12 mei 2025, 06:51:05

Iemand ervaring met kanaries?

Gestart door Cherro, 16 april 2011, 13:40:43

« vorige - volgende »

Cherro

Hoi allemaal.

Ik heb even een vraag.

Ik heb een opvangkanarie zitten sinds gisteren, de vriendin van de buurman werd stapelgek van het beestje, hij piepte zo. ::)
Ze konden hem aan niemand kwijt, en ze wilde hem laten vliegen.

Eehm neem dan geen kanarie! ???

Nova is een schatje en zingt het van de daken, niks irritants aan ???

Maar goed, Nova kwam hier dus in een kooitje, met veelste kleine smalle zitstokjes, en zijn pootjes waren dus bij de uiteinden van de tenen vergroeid net extreem lange nageltjes.
Deze hebben we geknipt zojuist, en bij inspectie van hem helemaal en dus ook zijn pootjes vond ik dat hij wel hele ruwe bloeddoorlopen boodjes had.

Na wat googlen kwam ik uit op Kalkpoten, daar heeft t wel iets van weg, maar of het dat is ???
En dat vaseline e.d. goed zou zijn om dit te verhelpen, omdat het dan week word, en zo?
Ik zou er net al ff een fotootje van maken, maar had zn pootjes voor de zekerheid ingezalfd, en daar zit nu dus ook schelpenzand op, dus echt duidelijk zie je t dus niet nu ;)

Maar verder kan ik niet echt duidelijk vinden of het ook besmettelijk is en of er ook preventief behandeld kan worden tegen zo iets?

Zekere voor het onzekere heb ik Nova's pootjes dus zo goed en kwaad als het kon ingesmeerd met vaseline.

Iemand enig idee hoe en wat?

Nova zelf is nu flink aan t poetsen om die zalf er af te krijgen, gelukkig is t niet schadelijk, en was echt ff van zn doen en laten want hij werd na 2 jaar ineens in handen genomen, maar goed, toe maar ;) T is voor een goed doel ;)

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)

Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

Cherro

Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

mariannenl

Laten vliegen????   grrrrrrrr welke echte  dierenvriend zegt er nu zoiets ?

Wat erg zeg want als het de kanarie is van het plaatje is het een beauty !
Ik denk dat hij ( want als hij zo fluit als je zegt is het zeker een man ) heel veel te kort is gekomen in voeding en verzorging en hoef je dus niet bang te zijn voor ziektes'

Vermoedelijk door vitaminegebrek zijn de pootjes zoals je ze omschrijft , ik zou het diertje eerst tijd geven te wennen aan de nieuwe sitatie, goed voer, wat groenvoer af en toe , en wat afleiding in de vorm van bv wat speeltjes of touw
{probeer als het kan zitstokken van verschillende maten in zijn kooit te plaatsen, het liefste takken van natuurhout van bv. de wilgen- of berken boom )

Kijk even de ontlasting na en zijn chloaca of die smerig is, hij zou wormen kunnen hebben maar dat kan je met een kuur verhelpen, verder zou je een vitamine kuur kunnen geven ter aansterking.

Voor alle zekerheid zou ik hem de eerste tijd niet in de buurt van je eigen vogels laten, maar even apart houden.

vele groetjes
Marianne

mariannenl

ps
voor ik het vergeet een badje of af en toe sproeien is ook heel goed voor hem

Marianne

Cherro

Dank je wel voor je antwoord!

Ik heb 2 takken van onze pruimenboom in zijn kooitje gedaan met verschillende diktes idd, alleen is hij er bang voor ::)

Nu zit ie dus op t randje van zn waterbakje.
Maar zal wel wennen vanzelf ;)

De pootjes is maar ff afwachten, hij heeft nu sepia, ik zal zo nog wat gritt door zn voer doen, en idd wat divers spul aanbieden.

De vogels is inderdaad Nova, plaatje he  ;D
En hij zingt inderdaad prachtig al is hij nu stilletjes vanwege de check up en de nieuwe takken, maar dat komt vast snel weer goed ;)

Ik heb geen ruimte om Nova apart te zetten, ja dan moet hij zielsalleen op de slaapkamer, hij staat nu aan de ene kant van de kamer en de kaka's en Happy aan de andere kant.

Bedankt voor je meedenken en ik hoop dat hij er snel wat beter bij zit.
Wanneer zijn pootjes wat schoon zin zal ik wel even foto's maken van de pootjes,  misschien dat jij vanaf daar kunt zien hoe en wat.

mariska79

uitleg vaseline en kalkpoten :

kalkpoten ontstaan door een mijtsoort, doordat je er vaseline opsmeert krijgen de mijten geen zuurstof meer. mijten kunnen overlopen naar jou eigen vogels dus ja kalkpoten is besmettelijk.

het kan geen kwaad om vaseline op de poten te smeren (op de kinderboerderij hadden wij een haan met kalkpoten en was het een keer in de week ff in smeren en dit twee a drie weken volhouden) de eerst week zie je al een enorm verschil !

maar het verhaal van mariannenl klinkt meer aannemelijker

mariannenl

... wat uierzalf  onder op de pootjes smeren, en dat ong. 3 dagen volhouden zou ook moeten helpen , als je die tenminste in huis hebt

Marianne

Cherro

Ik heb én vaseline én uierzalf van de hema waarin ook desinfectieachtig iets zit, en ik heb speciale dikke witte vaseline van de huisarts voor mn zoontje, dus smeergoed zat hihi.

Ik begin nu ook te twijfelen aan kalkpoten, maar zodra het schelpenzand van de pootjes af is zal ik er ff een foto van trekken.

Ik heb hem in ieder geval ver van de adnere 2 staan, dus t lijkt me niet dat als het kalkpootmijt is dat dat de adneren in huis bereiken kan.

heel erg bedankt voor t meedenken tot dusver, en ik zal morgen ff proberen foto's te maken.
Ik heb Nova gisteren en vandaag lekker gesprayd en hij heeft een badje gekregen, nu moet ie er nog in ;)

Nova is trouwens wel een beetje maf, heeft ie 2 mooi takken in zn kooi, vertikt hij t om er op te gaan zitten  :-\

Zit nu op dat ienieminie randje van zn voerbakje steeds daar zit zo'n klein stokje aan. En als ik die weghaal gaat hij gewoon op de grond zitten  ??? ben ik nu gek of is hij nu gek ;)

mariannenl

zonder het te hebben gezien zit ik ook nog even aan jicht te denken, slechte voeding,  enz
zijn de voetjes ook verdikt ????
lees hieronder :

Bij jicht gaan uraten die normaal met de urine naar buiten worden uitgescheiden , circuleren via het bloed . Deze uraten worden dan in het lichaam afgezet.

Het meest bekend is de afzetting van uraten in en bij de gewrichten waardoor er poot-jicht ontstaat..

De uraten kunnen ook inwendig worden afgezet in de vliezen om het hart, om de lever enz.

Dan spreken we van inwendig ofwel visceraal jicht.   

Bij pootjicht zien we dat de vogels pijnlijke poten krijgen waarbij de gewrichten, tenen stijf worden.. Bij inwendig visceraal jicht worden vogels veelal acuut dood gevonden.  Bij onderzoek van de nieren worden bijna altijd chronische nierafwijkingen gevonden..

Dat hij niet op stok wil gaan zitten is vermoedelijk omdat hij dat niet kent, dat komt denk ik wel goed

Marianne

Cherro

Beetje lang geduurd met het plaatsen van Nova's pootjefoto's, maar hier zijn ff 2 foto's. Vergat ze steeds te maken en vanmiddag tijdens de verschoonronde dacht ik er ineens aan.

Het ziet er iets beter uit dan het was, maar toch lijkt het mij nog steeds niet echt normaal?

Verder is hij wel gewoon heel vrolijk, fluit hij volop, en zit hij inmiddels ook gewoon op de houten stokken ;D