25 april 2024, 09:35:32

2 vragen over tam maken

Gestart door gerbie19, 26 april 2011, 10:37:16

« vorige - volgende »

gerbie19

Hallo medeforummers,

Sinds 2 maanden ben ik in het bezit van een valkparkiet (vrouwtje) die ongeveer 14 maanden oud is volgens de dierenwinkel.

Nu probeer ik volgens het stappenplan hier de vogel tam te maken. En dat lukt aardig, ze eet uit mijn hand en zit er ook dichtbij. Alleen doet ze dat al ruim een maand nu en wil niet op mijn hand zitten. Hebben jullie tips om dat te bevorderen?

Kan ik haar tijdens het tam maken wel uit de kooi laten of is dat niet zo verstandig? Ik heb het nu een paar keer gedaan, alleen gaat ze niet zelfstandig terug de kooi in en wordt dan erg bang en nerveus als ik dichtbij kom.

Alvast bedankt voor eventuele tips!

Rissiejjj

Ik denk dat je gewoon heel veel geduld moet hebben bij haar!.
Ze is al wat ouder, en als je haar dan tam wilt maken is daar veel geduld voor nodig. En soms zijn er ook vogels die gewoon niet goed tam willen worden.
De mijne was 7 maand toen ze bij me kwam, heb bijna 3 maand geprobeerd om haar tam te krijgen, maar het lukte niet, ze bleef wild, 1 stapje vooruit en dan 2 stapjes terug, dus het ging van kwaad tot erger. Zij kreeg zoveel stress, ze is nu herplaatst naar een voliere.

Wil nu niet zeggen dat jij dat ook moet doen, maar zou als ik jou was gewoon heel veel geduld hebben. En elke keer als ze uit de kooi komt en dan gestressed word om er weer in te gaan is ook niet bevordelijk. Want als jij haar erin wilt krijgen en ze krijgt er stress van dan gaat ze die stress koppelen aan jou. Dus gewoon heel veel geduld hebben, en met los laten vliegen, tja heel veel geduld hebben en hopen dat je haar met weinig stress weer in de kooi kunt krijgen.
Ik heb mijn vogel toen niet laten vliegen, want ze wou niet eens de kooi uit.

gerbie19

Dank voor je reactie.

Ze vindt het gelukkig niet erg als ik met mn hand in de kooi komt en eet ook uit de hand. Maar om haar zo ver te krijgen om op mn hand te gaan zitten, dat lukt maar niet. Word er een beetje moedeloos van, vooral ook omdat ik eigenlijk eind mei ook een jonge valkparkiet bij wil. Maar ik blijf het proberen :)

Landiej

Met een oudere valkparkiet is het inderdaad lastiger dan met een jong. Ik zou haar pas uit de kooi laten als ze gewend is om op je hand te stappen in de kooi, anders is het steeds zo'n gevecht om haar de kooi in te krijgen.
Bij de jonge valkparkiet zal het hopelijk een stuk makkelijker gaan :)

dino_vandevelde

hallo iedereen ik nog maar net een valkje hij is al een week bij mij.hij durft al op mijn  hand te zitten met trosgierst maar zonder wil hij niet en doet hij zijn mond open. dus ik ben een beetje bang heeft er iemand raad