5 mei 2025, 13:55:00

kortwieken voor de zomer

Gestart door beatrice, 4 februari 2004, 14:21:16

« vorige - volgende »

beatrice

Hallo,
Ik heb zonet gelezen dat men valkjes kan kortwieken zodat ze niet meer wegvliegen. Nu heb ik daar een paar vragen over.Hoe doet men dat? Wordt het door een dierenarts best gedaan of door een kweker? Kan hij dan nog opstijgen ?Groeien die vleugels terug bij?
Hij vliegt namelijk veel rond er zijn geen deuren binnen en hij kan naar boven vliegen ( mezzanine) Ik ben bang dat hij als het lente wordt en de deuren naar de tuin open staan dat hij weg zou vliegen, het is al een gevonden valk.
groetjes
béatrice

Lique

Hoi Béatrice,

Ja, je kan valkparkieten kortwieken, zodat hun vliegmogelijkheden beperkt worden.
Zelf vind ik dit in de meeste gevallen niet goed.
Zelf heb ik ook 1 valkje die ik moet krotwieken, omdat zij maar anderhalve vleugel heeft, zij moet in evenwicht blijven.
Ook heb ik een valkje die half blind is, zij ziet niets wat onder haar gebeurd ze kijkt alleen naar alles wat boven haar gebeurd.
Ik kortwiekte haar ook vaak, en nam haar mee naar buiten.
Totdat ze mee naar buiten ging en de wind onder haar vleugeltjes kwam.
Ze kwam ongelooflijk ver, en kon nog nauwelijks bij haar komen.
Dat gebeurd namelijk ook bij gekortwiekte valkjes, zij kunnen nog steeds vliegen als er wind onder de vleugels komt.
Er zijn diverse valkjes alsnog weg gevlogen, door verkeerde wieking.

De vleugels groeien wel aan, alleen duurt dit ongelooflijk lang.
ik zou toch goed opletten als hij in huis los is, en hem niet zonder kooi mee naar buiten nemen.

Sommige mensen hebben een tuigje, alleen hierdoor zijn ook meerdere valkjes weg gevlogen, dus dat is ook geen optie.

groetjes Lique

beatrice

Dank je wel voor de raad, ik zal hem als de deuren open zijn in zijn kooi laten en s'avonds alleen laten vliegen, nu heb ik soms de deur open voor Zoë de hond en zit Cesar op mijn schouder en dan is het schrikken want zo'n klein ding voel je amper op de schouder.Ik veronderstel dat Cesar in de zomer wel buiten mag in z'n kooi en in de schaduw? :-/
Groetjes
béatrice  

Marianne

Hoi Beatrice,

In de zomer kan je natuurlijk je valkje lekker mee naar buiten nemen in zijn kooi.
Inderdaad is de schaduw dan de beste plaats.

Misschien kan je voor de deur in je huis een hordeur plaatsen. Dat hebben wij hier ook. De buitendeur kan dan gewoon openstaan en de valkjes kunnen niet naar buiten.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Paul

Hoi Beatrice,

Ik zou Cesar ook niet kortwieken hoor je kan hem dan inderdaad overdag beter in de kooi buiten zetten en in de avond als de deuren dicht zijn binnen wat vliegruimte geven.
Ik denk dat dat veel fijner voor hem is :-)
Hier heb ik ook nog nooit een valkje gekortwiekt en ze vliegen regelmatig lekker door het huis.
In de zomer heb ik ook horren voor de ramen en dan kunnen ze ook binnen los.
Als ze echt zouden willen kunnen ze die horren makkelijk stukmaken en toch naar buiten maar daar letten we goed op en ik heb ze er nog nooit aan zien knagen gelukkig.

Groetjes, Paul

beatrice

Allemaal heel erg bedankt, nu weet ik zeker Cesar blijft zoals hij is en eigenlijk zijn horren nog best ook voor de vliegen en muggen.
Groetjes
béatrice