19 april 2024, 06:44:25

vogel vs degoe

Gestart door B87, 13 oktober 2009, 09:56:31

« vorige - volgende »

B87

Ik wil misschien degoes nemen.
Nu vraag ik mij 2 dingen af: 1. kan ik de vogelkooi boven de degoekooi plaatsen? (niet te stoffig? alles van de degoes komt dan niet in de vogelkooi...)

2. weet iemand toevallig of degoes tegelijk met vogels los kunnen? Met mijn ratten (wel vleeseters) kon dat niet, die grijpen de vogels. Maar degoes (planteneters), doen die dat ook? Wie weet heeft toevalig iemand hier een degoe :P


Dagboekje van Suzy en Gina
Suzy voor altijd in mijn hart! 31-10-'08/ 02-03-'10

Kimm

hoi birgith,

je hebt geen reacties gekregen zie ik maar ik kan je ook niet helpen.
ik zou niet eens weten wat een degoe is  ;D
dan moet ik ff gaan googlen.

liefs kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Bello

Volgens mij zijn degoes nachtdieren en valkjes niet.

dit kan lijden tot paniek s'nachts in de kooi, omdat de meeste valkjes slecht zien in het donker.


Dorothé
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

Larissa

Hey

Ik zou er rekening mee houden dat als je degoes houdt deze verschrikkelijk veel jongen krijgen en meerdere nestjes kort na elkaar
Heb zelf slechte ervaring met degoes dit omdat het verschil in geslacht moeilijk te zien is en ze echt vanaf een maand of 3 a 4 jongen kunnen krijgen

groetjes

Moppers

Tijdens het zoeken naar bepaalde informatie kwam ik dit topic tegen. Ik weet niet of je nog steeds dezelfde vragen hebt, maar ik kan er antwoord op geven, ik heb namelijk degoes gehad (geweldige diertjes!).

Als je de vogelkooi boven de degoekooi plaats, dan komt er allemaal troep in de degoekooi: veertjes, zand of houtsnippers, poepjes, huidschilfertjes en veerhulsjes. Ik raad het je niet aan.

Ik raad je ook sterk af vogels los te laten met andere diersoorten, of het nu gaat om degoes, ratten, katten of honden etc. Bij sommige dieren speelt jachtinstinct mee, maar bij degoes zal dat niet het geval zijn. Wel kunnen degoes hun scherpe tanden gebruiken als ze zich niet op hun gemak voelen. Als ze zich bedreigd voelen door een van de vogels, dan kunnen ze bijten. De kans is groter dat de degoe zich verstopt, maar je hebt ook dappere degoes die eerst met hun tandjes laten merken dat ze de vogel weg willen.
Ook de andere kant op is het risico groot. Een valkje aheeft maar een halve seconde nodig om een degoe-oogje kapot te pikken. Ook met een hap richting staart, rug of poten zit je met een gewonde degoe.

Als mijn vogels los waren, dekte ik de degoekooi altijd af met een handdoek. Als de degoes los waren, dan zaten de vogels in hun kooien waar de degoes niet bij konden.
Als de vogels los waren, hield ik ze wel altijd in de gaten. De handdoek bedekte niet de hele kooi, alleen de bovenkant en zo'n 15 cm van de zijkanten onder de bovenkant. Ik had een Terenziani Moore kooi, dus met de handdoek er bovenop hadden de vogels een leuke landingsplaats waar ik vaak speeltjes op legde. Soms wilde een van de valkjes een kijkje onder de handdoek nemen. Die leidde ik dan naar de eigen kooi of naar het midden van de handdoek. Heel soms landde een van de vogels op een van de zijkanten van de degoekooi. Ik liet ze dan gelijk op mijn vinger stappen en zette ze ergens anders weer neer.

Kortom: het houden van degoes en vogels kan prima, maar tegelijk los brengt te veel risico's mee. Apart los kan prima, mits je erbij blijft.

Happyvalk

Heerlijk, al die adviezen om het niet te doen.......
Ik heb andere ervaringen. Wij hadden een volière met 11 valkparkieten, 1 citroenparkiet en drie degoes. alleen de valken zijn eigen kweek, de rest is sociaal hospitaal (baasje wilde ze niet meer of kon ze niet meer onderhouden.  Het gebeurde dus regelmatig dat de 3degoes op een hoopje lagen te slapen, en dat de citroenparkiet er tussen ging liggen. De degoes deden dus niets. Ook de valkparkieten hebben gewoon kunnen broeden, de eieren waren veilig. Soms lag er een degoe op een broedblok maar dit werd nooit als een bedreiging gezien. Kortom, hier is het ruim 2 jaar goed gegaan, en nu dat de degoes allemaal (van ouderdom) zijn overleden, denken we er aan om twee of drie nieuwe degoes te nemen. Ik wilde eerst nog eekhorens proberen, maar ben bang dat de eieren dan niet blijven liggen.

Ik weet dat deze topic al aardig oud is, maar wilde mijn verhaaltje toch ff kwijt. Misschien heeft iemand er iets aan , over 2jaar of zo :-)