1e ronde mislukt door onervarenheid van het koppel. Wanneer 2de ronde ?

Gestart door H&H, 22 maart 2011, 19:21:44

« vorige - volgende »

H&H

Hallo,
Het popje is 14 maanden het mannetje 2 en een half jaar. Ze hebben de eerste ronde niet gevoerd. Is het verstandig om daarna door te gaan met de 2de ronde, zoals ze willen, of later in het jaar nog eens te proberen.
Het was hun 1ste nestje.
Alvast bedankt voor jullie advies/mening.

H&H

Ik dacht dat ze niet voerden.
Vandaar dat ik dit topic opende.
Vanmorgen zag ik een vrij plat donsje achter het broedende koppel. (het enigste donsje, want de rest is nog niet uitgekomen). Het ademde amper en was vrij levenloos.
Het was gisterenochtend geboren (24 uur geleden).

Toen ik s'middags thuis kwam hoorde ik voer geluidjes.
En warempel ............ mijn koppeltje heeft het licht gezien en
het donsje werd/was gevoerd. Het donsje was hardstikke levendig ! Het lijkt wel een wonder en ik ben hierom ontzettend blij.

Maar ... daar ik nog meer onervaren koppels heb, blijft mijn vraag. Wat is wijsheid, wanneer een onervaren koppel haar eerste nest niet voert ? Ik heb het nl. eerder bij een ander koppel meegemaakt.

Caroline

Hoi Helga,

Gelukkig dat jullie kleintje nu wel gevoerd wordt.

Wat geef je de ouders nu te eten??

Ik vind het zo vreemd dat je meerdere koppels hebt die hun jongen de hongersdood bezorgen.  :-\

Ik heb uiteraard ook wel eens problemen bij jong en onervaren koppel maar moet zeggen dat ik het niet mee maak dat ze hun jongen niet voeren. Dit doen ze meestal uit instinct al de eerste dag.

Hopeijk blijven ze het nu goed doen.

Succes!!

Groetjes van Caroline

PS. is dat Angel op de foto?? Is het haar eerste nestje??
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

H&H

Hoi Caroline,

Ja je ziet het goed :-) Het is Angel. Goed he ?  Het is en
blijft een lieve mooie valk.
Ik wilde nog een paar daagjes wachten om het je te vertellen.
Angel is nog steeds lekker tam, ze valt niet aan met nestcontrole. Het is hun eerste nestje.

Ik heb het ooit 1x eerder mee gemaakt met toen nog een onervaren koppel. Ze voerden niet.
En ik had steeds om de anderste dag een dood donsje. Dit jaar heeft hetzelfde koppel het wel goed gedaan. Ik heb er dus 1 jaar tussen gelaten. En nu was ik dus vreselijk bang dat Angel en Yoshi hetzelfde gingen doen. Toen ik dat donsje zo plat en levenloos zag liggen .... Maar ja, soms zag ik een ademhaling, dus liet ik het liggen. En gelukkig ook maar.
Ik geef ze ei-voer (rul),  haver (daar eten ze het meest van), gewoon valkparkieten voer, brood met melk.
Vandaag probeerde ik macroni bij al mijn valken, want dat had ik op jouw site gelezen. Kwamen ze gretig op af. Totdat ze erachter kwamen dat er macroni inzat. 1 voor 1 dropen ze af. Ze lusten dit niet.
Jammer.

Groetjes,
Helga

Caroline

Gaaf!!

Ja inderdaad, jammer dat ze de macaroni niet aten.

Hier krijgen al mijn valkjes het hele jaar door wekelijks gekookte volkoren spaghetti en macaroni en ook meergranen - en notenrijst. Tevens andijvie, een donkerbruine boterham en gekiemd kiemzaad en Goldpaté eivoer van Orlux, deze hoef je niet rul te maken, er zit honing doorheen en gedroogde insectjes.

Doordat ze dit het hele jaar door gewend zijn te eten, kennen ze het en zijn de bakken ermee niet aan te slepen tijdens de kweek.

Als het nieuw voor ze is zullen ze inderdaad even moeten wennen, daarom voer ik het het hele jaar door.  ;)

Succes!!

Groetjes van Caroline

PS. hoeveel bevruchte eitjes hebben ze??
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

H&H

Hoi Caroline,

Ze hadden/hebben 4 bevruchte eitjes, waarvan er dus eentje is uitgekomen. Zonet opende ik het blok en zag papa Yoshi dat hummeltje voeren. Wat een mooi gezicht is dat toch.

Kiemzaad heb ik ook, maar daar heb ik nog niets mee gedaan. Daar moet ik me eerst eens goed over inlezen, want ik meende te weten, dat wanneer je het verkeerd doet, dat er teveel nitraat of zo in kwam waaraan de valkjes dood kunnen gaan. Ik ben hier dus wat huiverig over.
Maar in principe kan ik dit dus ook gebruiken ?

Mijn gevoel zegt dat de andere eitjes verder zouden moeten zijn in ontwikkeling. Ze zijn nog halfvol, 1tje iets meer (in deze zie ik duidelijk leven) en de andere halfvolle, zitten nog veel aders, geen dooier te zien.
Ik wacht ongeduldig af :-)

Groetjes,
Helga

H&H

Donsje 2 is gisterenochtend geboren. En vandaag in de ochtend overleden. Lege krop. Niet gevoerd.

Donsje 1 leeft nog.

Van mijn andere koppels die nestjes hebben gehad, weet ik
dat deze meteen uit het blok kwamen, wanneer ik voer
aanvulde/ververste in de ochtend. Ze gingen daarna meteen eten en voeren.

Met het weer aanvullen van haver, nieuw eivoer, broedt dit
koppel rustig door. Ik hoor het donsje bedelen. Maar de ouders blijven lekker doorbroeden. Hopenlijk gaan ze nog
wel voeren vandaag.

Caroline

Hè bah, wat verdrietig.  :'(

Sterkte en succes met het donsje wat er nog wel is en de komende donsjes.

Groetjes van Caroline

Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.