5 mei 2025, 08:35:16

Krop leegt te snel

Gestart door QTBB, 1 mei 2011, 18:21:25

« vorige - volgende »

QTBB

Ik heb een handopfok valkparkietje. Ze is nu 6,5 week oud en ik geef haar 3 voedingen per dag. Dit zijn voedingen van 7ml. Nu blijft ze steeds honger houden. Dit komt ook omdat de krop vaak al leeg is na 2-2.5 uur. Hierdoor komt ze ook niet aan in gewicht. Ik heb de pap al dikker dan eerst, en hierdoor is ze al meer verzadigd in het opzicht dat ze niet meer als een ´gek´ zaadjes-trosgierst en eivoer gaat eten.
Hoe kan ik dit oplossen? Moet ik meer voedingen gaan geven, of meer ml per voeding? Verder is ze super actief, eet goed zaadjes e.d. klimt en vliegt goed en wast zichzelf regelmatig.

Groetjes!

Rissiejjj

Dit had ik ook bij mijn vorige handopfokje.
haar krop leegde ook heel snel op die leeftijd.
Ben haar niet meer gaan voeren, want ze wist hoe ze zaadjes moest pellen.
Dus had voor mezelf zoiets van, tja zolang ik haar verzadigd ga voeren hoeft zij geen moeite te doen voor voeding en dan gaat ze nooit zelf eten.
Ben dus gewoon op 3 voedingen gebleven, maar wel 9ml ongeveer.
Op 7.5 week was ze zelfstandig en ze doet het nu nog steeds keurig.
Is inmiddels zo'n 15 weken of iets.

Rissiejjj

hoe zwaar is ze trouwens?

Rianne

Er is niks mis met een valkje wat als een gek zaadjes enz gaat eten, dit is uiteindelijk toch de bedoeling? ;) Heb je haar gewogen, en zo ja, wat weegt ze en komt ze evengoed aan?

QTBB

Dat is nu juist het probleem, ze weegt maar 70 gram....

Rissiejjj

ja 70gram is wel wat licht volgens mij.
Mijne woog toen 85gram, ook niet erg zwaar.
Naja misschien dan toch meer voeren, hoe dik maak je de voeding?

Mijne kreeg 9ml en dan zo dik dat het nog net met spuitje opgezogen kon worden, heel dik dus.
Op 7 weken kreeg ze nog steeds 3 voedingen omdat zij ook zo licht was. En op 7.5 week ging ze opeens van 3 naar 0 voedingen, toen vond ze het opeens niet meer nodig.
Ziet ze er verder wel goed gezond uit? lekker fit etc, niet sloom?.
Ze kunnen wat afvallen van het vliegen omdat dat extra energie kost. Maar 70gram lijkt me wel heel licht.

Je eerste handopfok of al vaker gedaan?

QTBB

Rissiejjj

En hoe dik is de voeding wat je geeft?