29 maart 2024, 11:47:20

help, dikke krop en veel vocht!!!

Gestart door yamyyamy, 7 mei 2011, 17:03:11

« vorige - volgende »

yamyyamy

hallo

Jong valkje (van 26 april 2011) heeft een hele dikke krop en zit vol met vocht, je ziet er zelfs een luchtbel in. De krop is zo dik dat ze er gewoon op rust. Waar komt dit door? Ik heb haar even apart gezet onder een warmte lamp

Haar/zijn zusje/broertje is een paar dagen ouder, maar wel 3x zo klein! Ik ben bang dat de oudste te veel om voer vraagt, waardoor het kleintje bijna niks krijgt en dat de oudste daardoor de krop zo dik heeft. vandaar dat ik m even apart heb gezet.

Wie kan me helpen??!!

ps het is hun 1e nestje, eerder zijn er al 2 overleden.

foatum

Citaat van: yamyyamy op  7 mei 2011, 17:03:11
Haar/zijn zusje/broertje is een paar dagen ouder, maar wel 3x zo klein! Ik ben bang dat de oudste te veel om voer vraagt, waardoor het kleintje bijna niks krijgt en dat de oudste daardoor de krop zo dik heeft. vandaar dat ik m even apart heb gezet.

Wie is nou de oudste, eerst is het broertje/zusje een paar dagen ouder en daarna is het valkje met de dikste krop de oudste, ik snap het even niet meer.

yamyyamy

o ja sorry foutje
valkje met de dikke krop is de oudste

ik heb haar apart gezet en ga er vanacht een paar keer uit om haar in de gaten te houden of de krop al leegt.
hij is op dit moment qua grote redelijk normaal, de rest is allemaal vocht geweest. maar nu is de krop ook vrij stevig, is dit normaal?
heb haar 2x een beetje water gegeven en de krop gemasseerd zodat het wat papperiger word en dan hopelijk makkelijker verteerd.
ik ben bang dat als ik haar nu in het nest terug leg dat ze dan weer zo vol gevoerd wordt, zonder dat de krop leeg is geweest.

doe ik hier goed aan???
ik weet even niet meer wat ik er mee aan moet.
zo moeilijk, want je wilt het niet verkeerd doen!

help!!!!

ze poept trouwens wel, is wel waterig, beetje soort diaree ofzo


yamyyamy

nadat ik haar vanacht alleen heb gezet onder de lamp en ik er 2x uit ben geweest om een paar druppies water te geven en vervolgens de krop de masseren is hij bijna leeg.
ik zal haar straks een heel klein beetje pap geven en haar dan weer bij haar ouders zetten, kijken wat ze doen.
hopelijk leegt hij, nu hij leeg is geweest, weer wat makkelijker.

Of zal dit probleem blijven?
heeft iemand hier ervaring mee?

En hopelijk voeren papa en mama niet te veel.
zie het eigenlijk, qua tijd ivm werk, niet zitten om haar met de hand op te voeden.
maar wat moet dat moet natuurlijk

yamyyamy

heb ze beiden weer terug in het nest en mama is weer druk aan het voeren zo te horen (de oudste).
ben bang dat het verhaal weer van voor af aan begint. dat ze de krop weer zo dik krijgt met veel vocht.
is dit ernstig of...?   ???

even afwachten dus...   :-[

yamyyamy

nou pa en ma zijn om de beurt aan het voeren geweest en we zijn weer terug bij af  ??? Ze blijft maar eten en ze blijven maar geven. de krop is alweer te dik? en er zit ook weer vocht in.
ik weet het niet meer  :-[ :-[

carco

kan je er misschien een foto van plaatsen?
Is het alleen bij de oudste en krijgt de andere niets of bij beide?
Ik heb nl een paar jaar geleden een koppel gehad met maar 1 jong die de kleine ook zo vol stopten dat het jong binnen 3 dagen al 20 gram woog  :o
Maar hier zat geen vocht bij trouwens , dat ken ik niet.
Ik heb het jong toen iedere 2 uur water gegeven tot het leeg was en bij een ander koppel neergelegd, daar is het goed groot geworden.
Dezelfde ouders doen het nu weer perfect, dus wat dat toen geweest is ???

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




yamyyamy

ik heb zo nog geen foto, zal kijken of ik er een kan maken.

heb ook geen pleegouders. we hebben totaal 3 valkjes (2 vrouwtjes en 1 mannetje) verdeelt over 2 kooien in de huiskamer.
dat is dus geen optie.

Cherro

Zie je het vocht niet voor wat lucht aan?
Dat lijkt wel wat op vocht, maar t is dus gewoon een luchtbel die ook heen en weer gaat.

Vooral ook omdat je schreef dat de krop zo stevig en alles aanvoelt, zou je zeggen dat het dan al geen vocht kan zijn.

Het jong moet zoiezo 1 x daags die krop leeg hebben, dus ik zou het jong er dan gewoon 1 x daags uithalen desnoods als het zo overvoerd word, en dan pas terugzetten wanneer de krop helemaal leeg is, en dan pas terugzetten.

En idd wat Carco zegt, zelf wat extra water geven.

Wat voer je de ouders trouwens?

Ik geef s'ochtends met water geweekt eivoer, zodat het jong ook gelijk daardoor al voldoende vocht krijgt, en daarna doe ik in de middag pas zaadvoer geven en dan zonder dikke zonnepitten. Misshcien dat je zoiets ook nog eens kan proberen

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)


Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

yamyyamy



hier een foto

maar het is zeker weten vocht, hij wordt pas hard als al het vocht opgenomen is en dan geven we haar om de zoveel tijd wat extra water en masseren we de krop tot deze leeg is en dan gaat ze weer naar paps en mams, dan moeten we dit maar dagelijks of zelfs een paar x per dag doen. ze ontwikkeld verder goed, krijgt al slagpennen, oogjes zijn al open enz enz
heb het idee dat ze zelf geen stop heeft, en maar om eten blijft vragen, pa en ma geven het dan wel.

carco

Hoi

Ik zie de foto niet staan ???
Maar als het zo werkt zoals je nu doet, is het denk ik prima ;)

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




yamyyamy


Rianne

Je moet de foto eers uploaden naar bijv Photobucket.com (account nodig) of je verkleint m tot 60 kb en dan kun je m op Valkparkiet.com uploaden. Direct vanaf je pc naar t forum kan niet.


Landiej

Dat is inderdaad een grote krop! Maar heb het idee dat je zelf al een oplossing voor het probleem hebt gevonden :) Gelukkig is het maar voor een paar weekjes, tot het zelfstandig gaat leren eten.