier voor het eerst gevoerd en Kiwi vloog schreeuwend naar het lepeltje. De 7 ml was binnen een paar minuten op.

Maar Mango wilde dus niet eten... Niet van een lepeltje, niet sabbelen van het spuitje, hij keek er niet eens naar.
Ik heb daarom steeds wat kleine beetjes in z'n bekje gespoten en zo heeft hij een leuke hoeveelheid binnen gekregen, al was het geen 7 ml.
Hij maakt geen zieke indruk, is ook wel alert, maar minder levendig dan Kiwi. Om 7 uur heb ik hem nog wat gegeven, maar weer hetzelfde...., ik heb hem weer moeten dwingen om te eten.
Omdat hij bij de eerste eigenaar steeds goed heeft gegeten vraag ik me af of het misschien komt door stress van de "verhuizing".

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Wat vaker kleine beetjes geven en s'nachts de krop leeg laten worden? Of gewoon 4 keer per dag (dwang)voeren.
(Voor de eerste voeding van 5 uur wogen ze trouwens allebei 86 gram.)
Alvast bedankt voor de hulp!

Groetjes Audrey
Groetjes Audrey

wiesje73

Hoi

Las net je mail ik hoop dat ze hier snel reageren en tips kunnen geven.
Hier at ie net zoals kiwi schreeuwend van t lepeltje en het was zo binnen.
mischien idd door wat stres en ineens met z'n tweetjes ipv 5?
ik hoop dat ie gauw gaat eten die lieverd!

Groetjes Wiesje

Rissiejjj

Wonen jullie dicht bij elkaar?
Anders zou ik als ik jou was wiesje daar is heen gaan.
Kijken hoe zij/hij op jou reageert.

Eerste dagen was hier inderdaad ook moeilijk, naja bij de inmiddels zelfstandige dan.
De 2 kleintjes hebben nergens last van gehad.

En anders eerst toch maar dwangvoeren.
Wel voorzichtig natuurlijk. Maar dit heb ik met mijn eerste ook moeten doen. Hoop dat het goed komt!.

Larissa

STOP

Ga niet over op dwangvoeding dan kun je de vertrouwens band naar mensen toe, met alle elende van dien

Breng beide valkjes terug naar Wiesje
Laat wiesje dit afmaken, zei zien Wiesje als moeder en zullen van haar de pap voeding weer aannemen

Wiesje jij moet dit volbrengen tot dat ze zelfstandig zijn

Heel veel s6 met de valkjes

groetjes Larissa

Ps ik heb zelf regelmatig jonge valkjes en ook wel die ik moet pappen maar hier gaan ze niet eerder weg tot dat ze volledig zelfstandig zijn (tip voor volgende keer)

Rissiejjj

Met Dwangvoeden bedoel ik NIET het spuitje maar achterin de snavel duwen en spuiten maar.
Nee, gewoon met veel geduld telkens wat in het snaveltje proberen te krijgen.
Vertrouwen van mijn vogel is niet geschaad hierdoor.
Maar ik deed in het begin ook, eventjes zorgen dat ze de smaak te pakken had, en wou ze niet meer, dan stoppen, gaf naar behoefte.
Dwangvoeden klinkt heel extreem, maar zo bedoel ik het niet. De vriendelijke versie op zorgen dat ze wat binnen krijgen.

Larissa

Nee oke, de vriendelijke versie....ik meende dat je echt dwangvoeding bedoelde dus spuit er in en (vr) eten.

Je kunt het proberen door iets met zachte dwang er in te krijgen, maar pas daar wel mee op...ik ken ook hele eigenwijze valkjes die dat niet accepteren.

Ik hoop dat het helpt

groetjes Larissa

Rissiejjj

Dat zou ik niet eens kunnen.
Nee alles met respect!.

En anders toch maar zoals iedereen zegt terug naar Wiesje
Maar je zou toch denken dat het moet kunnen zo.
Mijn valkje wou de eerste dagen ook niet, maar deed het uiteindelijk toch.
De kleintjes die hier nu zijn zijn gewoon enorm makkelijk. Eerste dag drupje in de snavel en ze deden het uit zichzelf.

Nou heel veel succes ermee!
En dat je de juiste beslissing mag maken.

Palomino

Ik geef steeds af en toe een beetje, en ik bedoel met dwang voederen niet van bekje open, spuiten en (vr)eten hoor, even voor de duidelijkheid.  ;) Ik zet het spuitje aan de zijkant van de snavel en als het bekje open gaat spuit ik wat voer in het bekje, niet in z'n keel.

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik krijg nu ook echt de indruk dat Mango z'n "moeder" mist, dus die ga ik nu mailen.
Alles voor de vogeltjes, dus als het daar wel goed gaat, dan blijven ze daar tot ze zelfstandig zijn.
Groetjes Audrey

wiesje73


Palomino

@ Wiesje> T'is al heul laat, maar ik mail je zo nog even terug hoor.

Ik heb Mango net nog een voeding gegeven en het duurde wel even, maar hij heeft dit keer ongeveer 7 ml opgegeten.
Steeds hele kleine beetjes voorin z'n bekje, en hij smakt het langzaam maar zeker naar binnen.
Maar als ik dan Fran en Kiwi zie, die zijn gewoon in een paar minuutjes klaar. Ik wil het Mango niet aan doen om op deze manier zelfstandig te worden, dus we gaan morgen (vandaag) met hem en Kiwi terug naar Wiesje.
Ik heb door ervaring en m'n opleiding genoeg ervaring met handopfok, maar een (surrogaat)moeder kan ik niet vervangen.
Ik ga duimen dat Mango bij Wiesje weer lekker van een lepeltje gaat eten, net zoals Kiwi dat doet.
Groetjes Audrey

Palomino

Kiwi en Mango zijn weer terug naar Wiesje en we hebben ze (ondanks het plukken) even laten voeren door de ouders. Super om te zien, Mango had binnen no-time een mooi vol kropje.
Wiesje laat ze nu allemaal weer voeren door de ouders, daarna gaan ze apart ivm. het plukken. Eén keer per dag krijgen ze dan nog een papvoeding, zodat ze ook daaraan gewend blijven, voor het geval dat.
Over een paar weekjes, als ze helemaal zelfstandig zijn verhuizen ze weer deze kant op.  :D
Groetjes Audrey

smiley

Hallo Wiesje en Audrey

Ik vind jullie super kanjers   :-* :-* jullie hebben echt gehandeld in het voordeel van de kleine valkjes ..
En dat mag ook wel eens gezegd worden ,waren er maar meer mensen zoals jullie  ;) ;)
Dan zouden er minder valkjes dood gaan !!!

Meiden jullie zijn toppie !!!!

Groetjes Conny


bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

wiesje73

Dankjewel Conny

We hebben ook echt het beste met ze voor.
En ze zijn al weer mooi aangekomen ze waren afgevallen tot 83 gram en wegen nu alweer ruim 100 Gr. Super hè! ;D

Palomino

Dank je wel Conny!

Maar alleen Mango was afgevallen. Toen ze hier kwamen wogen ze allebei 86 gr.  S'avonds woog Mango 83...
Kiwi deed het heel goed met de voedingen en woog zaterdagavond rond de 95 gr. Ik gebruik hem eigenlijk nooit, maar ik was nu heel blij met m'n digitale weegschaaltje.

Kiwi was hier ook vast zelfstandig geworden met handopfok, maar we wilden hem hier niet alleen houden. Daarom is hij samen met Mango weer naar Wiesje gegaan.  :D
Groetjes Audrey

wiesje73

Ja idd alleen mango was afgevallen  ;)
Stress weekend gehad hè dus dan verwar ik nog wel 's wat haha ;)