3 mei 2025, 19:52:42

kortwieken of niet ?

Gestart door nick, 28 april 2011, 17:55:12

« vorige - volgende »

nick

28 april 2011, 17:55:12 Last Edit: 28 april 2011, 18:01:27 by nick
hallo.
wij hadden tot voor kort geen last met onze valkjes dat ze ergens tegen aan vlogen , maar nu is het probleem dat 1 van de valkjes continu overal tegen aan vliegt ,    (vliegen is niet zijn sterkste punt , dit komt waarschijnlijk als jong gekortwiekt heb gekocht , waar dat ook goed voor mocht zijn grrrrr)     ik word er helemaal zenuwachtig van als hij begint te vliegen , nu ben ik 100 procent tegen kortwieken maar ik heb volgens mij geen andere keus ?? het is of 24 uur per dag in de kooi of kortwieken , wat zouden jullie doen ? graag een mening , waar zou hij vrolijker van worden ?

Manouk

Ik ben ook geen voorstander van wieken, maar als het voor je valkje beter is, denk ik dat het goed is..
Misschien kan je een paar pennen knippen.. dat hij nog wel iets kan fladderen, anders kunnen ze ook tegen de grond aan neerstorten...
Is ook erg slecht voor het borstbeen...

Ik hoop dat je meer bruikbare tips krijgt, ik heb er niet heel veel verstand van hoe je het beste kan wieken....

groetjes
Manouk

Patrick

Je kan er wat veren uittrekken zodat die minder vaart kan maken met vliegen en eerder moe is. Maar dit groeit wel weer in 6 tot 8 weken aan. ALs je gaat kortwieken blijf je het probleem houden en los je niks op.
Beste oplossing lijkt mij een ruime volliere of als het kan gewoon een paar dagen los laten vliegen in huis zodat die weet waar wat staat. Enige aanpassingen zullen dus gedaan moeten worden zoals gordijnen sluiten (vitrage) en glazen dingen afdekken zoals deuren in een kast en dergelijke en giftige planten weghalen.

Gr,

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

Doke

Hey

dat probleem had ik in het begin ook met mijn valkjes.
1 kon heel goed vliegen en de andere niet.
Toch liet ik ze elke dag uit voor een aantal uren en zo heeft de andere het uiteindelijk na een goeie maand onder de knie gekregen door het ander valkje te volgen...
En nu kunnen ze er niet van genoeg krijgen vooral als ze pas uit hun kooi komen.

Misschien kun je proberen met 2 tegelijk zodat hij deze kan volgen en kijken hoe die het doet?

Veel succes

Donia

Landiej

Had je valkje voorheen geen problemen met vliegen?

nick

jawel , hij was er niet zo goed in , maar hij vliegt te vaak ergens tegen aan de laatste tijd

Jeroenw

Ik kortwiek ze om dat ik hier niet alleen woon en ze zetten de raam weleens open wat logisch is om te luchten . Ik heb daar geen controle over dus doe ik het zo .

Je kan ze zo kort wieken dat ze kunnen vliegen maar niet omhoog komen . Ze storten niet neer

Ik zal in jou geval die oplossing doen gaat om de eerste pennen van de vleugel . Beter zo dat hij dadelijk zijn nek breek

Ik weet het het is niet leuk maar wel leuker dan een dood valkje

Gr. Jeroen