19 april 2024, 09:51:41

snavel knarsen

Gestart door Mandy, 17 november 2002, 03:03:08

« vorige - volgende »

Mandy

Weet iemand waarom een parkiet/papegaai vaak voordat die gaat slapen op z'n gemakje met z'n snavel zit te knarsen???

groetjes mandy.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

linda

hoi mandy,
dat doen ze hier ook hoor mijn valkjes . Ik denk dat ze dat gewoon doen omdat ze zich goed voelen en daar zit niks kwaad in , ik schrok er in het begin ook een beetje van , ik dacht wat hoor ik nu , maar dan zitten ze lekker op de schouder een beetje te knarsen en ik denk dat het heel normaal is dat ze dat doen, het waarom weet ik niet.
groetjessss linda

Paul

Hallo Mandy,
Ik heb het gisteren ook nog opgemerkt bij mijn valkjes en dat doen ze bij mij ook vaker en ze doen het ook allemaal want ik heb er ook meerdere.
Ik ging er altijd vanuit dat ze dan een beetje de snavel aan het slijpen zijn door de boven en onderhelft over elkaar heen te wrijven zodat ze goed op elkaar aansluiten.
Of dit echt de reden is weet ik ook niet zeker maar het is het enige wat ik erover kan bedenken.
Ik vind het wel een vertrouwt geluid dus maak me er al zeker geen zorgen meer over.

Groetjes,  Paul

Peter

Hoi,

Het is volgens een soort van verzorging van de snavel. Ik heb ergens iets gelezen hoe en waarom ik ga het vanavond ff opzoeken.

Groetjes,
Peter

Mandy

Heb je al iets gevonden Peter? :D
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Peter

Hoi,

Deze vraag was erbij in geschoten, maar hier is het beloofde stukje, het is engels en geschreven door een amerikaan met erg veel ervaring over de valkparkiet.

Groetjes,
Peter


BEAK WIPING
You will often catch your cockatiel wiping its beak against the cage bars, perches, furniture corners, or even on your clothes, in an attempt to clean its beak. This is especially common with cockatiels used to a few 'human' foods as part of their diet. Rice, sweetcorn and various fruit pieces do cake on their beaks so your cockatiel will wipe the mess away on anything it sees fit.

BEAK TASTING
Cockatiels taste everything! They use their tongue and beak to basically 'check things out' - especially anything new or strange. A cockatiel new to your home will taste everything around it, including you. Don't be alarmed if you do receive a nibble or a tongue on your hand.

BEAK GRINDING
A cockatiel will often grind its beak and normally makes this noise when it is nodding off to sleep. Beak grinding is a sign of contentment and means your cockatiel feels happy and relaxed around you.

BEAK TAPPING
A male cockatiel taps his beak against the cage bars, perches or anything that results in a loud noise. This is natural behavior and there is no need for concern. This is basically a cockatiel's way of attracting a mate and is a sign of courtship. If your bird is a singly kept cockatiel and is fairly attached to you he may be trying to attract your attention and pair with you!

Mandy

Beak grinding is a sign of contentment and means your cockatiel feels happy and relaxed around you.

Nou, dat is een goed teken dan!

En bedankt voor het opzoeken! ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Paul

hoi Peter en mandy,
Dan hebben die van mij het ook zeker vaak naar hun zin :-)
Die hoorje dat ook vaak doen namelijk.
In elk geval weten we nu eindelijk wat het betekend dat ze dat doen.
Bedankt peter voor het vinden van de oplossing :-)

Groetjes,  paul

Peter

Hoi Allemaal,

We hebben laatst ook een E-book gekocht. Daar halen we ook erg veel info uit. Da's een digitaal boek met ruim 270 pagina's erg makkelijk ook bij bepaalde vragen.

Gelukkig zijn je valkjes erg happy, Mandy.
Ik had ook niet anders verwacht!

Groetjes,
Peter