16 april 2024, 12:10:49

spreidpoot?

Gestart door puckje1984, 24 april 2011, 09:58:13

« vorige - volgende »

puckje1984

ik heb een jong van bijna 3 weken waarvan ik vermoed dat het spreidpoot heeft. ze zitten vanwege de warmte al beneden in de kooi in een schaal. maar lopen is heel erg moeilijk terwijl zijn broer of zus die maar een dag ouder is best al stapjes door de kooi loopt en prbeert dingen op te pakken wat is wijsheid om te doen graag jullie mening

Rianne

Als je het niet zeker weet, plaats dan even een foto :)
Wat je kunt doen, is de pootjes aan elkaar binden met een kort touwtje, zodat het spreidpootje in de juiste stand komt te staan. Ook is het geven van extra calcium geen overbodige luxe. Dit kan via het voer van de ouders, maar ook met een spuitje in het snaveltje. Let er wel op dat je dan niet te veel geeft.

wiesje73

haiii

o meen je niet, wat heb je op de bodem? Heb ook wel 's gehoord en of dat klopt weet ik niet zeker hoor maar dat als het een gladde ondergrond is dat dat spreidpootjes kan veroorzaken?
ik heb zelf in het hokje maar daar zitten ze bij jou niet meer in van die houtkrullen en op de bodem van de kooi heb ik houdsnippers/beukensnippers.
Wat sneu zeg maar volgens mij als de pootjes idd bij elkaar worden gehouden kan het wel weer goed komen dacht ik.
groetjes Wiesje

puckje1984

dank je  wel voor jullie reactie
ik zal morgen even een foto maken maar ben er wel achter dat dit jong minder gevoerd word. kwam er ook achter dat 3 jongen bijna 100 gram wegen en dit jong weegt 80 gram weet nog niet zo goed of ik moet gaan pappen.wat vinden jullie?

wiesje73

Mischien dat je de 2 anderen er even uit kan halen als ze gevoerd gaan worden zodat ze eerst de kleinste doen zodat je zeker weet dat ie gevoerd word? en daarna de 2 weer terugzetten? Ti's maar een idee hoor weet niet of t werkt  ??? met pappen heb ik zelf nog geen ervaring maar mischien dat er iemand anders reageerd die daar meer verstand van heeft en vind dat je dus beter wel kan bijpappen?
su6

Gr. Wiesje

Rissiejjj

Je hebt volgens mij ook gewoon lichte en zware vogels. (even betreffende het lichte vogeltje).
Mijn valkje is namelijk ook maar 85gram. En zoveel woog ze ook toen ze 4 weken was. Ze is en blijft gewoon licht maar is niet mager. Zit volgens mij altijd wel wat verschil in gewicht.
Je kan gaan pappen, maar als het vogeltje niet mager is maar gewoon licht zou ik het niet doen.

Mijn valkje is wel met pap groot geworden, maar nooit meer gaan wegen, gewicht zegt niet altijd alles, vooral gewoon naar het vogeltje zelf kijken.

wiesje73

Hoe gaat het inmiddels met t kleintje?

puckje1984

hallo
het jong lijkt wat vooruit te gaan,kwa gewicht zaten ze gisteren allemaal op hetzefde gewicht.en over de spreitpoot ben ik nog niet helemaal uit het gaat er nu op lijken dat hij of wat aan 1 pootje mankeert of hij niet helemaal goed gestuurd word vanuit de hersenen. soms ligt hij bijna op zijn zij (dit is vooral erg als hij moe is) of plat op \ijn buik. en smorgens loopt hij weer gewoon rechtop .het blijft een raar verhaal maar ik denk dat het gewoon een soort van achterstand is uiteindelijk