28 maart 2024, 10:52:55

Slechtziende valkparkiet

Gestart door Noppie, 29 maart 2011, 14:06:22

« vorige - volgende »

Noppie

Hi,

Even zitten twijfelen waar ik dit moest posten, verzorging lijkt me het beste want Joko is niet echt ziek of gewond.

Joko komt uit België, het herplaats verzoek stond hier http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,37897.0.html
De twee jongere valkjes zijn in België ondergebracht in een mega grote voiliere.

Joko was al ouder en wat stillere vogel, hebben besloten om hier zelf maar voor te zorgen, twee of drie valkjes maakt ook weinig uit. Joko zit momenteel apart, in afwachting van de test resultaten, polyoma en chlamydia is negatief, PBFD nog niet binnen. Het viel ons al op dat Joko erg voorzichtig stapt en vooral met de pootjes dingen op de 'tast' doet. Ook overdag 'turen' zoals gezonde valkjes in de schemering doen als ze wat horen.... Zorgelijk, Verstappen heeft haar (we denken dat het een zij is) onderzocht en bevestigde ons vermoeden al. Joko kan eigenlijk niet meer zo goed zien, licht/donker mogelijk contouren maar dat is ook wel zo'n beetje alles.

De algehele conditie van Joko was niet al te best, Zwakke vogel, versleten ogen etc.. Gezien de leeftijd ca 11 jaar best wel sneu.

Maar ze lijkt er weinig onder te lijden, ze is "vrolijk" is alert op aandacht (fluitje of haar naam). Verder is het een schatje, erg rustig voor een valkje, zit lekker op de stok. Als ze bij je zit wordt ze wat actiever, scharrelen op de schouder of in de buurt van je handen als je aan tafel zit.
Ze laat zich graag kroelen, kopje gaat bij een vinger snel naar beneden of als het niet snel genoeg gaat komt ze zelf kroeltjes halen.

Kon op dit forum niet veel vinden over slechtziende valkjes, één topic maar dat stamde al uit 2002.

pacotjuh

hallo,

dat is best sneu op die leeftijd, maar gelukkig heeft ze er zelf niet zoveel last van :D

groetjes, jorien

Landiej

Ik denk dat ze met wat speciale zorg en aandacht nog een best fijn leventje kan hebben. Misschien niet teveel speelgoed en dat soort dingen in de kooi hangen waar ze tegenop kan lopen of omheen moet klimmen :)

Noppie

Nu ik net het IM topicje geplaatst heb van Prutske lees ik door mijn oude topics heen. Ik las hier meer dan ik sowieso plaatste.

Joko Leeft nog steeds, wat volgens de Verstappen een slappe vogel was zit inmiddels al weer bijna 4 jaar bij ons. Ze wordt binnenkort 15 jaar, ze weet erg goed op te gaan met haar 'handicap' vaste routes door de kooi en erg gericht op geluid. "kook geluiden in de keuken is een recept fluitjes en druk doen" De vogels krijgen bij ons altijd een prakje van wat ze lekker vinden/mogen.

carco

Super om dat te lezen!

Dat ze nog maar heel lang bij jullie mag wezen.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




jfvhl

Hier smelt ik nou van....... onze ouwe Arie is deze maand 25 jaar geworden en we moeten goed kijken waar ie nou zit, hij ziet er ondertussen niet zo gestroomlijnd meer uit maar weet onze bejaarde Belle nog te verleiden, die wordt ook al richting 20 jaar of zo.... ;D  De stand staat hier nu op 59 valkjes....jaja......
groeten, Jantina

bobbie

Zelf heb ik ooit bij iemand 2 opvangvalkjes opgehaald waarvan er eentje blind was. De ander voerde haar of begeleidde haar naar water- en etensbakken. Na enkele weken ging het verzorgende valkje acuut dood (hartstilstand, stortte neer vlak voor  mijn ogen). Ik maakte me dus ook zorgen om de blinde valkparkiet. Maar tot mijn verbazing ging een ander valkje die zorg overnemen, voerde haar niet maar begeleidde haar naar de water- en etensbakken. Op een gegeven moment vond ze ze zelf. Helaas begonnen haar ogen steeds verder uit te puilen en bleek ze een hersentumor te hebben, we hebben haar dus in moeten laten slapen.
De clou van dit verhaal: ze zijn heel slim en vindingrijk. Succes ermee.

Groetjes, Nel

Noppie

Inmiddels veel gebeurd in de privésfeer, ik zie de valkjes niet zovaak meer. Joko leeft nog steeds gaat hard richting de 18 jaar, ze is nog steeds fit en actief ondanks haar handicap.
Ze komt tijdens de vakanties nu logeren samen met de andere twee valkjes.

Lin

Wat goed om te lezen, leuk zeg!

Jammer dat je ze niet zo vaak kan zien.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)