2 mei 2025, 21:34:27

Krijsende valkparkiet

Gestart door Mefistofeles, 24 maart 2011, 14:52:23

« vorige - volgende »

Mefistofeles

Goedesmiddags,

zo veel mogelijk info om mischien toch geholpen te kunnen worden.

Sinds een maand of twee hebben we een valkparkiet in het gezin erbij (samenstelling vader/moeder/zoon/dochter en een kleine van bijna 2). We hebben er over gelezen en er over zitten verdiepen, maar op een gegeven moment ga je je toch dingen lopen afvragen. We hebben hem/haar gekocht in een dierenwinkel in de veronderstelling van de verkoopster dat deze +/- 22 weken oud is. De parkiet komt uit een kooi met 2 andere parkieten en was de rustigste van de drie (niet dat we hem/haar daarom gekocht hebben, we vonden hem/haar de mooiste).

De kooi die we erbij hebben gekocht is zeker anderhalf keer zo groot als waar de parkiet in zat, omdat we deze zo veel mogelijk de kooi uit willen hebben en de vrijheid in huis te geven.

Vanaf dag nummer 2 lijkt het erop dat hij/zij niet het rustigste zou blijken te zijn. Vanaf het moment dat de gordijnen open gaan tot de avond in valt krijst de parkiet non-stop. Na ongeveer 2 weken begon hij/zij wel toontjes na te fluiten en rustige kreetjes te fluiten, zo nu en dan lijkt die ook te knorren. Je zou het bijna het spinnen van een kat te kunnen noemen. We nemen aan dat we een mannetje hebben omdat hij redelijk snel toontjes nazingt.

Het tam maken gaat redelijk. Ik heb hem al een paar keer op zijn borst met een vinger kunnen aaien, maar op de vinger zitten wilt die nog niet. Ik probeer hem tam te maken met trosgierst en praten, heel veel praten.

Maar desondanks blijft het gekrijs non-stop.
We doen het volgende of hebben al gedaan:

• Alleen aandacht wanneer hij niet krijst,

• Speeltjes in de kooi, waar hij trouwens niks van moet hebben, hij blijft met zijn rug er naar zitten en komt er niet eens bij in de buurt (van belletjes tot schommeltje),

• Andere locatie van de kooi, dichter bij ons,

• Uitdagingen zoals eten op een andere locatie in de kooi.

Wat we graag zouden willen is dat die tam wordt richting ons, dus liever geen tweede parkiet erbij. En dat het gekrijs op een gegeven moment toch wel minder gaat worden. Wie kan ons extra tips geven?

nanouska

Ik herken dit verhaal maar al te goed, je valk is in de puberteit.
Bij onze valk heeft het ongeveer 2 maanden geduurd, en heb sinds een week een andere man erbij zitten en ze zijn me toch een partij rustig.
Mijn eigen valk is ook een man, en is handtam en de andere valk is ook handtam.
Ik verplaatste mijn kooi diverse keren in de week, deed er ook andere speeltjes in, gaf hem geen aandacht, en deed toch ook een deken over de kooi heen, want echt je wordt bijna gek als dit harde krijsen de gehele dag doorgaat.
Dus het gaat over, maar het kan even duren.
Er staan trouwens heel veel van dit soort topics op dit forum.
In ieder geval heel veel sterkte ermee.

Mefistofeles

Zoiets dachten wij ook al. Vooral ook omdat hij zich ook erg op zijn gemak voelt (snavelknarsen, kuif lekker ontspannen, vooral wanneer we samen "babbelen").

Ik ben wel vergeten te vermelden dat we een redelijk groene omgeving hebben en dat buiten enorm veel vogels geluiden maken waar hij ook krijsend op reageert (als gevolg van in de dienrenwinkel met meerdere vogels in de kooi gezeten te hebben?).

Is er dan een manier om zijn pubertijd wat te "vergemakkelijken" (en ook die van ons dus)?

Cherro

Ik ben bang dat je er weinig aan kunt doen, misschien is het een idee om  een doek over de kooi te doen wanneer je vogel op zn ergst is met het gillen?

Ik heb hier 1 valkparkiet die mij als partner ziet, en zodra ik weg ga gaat hij dus echt nonstop roepen/gillen.

Het andere mannetje wat er bij zit vind dit wel leuk, en doet vrolijk mee, de rest vind t wel prima en blijft (gelukkig met 6 valkjes :D) rustig.

Als ik een doek over de kooi doe kalmeert hij, en dat helpt echt heel goed.

Anders toch misschien kijken voor een 2e al tamme valkparkiet erbij, die kan je wat minder tamme vogel ook net even over de streep trekken.

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)

Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

Mefistofeles

Het tam worden is het probleem niet ;). Ik vindt het niet erg dat het niet snel gaat. Met tam worden is het wel dat hij zichzelf om de 2 a drie dagen in een keer over bepaalde strepen trekt. zijn kopje gaat al wel al helemaal mijn hand in om daar wat lekkers ui te pakken. M'n hand is dan als losjes als een vuist.

Een doek, we hebben het 1 keer geprobeert. Het ziet er naar uit dat zijn interne klok hem niet voor de gek houdt, want rustiger wordt hij dan niet. Ik vermoedt dat we zijn pubertijd uit moeten zitten. Daarbij trekt hij wel het meest naar mij toe.

Cherro

Dan is het idd ff uitzitten ben ik bang ;)

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)

Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

Mefistofeles

Ja precies, Alleen, hoe lang moet hij gestopt zijn met krijsen voordat hij aandacht krijgt, en hij geen verband legt tussen krijsen is aandacht krijgen.