19 april 2024, 20:25:48

Nestje

Gestart door Sammm1990, 25 april 2011, 00:01:17

« vorige - volgende »

Sammm1990

25 april 2011, 00:01:17 Last Edit: 25 april 2011, 00:04:24 by Doutzemike
Hee iedereen:D

Al een hele tjd niet meer een dagboek gehad:P maar best druk gehad.

Vorig jaar hebben we geprobeerd een nestje te krijgen met ons koppel: Freek en Leopold.

Maar toen waren ze waarschijnlijk nog wat te jong.
Nu zijn ze inmiddels bijna 2 jaar.

En helemaal niets verwacht nog.
18 maart lag er een ei tussen de houtsnippers.

Meteen het blok in orde gemaakt. Het ei erin gelegd. en al gauw werd dit aantal aangevuld tot 6 eieren.

Om en Om waren de ouders aan het broeden.
De laatste tijd voordat de eieren uitkwamen meer de vader dan de moeder.

Ik had al vaak verhalen gelezen dat het eerste nest vaak mislukt wegens onervarenheid.

in de week van 5 april zaten er barsten in het ei. Maar het bleek uitgedroogd. er zat wel een vruchtje in. Ik twijfelde om het ei uit het nest te halen.
15 April is het eerste ei uitgekomen. een geel donsje.
17 april is het tweede ei uitgekomen een wit donsje.
19 april is het derde ei uitgekomen een geel donsje.
Helaas is sneeuwwitje (wit donsje) op 19 april overleden.
Het uitgedroogde eitje is door het mannetje uit het nest gegooid.
20 april is het 5de ei uitgekomen een wit donsje.
24 april zijn de donsjes voor het eerst uit het nest gehaald voor een fotoshoot.

Het zijn echt voorbeeldige schattige donsjes.

Freek (pop):      Cinnamon bont gepareld
Leopold (man):  Wildkleur split voor witmasker.

De kweker waar ik leopold vandaan heb heeft mij gezegd dat ik uit een wildkleur split voor witmasker, witmasker donsjes zou kunnen krijgen.

Ik wou namelijk heel graag een witmasker. De kweker had ons gezegd dat hij er een had. eenmaal daar aangekomen was het dus niet zo.

Nu heb ik gezien hier bij de mutatiecalculator dat er helaas geen witmasker uit kan komen.

Ik begin nu met het kweken met 1 koppel. Misschien als ik later op mijzelf woon dat ik nog een koppel erbij neem.
Ik wil graag een professionele kweker worden.

Freek die plukte zichzelf wel eens. Ze heeft niet een beste start gehad. Nu ben ik overgestapt op ander voer: Harrison Bird food high protein. en nu plukt ze vrijwel niet meer. en ze ziet er nu heel erg mooi uit. Binnen 2 maanden had ze weer stoppeltjes en de plekken onder haar vleugels zijn weer mooi bedekt.

Ik hou jullie op de hoogte.




Groetjes Sam

(L)Leopold&Freek(L) en de 3 lytse donsjes

Rip sneeuwitje.

Manouk

Hallo Sam...
Leuk he kleine valkjes..
gefeliciteerd met je kleintjes..
Ik denk dat je popje ook split voor witmasker is.. witte donsjes worden witmaskers....

Het zal wel spannend worden om de veertjes door te zien komen..

Ik heb hier nu ook weer mijn eerste donsje....

groetjes
Manouk

Sammm1990

Freek



Leopold



De donsjes







Ik hoop dat de fotos zichtbaar zijn. ik vind het best lastig om de fotos hierop te krijgen weet nog steeds niet precies hoe ik het moet doen.
(L)Leopold&Freek(L) en de 3 lytse donsjes

Rip sneeuwitje.

Sammm1990

jaa is inderdaad echt leuk..

oeww haha ik hoop het zo:D. Ja ik weet niet of het popje split is, ik kan dat niet echt  goed zien.
haha zou zo leuk zijn:D:D

jaa is inderdaad spannend:D

owh wat leuk:D is het je eerste nest?

Groetjes
(L)Leopold&Freek(L) en de 3 lytse donsjes

Rip sneeuwitje.

Manouk

Als je donsjes wit zijn, zijn het witmaskers......

Dit is mijn tweede nestje... uit de eerste zijn 2 kleintjes groot geworden....
Ik zie de foto's helaas niet, je mag ze ook  naar mijn email adres sturen.. vind het wel leuk om je valkjes te zien, misschien ook een foto van de kleintjes, kan k misschien helpen welke kleuren het zijn..

Als je naar mijn profiel gaat vind je mijn emailadres wel...

groetjes
Manouk

Sammm1990

Hallo allemaal!!!

Het gaat echt heel erg goed met de kleine donsjes.

25 April zijn de oogjes open gegaan van de gele en het witte donsje. Het andere gele donsje volgde al snel.

Het is zo mooi om ze te zien opgroeien.

De witte is een druktemakertje. Als je de andere donsjes aandacht geeft drukt de witte gewoon zen koppie tegen je aan.

3 mei hebben we het mannetje apart gezet. Omdat hij de jonkies plukte.
Freek moet het nu alleen doen maar doet het heel erg goed.
Het vergt wel een hoop van haar.

Het witte donsje krijgt nu een zwart koppie en witte wangetjes. Hierdoor hebben we ontdekt dat ons vrouwtje (Freek) ook een split heeft voor witmasker.

De gele donsjes krijgen nu gele wenkbrauwen met een donkergrijze kuif. En donkergrijze pastelvleugels met een witte rand.
Ze groeien als kool. Doordat we het mannetje weg hebben gehaald, bleef 1 geel donsje achter in gewicht. 1x per dag voeren we ze een beetje bij. En nu gaat het super.

De donsjes blijven nu al heel goed op je vinger zitten. en klimmen zelf al uit het nestblok. He gaat zo snel. Het oudste donsje klom zelfs al achter de moeder aan naar boven.

Ik heb ze alle 3 al een naam gegeven: Ayla, Aslin en Angie.

De oudste is nu 4 weken en 2 dagen.

Af en toe halen we Freek uit het hokje en stoppen hem bij Leopold in de kooi. Het eerste wat ze doen is wipwappen haha.
Leopold heeft het wel moeilijk gehad dat hij alleen zat. Als de kleintjes eten kregen zat ie heel zielig te kijken. En toen hij er net uit was hij alleen maar aan  het gillen krijsen echt hartverscheurend. Maar het was het beste voor de kleintjes.

Vandaag hebben we de kleintjes beetje geprobeerd eten te geven vanuit een lepeltje. Eivoer met wat handwarm water. Het oudste valkje was als enigste die het wat opnam. Maar het is een goed begin.

Kus Sam.

(L)Leopold&Freek(L) en de 3 lytse donsjes

Rip sneeuwitje.