Kiezen: Dierenwinkel of Kweker?

Gestart door Akkie, 5 mei 2011, 20:36:47

« vorige - volgende »

Akkie

Hoi in deze topic leg ik uit wie je beter kan kiezen om daar je valkje te kopen. Ik zou zelfs het liefst naar een kweker gaan want bij de dierenwinkels zijn ze meestal oplichters. Zo heb ik een dierenwinkel bij mij in de buurt: Dobey. Zij verkopen 1 lutino valkje voor 60 euro. En bij kwekerij 't Valkje ( kwekerij van Anglique en Peter moderators Valkparkiet.com ) kost 1 lutino 20 euro. Kun je net zo goed 3 lutino's kopen voor 60 euro. Ook heb je bij een dierenwinkel weinig keus. Dat wil zeggen dat ze maar 1 of twee koppels hebben en allebei bijvoorbeeld 1 mutatie. Bij een kweker kan je verschillende mutaties kiezen. Bij de dierenwinkel weten ze het geslacht ongeveer 50% maar bij een kweker 90% of 100%. Bij een valkje uit de dierenwinkel weet je niet hoe oud hij precies is maar bij een kweker weet ie dat precies omdat het valkje met de hand is grootgebracht. Omdat de valkjes bij een kweker met de hand zijn grootgebracht zijn ze ook makkelijker tam te maken. De valkjes in de dierenwinkel komen van een grote vogelhandel en zijn dus moeilijker tam te maken.

Dit is mijn mening over hoe ik denk waarom je het liefst een valkje bij een kweker moet halen.


NL is een foutje: Valkenwereld.tk

Tamireya

Ik wil toch heel graag op dit topic reageren ook al heb ik het moeilijk om de goede woorden hierop te vinden.
Dus alsjeblieft niet erg persoonlijk nemen, ik wist alleen niet hoe ik het anders duidelijk moest formulieren  ;)


Er zijn dierenwinkels die dieren verkopen terwijl ze er heel weinig van weten, maar toch zou ik in eerste instantie niet zeggen dat ze oplichters zijn omdat ze andere prijzen hanteren als een kweker.
De prijzen zijn ook een beetje afhankelijk van waar je woont heb ik gemerkt. Bij mij in de buurt zou ik voor een lutino namelijk tussen de 30 en 50€ betalen.

In een dierenwinkel heb je weinig keuze omdat ze ook, meestal, niet de ruimte hebben om veel dieren te houden.

Een kweker kan in veel gevallen ook niet het geslacht bepalen. Natuurlijk kun je het berekenen met de mutatiecalculator maar 100% zekerheid heb je alleen door een DNA-test.

Wat ik in jou samenvatting het ergst vind is dat je denkt dat de valkjes bij een kweker met de hand groot gebracht worden en ze daarom makkelijker tam te maken zijn.
Ga maar eens hier op het forum lezen wat er voor problemen op kunnen treden met een handopvokvalkje.
Als voorbeeld hier een link http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,13124.0.html
Natuurlijk kan het wel eens gebeuren dat de ouders het kleintje verstoten of het te weinig gevoerd word of andere problemen waardoor het kleine valkje hulp van mensen nodig heeft om groot te worden maar in eerste instantie zijn daarvoor de ouders gedacht.

Maar in een ding geef ik je wel gelijk....bij een goede kweker, die verstand heeft van de dieren, kan je beter een valkje kopen als ergens anders  ;)

Akkie

6 mei 2011, 12:14:32 #2 Last Edit: 6 mei 2011, 12:18:32 by Akkie
Ja dit wil ik juist duidelijk maken. Maar ik zeg niet dat dierenwinkels ECHTE oplichters zijn, nee ik bedoel Qua prijs kun je beter naar een kweker gaan. Ook komen de valkjes daar uit een grote vogelhandel en kunnen erge dingen hebben meegemaakt vandaar dus dat ik vind dat ze moeilijker tam worden gemaakt. Bij een kweker zijn de valkjes vaker met de hand gepakt en zijn meer gewend aan mensen en dat is hoe ik denk waarom een valkje bij een kweker makkelijker tam wordt. Maar jij hebt ook wel gelijk in je reactie.


NL is een foutje: Valkenwereld.tk

Rianne

Het is lastig om alle dierenwinkels en alle kwekers over 1 kam te scheren. Niet elke kweker verkoopt namelijk tamme valkjes, en er zijn dierenwinkels die dat juist weer wel doen. Of je je 'op laat lichten' of niet, daar ben je zelf bij vind ik, want als je een dier wilt kopen, ga je je er toch eerst in verdiepen zodat je weet wat normale prijzen zijn en wat niet.

Akkie

JA maar wat ik wil duidelijk maken dat als je echt een valkje wil halen je het naar mijn mening het beste bij een kweker kunt halen en ik noemde op waarom ik dat denk. Maar iedereen zijn eigen keuze! ;)


NL is een foutje: Valkenwereld.tk

Rianne

Ik zeg niet dat ik het niet met je eens ben, maar je argumenten zijn een beetje kort door de bocht. ;)

puckje1984

ik heb allebei mijn valkjes bij de dierenwinkel vandaan. inpriciepe geen klachten.maar moet wel zeggen dat het wel eens verschild kwa scholing. mijn mannetje werd verkocht als vrouwtje en vrouwtje verkocht als mannetje.en een keer een grasparkiet die een bacterie bij zich had. maar ja mensen dit kan ook bij een kweker gebeuren.en een onervaren kweker maakt natuurlijk ook zo zijn fouten en kan je ook belazeren

foatum

Citaat van: Akkie op  6 mei 2011, 12:14:32
Ook komen de valkjes daar uit een grote vogelhandel en kunnen erge dingen hebben meegemaakt

De dierenwinkel waar ik wel kom (maar nog nooit een valkje heb gekocht) koopt de vogels echt niet bij een vogelhandelaar maar bij kwekers. wanneer je iets speciaals zoekt dan zijn ze ook niet te beroerd om contact op te nemen met een collega die misschien wel heeft wat je zoekt (bv handtam)
In Sneek zit een dierenspeciaalzaak waar heel veel vogels los in de winkel in een soort omheining zitten, uiteraard zitten daar alleen handtamme vogels omdat ze die terug kunnen zetten wanneer ze uit de omheining springen cq vliegen.
ze hebben daar ook PRACHTIGE ARA'S die ik SUPER mooi vind maar stiekem toch een beetje bang voor ben :-X
Dat ze er meer voor vragen is logisch, zij moeten er per slot van rekening ook aan verdienen, kwekers zijn al blij wanneer ze de kosten wat in de hand kunnen houden (denk ik tenminste)
Hoewel ik zelf ook voorstander ben van het kopen bij de kweker, al was het alleen maar om het heen en weer gesleep, denk ik toch dat jij VEEL te zwart/wit denkt en met deze opmerkingen alle dierenspeciaalzaken over 1 kam scheert, jammer !!!

Totser

Citaat van: foatum op  6 mei 2011, 18:33:59
Citaat van: Akkie op  6 mei 2011, 12:14:32
Ook komen de valkjes daar uit een grote vogelhandel en kunnen erge dingen hebben meegemaakt

De dierenwinkel waar ik wel kom (maar nog nooit een valkje heb gekocht) koopt de vogels echt niet bij een vogelhandelaar maar bij kwekers. wanneer je iets speciaals zoekt dan zijn ze ook niet te beroerd om contact op te nemen met een collega die misschien wel heeft wat je zoekt (bv handtam)
In Sneek zit een dierenspeciaalzaak waar heel veel vogels los in de winkel in een soort omheining zitten, uiteraard zitten daar alleen handtamme vogels omdat ze die terug kunnen zetten wanneer ze uit de omheining springen cq vliegen.
ze hebben daar ook PRACHTIGE ARA'S die ik SUPER mooi vind maar stiekem toch een beetje bang voor ben :-X
Dat ze er meer voor vragen is logisch, zij moeten er per slot van rekening ook aan verdienen, kwekers zijn al blij wanneer ze de kosten wat in de hand kunnen houden (denk ik tenminste)
Hoewel ik zelf ook voorstander ben van het kopen bij de kweker, al was het alleen maar om het heen en weer gesleep, denk ik toch dat jij VEEL te zwart/wit denkt en met deze opmerkingen alle dierenspeciaalzaken over 1 kam scheert, jammer !!!


Zijn idd wel hele mooie ara's die daar zitten, ik vind het alleen zo jammer dat ze zo weinig speelgoed hebben voor papegaaien. Ze hebben daar wel 2 ara's, 3 roodstaarten en een kaketoe (al heb ik die een hele tijd niet gezien) maar heel weinig speelgoed.

foatum

Dat is misschien wel zo, maar ze krijgen wel heel veel aandacht. Toevallig ben ik er eergister nog geweest en toen liep zelfs een medewerker met een (?) papegaai buiten, even later werd hij weer bij zijn vriendjes gezet.
Wat mijn dochter zo leuk vond was dat 1 van de papegaaien kon miauwen, zij dacht dat het een kat was zo goed had hij de kat geïmiteerd.

Totser

6 mei 2011, 19:48:43 #10 Last Edit: 6 mei 2011, 19:51:37 by Totser
Citaat van: foatum op  6 mei 2011, 19:39:24
Dat is misschien wel zo, maar ze krijgen wel heel veel aandacht. Toevallig ben ik er eergister nog geweest en toen liep zelfs een medewerker met een (?) papegaai buiten, even later werd hij weer bij zijn vriendjes gezet.
Wat mijn dochter zo leuk vond was dat 1 van de papegaaien kon miauwen, zij dacht dat het een kat was zo goed had hij de kat geïmiteerd.


Sorry ik was niet helemaal duidelijk, ik bedoel dat ze heel weinig speelgoed verkopen ;D, ik had toen namelijk een roodstaart en wou wat nieuw speelgoed halen maar ze hadden bijna niets voor de grotere papegaaien en dat vond ik vreemd aangezien ze wel heel leuk speelgoed hadden voor hun eigen papegaaien . Die papegaaien krijgen idd superveel aandacht, zitten steeds op de schouders van de medewerkers. Ik heb er zelf ook nog een valkje weggehaald en dat was een forse en gezonde vogel!

Totser


Akkie

Iedereen zijn eigen mening. Ik heb daar geen problemen mee. Maar wat ik wil duidelijk maken dat de grote dierenwinkel ketens in Nederland wel vaak vogels van handelaren kopen maar dat heeft de baas zelf gezegd tegen mij.


Valkenwereld.tk


NL is een foutje: Valkenwereld.tk

Totser

Citaat van: Akkie op  6 mei 2011, 20:48:54
Iedereen zijn eigen mening. Ik heb daar geen problemen mee. Maar wat ik wil duidelijk maken dat de grote dierenwinkel ketens in Nederland wel vaak vogels van handelaren kopen maar dat heeft de baas zelf gezegd tegen mij.


Valkenwereld.tk


Je hebt gelijk hoor, ik koop ook het liefste bij een kweker. Die hebben echt meestal een hart voor die vogels terwijl bij vele dierenketens het meer om het geld gaat

Rianne

Daar heb je een dierenwinkel voor ;) Het personeel wat de vogels verzorgt, moet betaald worden, de vogels krijgen eten en drinken, de vogels moeten ingekocht worden, er brandt licht en verwarming, etc. Een kweker heeft er ook werk aan maar goed, die hoeft er geen brood van te kopen. ;)