19 april 2024, 10:33:45

Direct weer een nestje

Gestart door SanneMuis, 18 april 2011, 09:39:52

« vorige - volgende »

SanneMuis

Hoi mensen,

Nou ons eerste vogeltje uit het eerste nestje (waarvan slechts een eitje bevrucht bleek) is nu inmiddels 7 weken oud. Nog niet helemaal zelfstandig met eten, maar ze doet haar best. We hebben direct nadat zij het nest had verlaten het broedhok weggehaald en gereinigd. Echter paps en mams waren nog altijd mega broeds, hielden niet op met wipwappen en gingen direct weer opzoek naar het broedhok. Het grappige was dat ze dit broedhok, die nog in de keuken op de grond stond vrij snel hadden gevonden. Dus ja wat doe je dan.....? ik heb het broedhok maar weer in een andere kooi gehangen dan waar de kleine nu inzit. En ja hoor snel was het eerste eitje er. Inmiddels al weer 3.

Alleen dat kleintje blijft nog steeds om eten vragen. Moeders kijkt niet om naar de kleine, die heeft nu wat beters te doen. Paps voert de kleine nog wel, alleen ook hij vind dat ze het zelf maar moet doen.  Zoals gezegd heb ik dat broedhok in een andere kooi gehangen, maar deze vogeltjes vliegen wel veel vrij rond in de zelfde kamer. Kan dit kwaad. De kooi staat eigenlijk dagelijks open omdat het anders wel heel krap wordt, poppie zit veel in het broedhok maar binky niet, en die vliegt dus vaak vrij rond.  En omdat die kleine nog gevoerd wordt af en toe is het handig dat ze nog bij elkaar kunnen komen. Met het gevolg dat ze samen rond vliegen. Nu heb ik begrepen dat je vogels uit een vorig nest beter ergens anders onder kan brengen. Kan dit dan kwaad of kan ik toch beter de kooi dicht houden en zorgen dat ze niet meer bij elkaar kunnen komen. Misschien als ik de kooi dan naar een andere kamer breng, die kleine minder afhankelijk zal moeten zijn van paps en mams en dat ze stopt met vragen om voedsel?

Sowieso is het een beetje jammer dat er direct weer een nest komt, we wilden paps en mams immers onder brengen in de volière, dit gaat nu niet door. Maar misschien dat we die kooi met broedhok maar wel alvast in die kamer moeten zetten waar die volière staat, maar dat houdt dan in dat die kooi toch dicht gaat en paps en mams ineens niet meer vrij rond mogen vliegen, iets wat ze nu wel gewend zijn. Kan dit er dan voor zorgen dat ze uit frustratie het nest in de steek gelaten wordt? want dat vind ik dan nu ook zonde.

Groetjes Sanne