30 juni 2025, 19:23:27

wat te doen als ik op reis ben?

Gestart door dimi859, 19 maart 2011, 15:03:16

« vorige - volgende »

dimi859

hallo mensen
ik weet niet of dit bericht hier thuishoort maar ik zit met een vraagje
mijn valkparkiet is heel gewend aan mij en kan dus alleen mij verdragen. mijn ouders mogen hem wel even overpakken ( stapt over op hand van ouders) maar wil dan weer direct terug naar mij gaan ook kan ik niet naar een andere kamer als iemand anders bij hem is want hij wil altijd mee en in een andere kamer is hij bang waarom weet ik niet
maar daar gaat het voorlopig niet echt om :P
het punt is: ik ben van 4 april tot 8 april weg op schooluitstap naar Londen. Hij kan toch moeilijk 4 dagen in zijn kooi blijven zitten hè
dus wat moet ik doen om ervoor te zorgen dat hij niet zal wegvliegen als mijn ouders hem in die 4dagen moeten uitlaten
kroelen mogen ze niet, maar dan zit hij de hele tijd te prutsen maar dat is mijn minste zorg. Hem in de kooi terug krijgen is het probleem ik kan em zelf  ook alleen maar in de kooi krijgen als ik rustig mijn hand over zijn rug houd en zo krijg ik hem in z'n kooi maar mijn ouders mogen hem met moeite aanraken
iemand tips?
en zal hij mijn dan nog wel herkennen na 4 dagen weg te zijn? het is de eerste keer dat dit gebeurd dus....

grtjs

ErikNAnn

Vier dagen niet uit de kooi laten?

dimi859

dat doe ik zeker liever niet!
want als ik hem 2 dagen niet had uitgelaten was er al niet veel meer mee aan te vangen n daarmee bedoel ik: agressie en als een dolle beginnen te vliegen tot hij ergens tegen botst  :-[
dus andere tip liefst ;)

dimi859

jammer dat er nog bijna niemand op gereageerd heeft op mijn probleem :-\
maar 4 dagen uitlaten is al geen oplossing want vandaag heeft hij mij al hele dag niet gezien kwilde hem net uitlaten, maar hij wilmet geen stokken uit zijn kooi WAAROM doet hij dat? >:(
ik snap het echt niet hoor heb soms het gevoel dat ik niks kna goed doen voor da beest

Sanna

Hallo Dimi,

Jouw valkje vertoont in ieder geval geen normaal gedrag. Daarom is het voor iedereen moeilijk hier raad op te geven. Het is niet normaal dat een valkje zo bang is bij anderen en zo verschrikkelijk aan jou hangt. Het is ook niet normaal dat hij zich zo gedraagt zoals jij beschrijft als jij hem er 2 dagen niet uitlaat. Ik weet niet wat dit valkje heeft meegemaakt, maar ik denk dat je eigenlijk opnieuw moet beginnen hem te trainen. En dan moet niet alleen jij hem trainen, je ouders moeten er ook bij betrokken worden; hij moet aan meer mensen wennen dan aan jou alleen. Ik denk dan aan hem in de kooi laten totdat hij rustig bij iedereen op de vinger kan stappen. Pas dan weer beginnen om hem los te laten. Dat wilde rondvliegen klinkt mij gewoon als pure angst in de oren. Volgens mij is hij heel onzeker en voelt hij zich erg onveilig. Dat zou ook kunnen verklaren waarom je hem er nu niet uit kon krijgen. Volg het stappenplan (http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,12896.0.html) eens met hem, ik denk dat je (met en beetje volhouden) hem daarmee wel ander gedrag aan kunt leren. Maar dat ligt er natuurlijk ook aan hoe oud hij is. Jonge valkjes leren het snelst. Als dat allemaal helemaal niks helpt en hij blijft zo angstig, moet je misschien eens overwegen of dit valkje niet veel gelukkiger in een buitenvoliere zou zijn, waar hij niet persé zoveel menselijk contact hoeft te hebben.

Groetjes, Sanna

ErikNAnn

Ik laat ze in de kooi als ik weg ben (ook omdat ze 'logeren' bij mijn broer die twee dwergpapegaaien heeft die vrij agressief kunnen zijn). Ik heb verder geen last als ik ze daarna terug zie.

dimi859

Citaat van: Sanna op 20 maart 2011, 22:25:21
Hallo Dimi,

Jouw valkje vertoont in ieder geval geen normaal gedrag. Daarom is het voor iedereen moeilijk hier raad op te geven. Het is niet normaal dat een valkje zo bang is bij anderen en zo verschrikkelijk aan jou hangt. Het is ook niet normaal dat hij zich zo gedraagt zoals jij beschrijft als jij hem er 2 dagen niet uitlaat. Ik weet niet wat dit valkje heeft meegemaakt, maar ik denk dat je eigenlijk opnieuw moet beginnen hem te trainen. En dan moet niet alleen jij hem trainen, je ouders moeten er ook bij betrokken worden; hij moet aan meer mensen wennen dan aan jou alleen. Ik denk dan aan hem in de kooi laten totdat hij rustig bij iedereen op de vinger kan stappen. Pas dan weer beginnen om hem los te laten. Dat wilde rondvliegen klinkt mij gewoon als pure angst in de oren. Volgens mij is hij heel onzeker en voelt hij zich erg onveilig. Dat zou ook kunnen verklaren waarom je hem er nu niet uit kon krijgen. Volg het stappenplan (http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,12896.0.html) eens met hem, ik denk dat je (met en beetje volhouden) hem daarmee wel ander gedrag aan kunt leren. Maar dat ligt er natuurlijk ook aan hoe oud hij is. Jonge valkjes leren het snelst. Als dat allemaal helemaal niks helpt en hij blijft zo angstig, moet je misschien eens overwegen of dit valkje niet veel gelukkiger in een buitenvoliere zou zijn, waar hij niet persé zoveel menselijk contact hoeft te hebben.

Groetjes, Sanna

Normaal gezien zou hij eigenlijk niks moeten meegemaakt hebben
heb hem namelijk van vorig jaar in mei op mijn verjaardag gekregen was toen nog maar een jonkie mocht net weg van ouders dus zie niet echt een verband met wat hij van ergs zou moeten meegemaakt hebben. Heb hem namelijk gekregen van mijn buur als geschenk omdat hij ze kweekt in voliere en verkoopt aan winkels enzo
hij kan wel bij andere mensen opstappen enzo want mijn ma heeft hem kdacht vrijdag of donderdag nog zelf eens uitgelaten zonder ik erbij was en dat ging goed en bleef zitten zolang hij maar aan dingen kan prutsen dat doet hij graag zoals allle andere  denk ik. Maar vanaf ik binnenkom komt hij direct naar mij gevlogen en dan kan ik er eigenlijk alles mee doen kroelen,kusje soms meer of een half uur kroelen tot het hem of mij beu word natuurlijk en dan komt hij op zijn gemak op de schouder zitten, maar ouders mogen hem niet kroelen als hij bij mij zit want hij stekt dan altijd naar vingers dan en kijkt boos ook kroelen als ik er niet ben en als zij hem uitlieten mochten ze ook niet
en dan  kam hem ook soms kwaad zijn op mijn vinger, maar dat waait wel over meestal anders terug kooi in
het enige wat ik zag dat als ik thuiskwam toen hij niet wilde uit z'n kooi komen was dat z'n speelgoed op de grond lag gevallen, maar voor de rest niets opvallends
hij wil wel overstappen naar ouders als ze hun vinger of hand voor zijn poten zetten, maar meestal wil hij terugkeren of houd hij mij goed inde gaten. het kan wel af en toe als het moet maar niet voor lang vrees ik
en voor een buitenvoliere heb ik geen plaats dus ook weer geen optie direct kwil hem wel opnieuw trainen als jij denkt dat dit werkt, maar ik weet het niet meer zo goed omtenduur veel werk voor school laatste tijd en kat van ons staat hier met gezwel dat  nog af te wachten is of ze het zal overleven beetje veel aan m'n hoofd laatste tijd weer :-\
kweet tis lange tekst maar zo heb je er misschien beter zicht op
als ik me niet vergis is kuifje nu bijna 10 of 11  maanden

hopelijk kan iemand me helpen :-\  :(

dimi859

ps: heb hem ook ALLEEN moeten opvoeden ouders hadden geen tijd ik moest er mijne plan mee trekken en hem opvoeden en dat volgens het stappenplan

Sanna

Hoi Dimi,

Met wat je nu schrijft denk ik dat het helemaal geen probleem geeft hoor, als jij een paar dagen weggaat. Je zegt zelf dat je moeder hem er nog uit gelaten heeft en dat dat goed ging.

Zo te lezen is je valkje erg gehecht aan jou omdat jij zoveel tijd met hem doorbrengt. Het enige dat ik kan bedenken is dat hij misschien iets te vroeg bij zijn ouders is weggehaald, dat hij misschien nog niet helemaal zelfstandig was. En dat hij daardoor niet genoeg vogelgedrag heeft aangeleerd (wat dus vaak bij handopfokvalkjes ook gebeurt). Hij is jou als zijn partner gaan bezien en dat kan op den duur wat vervelend gedrag opleveren. Daar zul je óf mee moeten leren leven, óf proberen af te leren (wat erg moeilijk is en veel geduld vergt). Eerst moet je voor jezelf helder hebben wat je nou eigenlijk wilt dat er precies verandert.

Waar je ook even aan moet denken, als hij nu een maand of 10 is, is hij hoogstwaarschijnlijk aan het puberen. Daar kunnen valkje (vooral mannetjes) ook erg vervelend van worden. En zeker als hij niet bang is van jou of je ouders, kan hij wel eens een beetje bijterig worden. Dit gaat echt wel weer over, maar ondertussen regeren de hormonen in zijn lijfje. Dus dat kan ook een goede reden voor zijn gedrag zijn.

Nogmaals, hij gaat er echt niet dood van als hij die paar dagen dat jij weg bent er niet uit mag. En hij zal je heus wel weer herkennen als je terugkomt. Mij herkennen ze ook altijd meteen weer als ik na 4 weken in de zomer thuiskom. Maak je daar maar geen zorgen om.

Groetjes, Sanna

dimi859

Citaat van: Sanna op 21 maart 2011, 20:38:25
Hoi Dimi,

Met wat je nu schrijft denk ik dat het helemaal geen probleem geeft hoor, als jij een paar dagen weggaat. Je zegt zelf dat je moeder hem er nog uit gelaten heeft en dat dat goed ging.

Zo te lezen is je valkje erg gehecht aan jou omdat jij zoveel tijd met hem doorbrengt. Het enige dat ik kan bedenken is dat hij misschien iets te vroeg bij zijn ouders is weggehaald, dat hij misschien nog niet helemaal zelfstandig was. En dat hij daardoor niet genoeg vogelgedrag heeft aangeleerd (wat dus vaak bij handopfokvalkjes ook gebeurt). Hij is jou als zijn partner gaan bezien en dat kan op den duur wat vervelend gedrag opleveren. Daar zul je óf mee moeten leren leven, óf proberen af te leren (wat erg moeilijk is en veel geduld vergt). Eerst moet je voor jezelf helder hebben wat je nou eigenlijk wilt dat er precies verandert.

Waar je ook even aan moet denken, als hij nu een maand of 10 is, is hij hoogstwaarschijnlijk aan het puberen. Daar kunnen valkje (vooral mannetjes) ook erg vervelend van worden. En zeker als hij niet bang is van jou of je ouders, kan hij wel eens een beetje bijterig worden. Dit gaat echt wel weer over, maar ondertussen regeren de hormonen in zijn lijfje. Dus dat kan ook een goede reden voor zijn gedrag zijn.

Nogmaals, hij gaat er echt niet dood van als hij die paar dagen dat jij weg bent er niet uit mag. En hij zal je heus wel weer herkennen als je terugkomt. Mij herkennen ze ook altijd meteen weer als ik na 4 weken in de zomer thuiskom. Maak je daar maar geen zorgen om.

Groetjes, Sanna

hallo
het is allerzins al een opluchting dat ik hem niet moet wegdoen want dat wil ik echt niet :)
tja kan misschien wel puberteit zijn en hij ruift redelijk veel de laatste tijd want vroeger toen hij de eerste weken uit zijn kooi kwam was hij met geen stokken weg te slaan al van mij en kon ik doen met hem wat ik wou nu al wat verminderd ook bij kroelen maakte hij altijd zo'n lief geluidje nu doet hij dat al lang niet meer
nog een vraagje als hij mij dan toch als zogezegde partner zou zien waarom wou hij er dan niet uit gisteren da snap ik niet echt ??? kga hem nu proberen uit te laten en zien wat er gebeurd normaal komt hij vroeger uit de kooi maar druk druk druk vandaag

Sanna

Je zei toch dat z'n speeltjes op de grond lagen? Misschien is hij er erg door geschrokken, toen dat naar beneden viel, en was hij nog een beetje van slag toen je thuiskwam.

dimi859

hmmm dat kan ma kzal straks eens en foto maken van z'n kooi misschien dat er te veel rommel in zit?
heb hem net terug in z'n kooi gezet, was veel beter ma hij treuzelde toch wat hoor eerst en wat mij nog opvalt is dat hij zo gelijk van hoe moet ik het zeggen tics heeft ofzoiets
want hij kan soms op m'n hand zitten en inneens beginnen stekken naar iets wat er niet is, soort stuiptrekking gelijk
komt dat ook door pubertijd ofzo?

dimi859

testje ( eerste keer dat ik dit doe)

dimi859

dit is de andere

Sanna

Nee hoor, je kooi is niet te vol. Je gebruikt alleen wel de verkeerde zitstokken. Die jij hebt zijn voor grasparkieten. Valkjes hebben dikkere stokken nodig. Die gele rechts bovenin, waar je valkje op zit, die is wel goed. Maar van de andere stokken zal hij op den duur last van z'n pootjes krijgen.

Ook zou ik, als ik jou was, nog een stok of tak of zittouw (zo'n buigbare met ijzerdraad erin) in de lengte van de kooi plaatsen voor de afwisseling. Ik zou hem op de hoogte van het deurtje plaatsen, zodat hij makkelijk in en uit de kooi kan. Ook kun je nog een zitstok aan de buitenkant plaatsen, naast het deurtje. Dit maakt het in- en uitgaan ook makkelijker voor hem.

Verder valt me nog op dat het deurtje vrij klein is voor je valkje. Ik denk dat dit eigenlijk een grasparkieten-kooi is. Een klein deurtje kan ook verklaren waarom hij niet altijd graag de kooi in of uit gaat. Heb je een deurtje echt voor valkparkieten (over het algemeen 2 keer zo breed en hoog als jou deurtje) dan gaat dat allemaal een stuk makkelijker.

Een valkparkieten-kooi hoeft niet persé groter te zijn dan de kooi die jij nu hebt (op zich is deze maat voor 1 valkje goed), maar het belangrijkste is dat het een grotere ingang heeft. Moeten jullie maar eens over nadenken, om een andere kooi aan te schaffen.

Groetjes, Sanna