5 mei 2025, 03:50:50

halve vleugel weg

Gestart door Joke Kranenburg, 6 december 2003, 20:30:26

« vorige - volgende »

Joke Kranenburg

Hallo webmaster,

Ik schrok van de week 's nachts wakker van mijn vreselijk krijsende valkparkiet. Beneden gekomen zat ze helemaal overstuur met wijd open gesperde bek en vleugels op de bodem van de kooi. Ik zag dat ze bloedde aan haar vleugel, waarvan inmiddels alle veren verdwenen waren. Ik heb een uur zachtjes op haar ingepraat om weer een beetje rustig te krijgen. Met veel pijn en moeite heeft ze zichzelf met snavel en pootjes naar haar zitstok gewerkt, waar ze voortdurend van af valt, omdat ze haar gevoel voor evenwicht kwijt is. Ze valt steeds op dat bloederige stompje.
Toch, een dag later, merkte ik dat ze wel wil eten en drinken en naar het zich laat aanzien komt ze er wel weer bovenop.
Toch vraag ik mij af, of op de plaats van de wond straks weer nieuwe veren kunnen groeien en ze weer helemaal de oude wordt.

Ik heb gekeken bij de antwoorden op de vragen 12 en 36. Kan het zijn dat ze ergens van geschrokken is en toen bekneld is geraakt? Zou bloedluis de oorzaak kunnen zijn? Of ligt vitaminegebrek meer voor de hand? Ik geef haar n.l. wel ei-krachtvoer, af en toe wat komkommer en sla en ze heeft naast gewoon valkparkietenvoer ook fruit-snoepzaad en een kalksteentje. Wat zou ik nog meer moeten geven?

Bedankt alvast voor het meedenken,
compliment voor uw site!

met vriendelijke groet,
Joke

Tara

Hoi Joke,

volgens mij komt het echter niet door bloedluis ofzo, maar een ongelukje, maar dat kan je nu niet meteen weten.

Is het een lutino, want die zijn vaak bang 's nachts?

Wel schrikken, als je dat zo leest ....

Maar de veertjes groeien in ieder geval terug, daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Maar als ze te veel bloed heeft verloren, kan ze erg zwak zijn, en is het best dat je toch nog even naar de DA gaat hoor, je weet maar nooit.

Groetjes, Tara

Lique

6 december 2003, 20:41:02 #2 Last Edit: 6 december 2003, 20:42:08 by Angelique
Hoi Joke,

Jeetje, dat was zeker wel schrikken zeg.
Sommige valken zijn nachtblind, en zien niks in het donker.
op zich is dat geen probleem, alleen als ze wat horen waar ze van schrikken.
Dan kan er paniek ontstaan, waardoor hij helemaal hysterisch rondfladdert in de kooi.
Dan kan er een vleugel of poot vast komen te zitten wat hij vervolgens verwondt.

Ik denk niet, dat hij bloedluis zal hebben, of tenminste niet dat dat het probleem zou zijn.
Je zou even een wit vel papier in de kooi kunnen leggen, voor een nachtje, en kijken of er bloedluis aanwezig is.

Ga zo snel mogelijk naar de DA, liefst een vogelarst, bij voorkeur Dr feld (staat bij dierenarts op deze site|).
Die evenwichtstooris is zeker al neit geod, en de vleugel dient ook nagekeken te worden op breuken en verwondingen.

sterkte, en laat je nog even weten, hoe het af is gelopen?

groetjes Lique

Paul

Hoi Joke,

Wat naar dat dit met je valkje gebeurd is :-(
Die van mij zijn ook wel eens geschrokken en dan hoor je in de nacht een hoop gefladder in hun paniek.
Soms kunnen ze al van een vlieg of mug schrikken en helemaal in paniek raken.
Als het dan te donker is kunnen ze niks zijn en raken nog meer in paniek.
Ik laat zelf altijd een lampje branden en heb ook weinig last meer.
Zelfs een nachtlampje voor de kinderkamer is vaak al voldoende.
Ik denk dat de veren met geweld uit de vleugel getrokken zijn en je moet even kijken of ze er helemaal uit zijn of dat je nog stompjes ziet zitten.
Die stompjes moeten er dan uitgehaald worden anders komen er geen veren voor terug en het beste kan je hem dus even laten controleren door een goeie vogelarts zoals Lique al zegt.
Dr Feld is wel de beste dus als je in de buurt van Amersfoort woont zou ik zeker daar heen gaan.
Je valkje komt er normaal gesproken wel weer helemaal bovenop, met 6 weken is een vleugelpen weer volledig teruggegroeid en kan hij weer vliegen.
Maar zeker nu een lampje bij de kooi laten branden want hij is nu natuurlijk helemaal snel in paniek :-(

Groetjes, Paul

Joke Kranenburg

Alle drie alvast bedankt voor het meedenken. Vannacht heb ik met papier onderin de kooi gekeken of het bloedluis kon zijn, maar erwas vanochtend niets bijzonders te zien.
Een nachtlampje is een goed idee, maar mijn valk staat voor het raam (ik heb nooit gordijnen dicht) waar een lantaarnpaal voor staat. Er is dus op zich voldoende licht 's nachts.
Het valt mij op dat ze nu ook meer kleine veertjes van diezelfde vleugel begint te trekken, hoewel ze zichzelf daarbij steeds pijn doet. En inderdaad zitten er nog stompjes van de grotere vleugelpennen, die er dus volgens Paul nog uitgehaald moeten worden. Er zit maar één ding op: naar dr. Feld!
Het is afschuwelijk dat ik i.v.m. mijn werk nog een paar dagen moet wachten voor ik naar Amersfoort kan en ik vraag me af of ze dat nog haalt! Ze heeft vandaag de hele dag zitten bibberen en trillen. Ik kijk het nog een dag aan, anders moet ik gewoon noodgedwongen naar een gewone dierenarts in mijn woonplaats die avondspreekuur houdt.
Het gaat dus in rap tempo slechter met mijn Pino.

allemaal bedankt voor de adviezen in elk geval. Laten we hopen dat het nog goed komt!

groet Joke

Lique

Hoi Joke,

Jeetje zeg, maar je zou morgen ook kunnen bellen voor een afspraak savonds.
Misschien komt dit voor jou wél goed uit.
Want als ik het zo hoor, heeft hij echt hulp nodig.

Heel veel succes.

groetjes Lique

Paul

Hoi Joke,

Normaal is dr Feld tot 20:00 open en kan je tot die tijd een afspraak maken maar in noodgevallen ben ik er zelfs wel eens zondag geweest dan komt ie speciaal naar de praktijk voor je.
Het lijkt me inderdaad het beste om zo snel mogelijk te gaan als ik dat zo hoor en zeker als het blijft bloeden is er haast bij.
Veel sterkte met je valkje.

Groetjes, paul

chicko

wij hebben ook een valkparkiet met een halve vleugel hoe lang duurt het tot ze weer aan groeien

Paul

Hoi Chicko,

Als de veren uit de vleugel er echt uit zijn duurt het 6 tot achte weken voor de nieuwe terugkomen.
Als ze zijn afgebroken of geknipt en er zitten dus nog stompjes in de vleugel duurt het tot de volgende rui voor de nieuwe veer begint te groeien.

Groetjes, Paul