19 april 2024, 18:40:14

Voliere Bouwen

Gestart door Rissiejjj, 9 april 2011, 10:38:35

« vorige - volgende »

Rissiejjj

Ik heb dus in de planning om een voliere te gaan bouwen. Maar enkele tips zijn welkom.

De planning:
Ben nu nog bezig met de tuin uitgraven/gras weghalen om daar te gaan betegelen.
Bedoeling is om op de tegels Beukensnippers te doen.

Maar nu het volgende, gezien de vele katten hier in de buurt, en onze eigen 2 honden die met regelmaat buiten lopen durf ik het niet aan om een echte buitenvoliere te zetten.
Bedoeling is dus om een schuur van 2.30 bij 3.30 te gebruiken.
Hier zou dan ongeveer 1 metertje vanaf gehaald worden die bedoeld gaat worden als een sluis. Dus de voliere zou zo'n 2.30 bij 2.30 worden.
Maar wat raden jullie aan, de schuur heeft 3 raampjes, ik denk dus iets te weinig lichtval in de schuur.
Nu is mijn planning dus om 1 dakplaat te vervangen voor een Golfplaat, een doorzichtige zodat er wat meer lichtval in zit. Is dit verstandig? komt er dan niet teveel zon in?
Het gaat dan om het metertje waar de sluis zit. En vinden vogels het erg om enkel binnen te zitten en niet buiten te vliegen? Lijkt me niet gezien ze ook vaak binnen in een kooi zitten, maar toch.

En wat voor vogels kunnen erin, gezien het formaat?
Wil het liefst vooral valken erin hebben, maar ook wat bodembewoners.

Nou ik hoop dat iemand mij tips kan geven.

O ja, Welk gaas zouden jullie gebruiken? Welke maasbreedte?

Cherro

Ik zou als er regen bij kan komen, geen beukensnippers doen.

Eerder wat wit zand misschien, of gewoon lekker helemaal niets.
Ideaal schoon te maken, en de nageltjes slijten ook zo als ze op de grond zijn.


Qua afmetingen, je bedoelt dus dat binnen en buitenhok in feite in totaal 2.30 bij 2.30 gaat worden?

Dit kan wel, hoeveel valkjes er in kunnen zou ik zo niet weten.

Mijn voliere binnen word 3 bij 2.50, en buiten word hij eerst ook zoiets, en later word deze uitgebreid.
Hierin komen 12 valkjes plus eventuele jonkies en hebben ze lekker de ruimte om te vliegen.

Voor buurtkatten, kunnen die makkelijk in je tuin?

De mazen zou ik niet te groot doen, dit voorkomt ook dat je ongediertje er in krijgt.

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)


Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

Rissiejjj

Er zou helemaal geen stuk buiten gaan komen.
Zeg maar een tuinschuur, deze is 3.30 bij 2.30 meter.
Dan wil ik hier voorin gelijk een meter uittrekken om het voer neer te zetten en als sluis, deze zou dan dus 2.30 bij 1.00 meter worden.
Daarna komt de voliere, nog altijd in de schuur van 2.30 bij 2.30, de overige ruimte in de schuur dus.
Er lopen erg veel katten hier in de omgeving, tuin volledig met schuttingen, maar nadat onze poes krols is geweest, en buiten nog te horen was komen ze onze tuin dus in. Dus wil zorgen dat ze er niet bij kunnen, vandaar dat de voliere zich volledig in de schuur zou bevinden, en ook wegens ruimtegebrek overigens.

De schuur is volledig afgesloten, vandaar dus de beukensnippers als bodembedekking. Ook word waarschijnlijk de schuur in zijn geheel geisoleerd, hij word dubbelwandig met isolatiemateriaal ertussen. Het dak isoleren weet ik nog niet, gezien ik niet weet hoe dat precies zit. De schuur staat momenteel nog bij mijn broer, hierdoor kan ik nog niet precies inschatten hoe en wat. Enige wat ik momenteel weet is dat het dak volledig vervangen dient te worden en hij volledig nieuw gelakt moet worden met diervriendelijk spul natuurlijk.
Hierdoor heb ik nu dus ook de keuze om deels golfplaten dak te doen, gezien het toch vervangen moet worden.
Maar in hoeverre kan ik golfplaten doen, dat ze niet TE veel zon hebben. Verder wil ik de dubbele wand doen met gewone MDF platen of iets, gezien het dus niet nat zou worden. Deze wil ik dan het liefst ook niet lakken gezien dit aan de binnenzijde zit en de vogels hier dus bij kunnen.
Als zitstokken komt er een volledige appelboom in, met de fijne takken eraf gehaald. En de wortels gaan niet mee, de boom word boven de grond afgezaagd.

Mijn broer is blij met me, ik haal al zijn overtollige spul weg, haha.
Hij moest de schuur kwijt, ik neem hem en de appelboom moest weg.