12 mei 2025, 14:11:52

Verschil gras & Valken voer

Gestart door Nadiine, 14 augustus 2011, 17:02:48

« vorige - volgende »

Nadiine

Hallo allemaal,

Over een paar weken mag ik Elvis & Falco gaan ophalen bij Jolanda (actief hier op het forum). Nou heb ik thuis al een grasparkiet, hij kreeg altijd verschillende soorten grasparkieten voer afgewisseld, en altijd maar 1,5 schepje, maar hij word heel snel te dik waardoor ik heel erg op zijn voeding moet letten en hij nu Extra Vital krijgt.
Hij is ook een slechte eter en op deze manier krijgt hij zo veel mogelijk binnen want los eivoer eet hij bijvoorbeeld ook niet.

Nou vraag ik mij dus af wat het verschil is in voeding van Grasparkieten en Valkparkieten want wat ik eraan zie is dat er alleen ook zonnenbloem pitten in zitten maar deze zijn vrij vet dus wil ik liever niet aan Iemo (grasje) voeren.

Nou heb ik ook een Hamster, en voor hem heb ik een zakje met losse zonnenbloem pitten waar hij elke dag eens 1 of 2 pitjes van krijgt. Dus ik zou dan het grasparkieten voer voor de valken zelf compleet kunnen maken door de zonnenbloemen als extra uit de hand te voeren?

Maar ik vroeg me dus af of dit mogelijk is? In het begin zullen ze apart zitten maar het is uiteindelijk wel de bedoeling dat ze samen komen te zitten.
(en dan hoop ik ook dat iemo fruit en groente gaat eten als hij ziet dat de valkjes ervan smullen..)

Kunnen jullie me hierbij adviseren? Ik vind dit erg moeilijk en blijf erover twijfelen wat te doen. en wat wijsheid is..

Xxx, Nadiine! ♥

Kijk ook eens in ons dagboekje!
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,39065.0.html

Landiej

Op zich hebben valkparkietjes ook geen zonnebloempitten nodig hoor. Voor hun is het ook alleen een dikmaker ;)
Wel geloof ik dat er iets meer variatie in de zaden van valkparkietenmix zit. Misschien kan je in de winkel eens verpakkingen vergelijken? Als het goed is staat er op de achterkant wat erin zit.

Nadiine

Ja dat had ik dus gedaan samen met een werkneemer, maar die wist het ook niet dus hebben we de zakken erbij gepakt van extra vital en er stond op beide pakken 26 zaden. (uit mijn hoofd)

En zij vertelde mij ook dat de valken die ze daar hadden de grote zaden altijd op de grond gooide en bijna nooit opaten, klopt dit?

Xxx, Nadiine! ♥

carco

In valkparkietenvoer zitten meer zaden dan in voer voor grasparkieten.
Je kan het best valkparkietenvoer gaan geven ( zonde zonnepitten) en dit ook aan je grasje geven. Dit kan nl wel. Andersom zal je valkje tekort gaan komen.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Nadiine

Oke, dan zal ik dat gaan voeren,
maar wat ik dan wel gek vind is dat er op de verpakking van extrival wel een gelijk aantal zaden vermeld staat.
In een andere winkel hadden ze trouwens de oude verpakking van extrival (die schijnt onlangs vernieuwd te zijn?) en daar had de valk parkiet inderdaad meer zaden. Hoezo verwarrend.. ???

Is er ook valk parkieten voer zonder zonnepitten waar alles in zit ook eivoer ect. of moet ik dan gewoon de pitten bij extra vital eruit halen?

Als iemo ze al opeet trouwens want zijn rozijnen laat hij ook liggen :P

Xxx, Nadiine! ♥