10 mei 2025, 19:16:39

Ruzie om popje

Gestart door spikey, 6 april 2011, 12:02:56

« vorige - volgende »

spikey

In mijn volière heb ik meer vrouwtjes dan mannetjes. Bewust zo gedaan. 4 mannen en 5 popjes.

Nu is het zo dat twee van die mannen (broertjes) ruzie maken om een popje.
Ze jagen haar de hele volière door en vallen elkaar ook echt hard aan. Ik heb nog geen bloed gezien, maar het gaat er wel echt hard aan toe.

Dit doen ze nu sinds 2 dagen. Ik heb sinds een week de broedhokken weer opgehangen.
Voor die tijd was het popje een koppeltje met één van de broertjes. (waarbij niet getreden werd, maar hij vooral constant bij het popje in de buurt was) (zij accepteerde dit wel).

Wat kan ik hieraan doen???
Ik zit eraan te denken het ene broertje in te ruilen of voor herplaatsing aan te bieden. 

spikey

Landiej

Is het misschien verstandig om de koppels van elkaar te scheiden tijdens de broedperiode? Ik heb zelf geen ervaring met kweek, maar geloof wel dat veel kwekers hun volière splitsen tijdens het kweekseizoen om dit soort situaties te voorkomen.

Jaimy

een van de mannen apart zetten met een andere pop. Gaan zij een koppel vormen kun je ze misschien weer terugzetten. Maar tijdens het broedseizoen, kunnen ze inderdaad pittig ruzie maken. Zolang er geen gewonden vallen, kun je ze het ook laten uitvechten.

Groetjes Jaimy

Cherro

Ik zou ook, als je de mogelijkheid hebt, gewoon je koppels apart zetten.

Dit omdat je dit soort situaties niet krijgt én zo weet je ook wat voor jongen je van je koppels kunt verwachten, en heb je zekerheid dat niet stiekem een andere man er op heeft gezeten ;)

Ik ga straks een aparte wand maken in mijn binnenvoliere met aparte kooien, denk 1 of 2, en daarin de koppels waarmee ik wil kweken.
De rest kan dan lekker rustig in de voliere blijven en hebben we geen gedonder in de tent ;)

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)

Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

spikey

Ik heb geen extra ruimte om de koppels apart te zetten.
Ondertussen gaat het wel al beter.
Het ene mannetje lijkt het geaccepteerd te hebben dat zijn broer het popje al heeft ingepikt.
Bedankt voor de hulp.