Redelijk dringend vraagje van een leek...

Gestart door Sasje, 15 april 2011, 11:00:44

« vorige - volgende »

Sasje

Hallo iedereen,

ik heb sinds vorig jaar een koppeltje valkparkietjes die in een grote kamervolière zitten samen met een koppeltje grasparkietjes. Rond februari heb ik een nestblok gehangen en het popje heeft vier eitjes gelegd. Er zijn twee eitjes uitgekomen op 23/03/2011. De andere twee eitjes kwamen niet meer uit. Eentje bleek leeg en eentje bevatte een hééél klein dood kuikentje.

De twee levende ukkies deden het prima tot 30/03 en de volgende dag lag het grootste van de twee dood in de nestblok met bloed aan één van de vleugeltjes. Het tweede jong had niks en bleef goed groeien.

Maar nu komt mijn eigenlijke vraag: het overblijvende jong is nu dus 23 dagen jong. Hij is nog volledig kaal, heeft alleen lange uitkomende staartpennen en pennen die uitkomen aan één vleugel. Aan de andere kant zie je dat er 'iets' is maar je ziet alleen donkerrode stompjes en verder heeft hij/zij niets van veertjes. De huid lijkt droog. Hij is wel mooi roze van kleur, niet donkerroze of rood... Nu vond ik de veertjes toch wel lang wegblijven naar mijn gevoel dus ik keek nog eens naar de foto's van dag 1 tot 42 op valkparkiet.com, en ik zie dat ze op die leeftijd eigenlijk normaal al mooi in de veertjes zitten...

Vader en moeder gaan het jong allebei nog eten geven en je ziet ook dat er voedsel in de krop zit bij het jong, dat zie ik dagelijks. Ze zijn wel al opnieuw aan het paren maar da's wellicht ook normaal.

Wat doe ik best met het jong? Laat ik het best in het broedblok zitten en verder gevoed worden door de ouders of probeer ik het beter zelf groot te brengen met Nutribird (heb ik staan)? Heeft het jong iets te kort? Gaat dit om veren plukken door de ouders? Het lijkt wel of er nog niets van veertjes op het lichaam gekomen zijn, ik heb op het lichaam nooit iets zien uitkomen en ik kijk toch dagelijks in het broedblok.

Enfin, kan iemand me vertellen wat er wellicht aan de hand is en wat ik best doe? Alvast héél erg bedankt, want ik heb verder niks van ervaring (had wel veel gelezen maar goed, daarmee heb je nog steeds geen ervaring) en ik zou het natuurlijk wel tof vinden als dit eerste jong gezond groot kan worden als dat enigzins mogelijk is...

Rianne

Dit jong wordt geplukt, en niet zo'n beetje ook  :-\
Helaas heb je geen andere koppels, anders zou ik je dringend adviseren om het over te leggen bij een ander koppel. Een jong heeft erg veel energie nodig om te groeien, als hij dan ook nog voor nieuwe veren moet zorgen, kost dat gewoon teveel en zal hij kleiner blijven als een gemiddelde valk.
Zitten de grasjes er trouwens ook nog bij? Komen die ook in het blok?

Bello

Kijk wie het jong plukt en haal deze vogel uit de kooi. Het kleintje heeft zijn energie hard nodig. Laat het jong bij een van de ouders, kijk of het gevoerd word.

Als de grasjes bij de valkjes in1 kooi zitten, kan dit ook al een stress situatie voor de ouders zijn.

Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

Sasje

De grasparkietjes zitten inderdaad bij de valkparkietjes, maar die zitten er al bij sinds eind vorig jaar en ik heb niet de indruk dat de valkjes zich aan de grasjes storen. De grasjes gaan niet in het nestblok van de valkparkietjes, ze hebben er zelf één (al maken ze er momenteel nog geen gebruik van.

Ik heb eigenlijk nog geen van beide ouders zién plukken en het jong voeren doen ze ook allebei. De moeder zit vaak bij het jong en is altijd heel rustig dus - al weet ik het niet zeker - ben ik eerder geneigd te denken dat het de vader is. Het is ook altijd de vader die zit te blazen en dreigen als ik de broedblok open om te kijken naar het jong, en dan durft naar moeder én jong te gaan pikken ook, de moeder zit er eigenlijk altijd heel rustig bij (al is zij de minst tamme van de twee). Ik zal het in elk geval eens extra goed in het oog houden. Maar het jong wegnemen en zelf voeren is dus geen goed idee als ik het goed begrijp?

Sasje

En àls ik dus merk dat het de vader is die plukt, beter de vader wegnemen tot het jong groot genoeg is om uit te vliegen?

Rianne

1 ouder kan makkelijk het jong alleen opvoeden. Mochten ze allebei plukken, dan is handopfok een optie maar alleen als je weet waar je aan begint...

Sasje