7 mei 2025, 22:45:00

Meenemen in...

Gestart door Marcel, 10 juli 2003, 23:17:15

« vorige - volgende »

Marcel

Ik ga binnenkort twee valkparkieten kopen maar weet nog niet waar. Winkel, kweker, particulier? In een van de boekjes die ik las (je moet je toch inlezen natuurlijk) stond dat kartonnen doosjes niet aan te raden zijn omdat ze die kapot knagen.

Ik kan me dat wel voorstellen, zeker als er luchtgaatjes inzitten dan heeft zo'n beestje gelijk eenm mooie plek om te beginnen. In plaats van en kartonnen doosje zou een houten box beter zijn, ik heb wel het nodig resthout dus dat is zo gemaakt. Of hebben winkeliers daar een andere oplossing voor?

Ik heb dus nog nooit kleine vogeltjes gekocht, wel een grote maar dat is een heel ander verhaal...

Tips voor adressen zin ook welkom, ik woon in Almere.

Natalie

10 juli 2003, 23:32:22 #1 Last Edit: 10 juli 2003, 23:34:17 by Natalie
Hoi Marcel,

Je kunt een jong valkje het beste bij een kweker kopen. Die weet waar hij het over heeft en heeft ervaring met valkparkieten. Natuurlijk zijn er ook goede dierenwinkels,.....maar het personeel van veel dierenwinkels verkoopt je gerust een valkje van ouder dan een half jaar terwijl ze zeggen dat ie zes weken is. :(  Adressen van kwekers kun je ook op deze site vinden, en er is er vast ook wel één bij jou in de buurt.
En voor het vervoeren had ik altijd een plastic vervoersboxje van Ferplast. Zo'n bakje is eigenlijk bedoeld voor konijnen en cavia's, maar de luchtgaatjes zijn zo klein dat er ook vogels in kunnen. Ook van die kleine terrariumbakjes (doorzichtige bakjes met een deksel) worden veel gebruikt,
Heel veel succes met (de aanschaf) van je valkjes.
Oh ja, goed trouwens dat je er twee neemt, dat vinden ze altijd leuker dan alleen in een kooitje zitten)

Groetjes Natalie

Stijn dc

hello

inderdaad, bij een kweker is het beste!
zeker niet bij een dierenwinkel!!
kartonnen doosjes zijn beter geschikt dan zon plastic bakje!
hier zitten ze in het donker en anders niet!
en ik denk niet dat je valkje  het kapot gaat knagen!
hij moet eerst aan zijn omgeving wennnen voor hij daar aan begint!

SDC:D

Natalie

Ik heb mijn valkjes altijd in zo'n plastic vervoersboxje voor knaagdieren meegenomen, en dat heeft nooit problemen gegeven. Ik heb ze er zelfs in opgehaald bij de kweker toen ze een week of negen oud waren, en dat ging uitstekend  ;)

Kolkkie

Hoi,

Ik heb ook zo'n plastic bak van Ferplast. Coco is er inmiddels 2 keer mee op reis geweest, en ik heb Pukkie er mee opgehaald. Het bevalt mij prima, en de valkjes ook.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Ellen

Ik heb mijn valkjes in de dierenwinkel gekocht en toen
kreeg ik ze mee in de overbekende kartonnen doosjes.
Deze zette ik meteen in de kooi die ik daar ook kocht en
zo gingen ze mee naar huis. Lekker rustig aan en geen
gestress.
Maar nu ze wat groter worden wil ik met de tijd ook die
plastic vervoersbakjes van Ferplast halen. Lekker
stevig en niet te groot. ( en redelijk betaalbaar..:) )

Gr. Ellen.

Paul

11 juli 2003, 08:47:44 #6 Last Edit: 11 juli 2003, 09:52:25 by Paul
Hoi Marcel,
Ik heb even een plaatje voor je van zo'n bakje wat ze bedoelen.

Vakjes die niet gewend zijn en vaak bang kan je ook in een doosje meenemen hoor het is vaak maar voor even en knagen doen ze echt niet zo snel.
Dat bakje is wel heel handig als je valkje gewend is en je moet hem ergens mee naar toe nemen.
En voor valkjes raad ik ook zeker een kweker aan.
Wil je er later zelf mee kweken zorg dan dat je een mannetje en vrouwtje krijgt die niet uit 1 nest komen maar verschillende ouders hebben.

Groetjes, Paul

Speedy

11 juli 2003, 13:15:46 #7 Last Edit: 11 juli 2003, 13:27:09 by Speedy
Goedemorgen,

Dit bakje heb ik ook sinds kort.
Ik heb er Angel mee opgehaald, maar ja die was pas 4 weken.
Ik hoefde de deksel er niet op te doen en opm het een beetje donker te houden (ook tegen de zon die dag) heb ik er een kleine handdoek half overheen gelegd, zo was ze lekker rustig toen we richting huis reden.

De eerste valkparkiet zat ook in een doos, deze heb ik zelf van hier vlakbij gekocht.
In de Buitenvaart, ik zal je wel ff haar mail adres geven  Marcel, zodat je zelf contact kan leggen met die vrouw en misschien heeft zij voor jou nog wat zitten.

Als je op mijn pagina 1 kijkt bij verhalen Speedy, daar zie je nog dat ik Punky (toen ook 4 weken) op heb gehaald in een doos met aan de binnenkant aluminum folie geplakt, ja joh het was toen wat kouder buiten hè. ;D

Koko zat in haar eigen kooi, dus dat was makkelijk om zo mee te nemen, ook voormaar een kein ritje.

En Yellow werd ook in een doos gestopt.

Groetjes,
Trudie

p.s.

Ik heb je een IM gestuurd, want je mail adres staat niet in je profiel,
Succes.

Mirjam-Moniek

11 juli 2003, 16:59:00 #8 Last Edit: 11 juli 2003, 17:00:14 by Mirjam-Moniek
Hoi Marcel

Een doosje kan inderdaad best wel hoor. Alleen bij lange reizen kan het misschien zijn dat ze zich eruit knagen. Het belangrijkste is denk ik dat het beestje in het donker zit en niet om zich heen kan kijken. Dan zijn ze vaak minder bang. Bij vogels die gewend zijn om te reizen, is dat misschien niet meer nodig.
DC heeft wel een beetje gelijk dat plastic bakjes minder geschikt zijn. Als de zon  erop schijnt, werken die namelijk als een broeikas. Als je dat in gedachten houdt en het bakje uit de zon houdt, is het wel net zo geschikt als een kartonnen doosje, al moet je hem misschien wel afdekken. Ik denk dan alleen wel bij mezelf, hoe dom moet je zijn om zo'n bakje midden in de zon te zetten.  ;)
Wat verder heel belangrijk is, is dat je een valkparkiet niet vervoert in een snikhete auto. Dus ook niet de auto parkeren in de zon en fijn ff boodschappen gaan doen. Maar ik neem aan dat je dat zelf ook al wel had bedacht.

Paul

Hoi,
Day vogels het snel heet hebben heb ik van de week al een paar keer gemerkt.
Ik neem mijn jonge rosella mee in zo'n plastic bakje maar in de auto is ie er altijd uit en zit dan op mijn schouder of naast me.
Met die hitte zat hij verschillende keren met zijn bekje open te hijgen en als je dan op hem blaast vind ie dat heerlijk want dat geeft hem wat verkoeling.
Hij zat dus echt niet in de zon en hij kon door de hele auto maar het was gewoon warm en dat zou in huis ook kunnen gebeuren als het echt heet is.
Je vogel geeft het dus zelf aan als ie het te warm heeft, je kan hem dan ook wat verkoelen met wat water maar niet al te koud maar een beetje lauw.

Groetjes, Paul

Marcel

Bedankt voor de reacties. Wat betreft het 'waar': een kweker heeft ook mijn voorkeur boven een winkel, maar is er verschil tussen een 'echte' kweker en een particulier die toevallig een nestje heeft? Wanneer is iemand een 'kweker' of een professionele 'kweker'? En waar vind ik die adressen van kwekers in mijn buurt, ik zie dat niet in het menu links staan...

thanx

bogey

31 januari 2004, 18:40:23 #11 Last Edit: 31 januari 2004, 18:40:58 by bogey
Ik heb deze bak gekocht om mijn grasparkietjes mee te nemen naar Feld. (kleine ritjes gingen ze gewoon in de kooi mee, maar verliezen te vaak hun evenwicht)
FF wennen maar ze gingen er op de terug weg zelfs lekker in slapen :P

Hij was 12 EUR en is heel stevig.  

groetjes Daphne