hoe oog zalven van niet tamme parkiet (TIPS GEVRAAGD)

Gestart door SabrinaenDiesel, 21 februari 2011, 17:09:23

« vorige - volgende »

SabrinaenDiesel

Hallo!

1 van mijn parkieten heeft een beschadiging/wond op het 3de ooglid.
wanneer er niks aan gedaan wordt is de kans nog groter dat ze haar oog verliest (nu hopelijk niet)

Er is voorgeschreven:
antibiotica via water (meng het aan met roosvice voor de bitterheid)
antibioticazalf 2x daags in oog.
Dit is dan ook gelijk het probleem aangezien ze helemaaal niet tam is.
Heb altijd al problemen gehad met ze te pakken met me hand, met stok gaat aardig.
Hebben jullie goede tips voor mij hoe ik het het beste aan kan pakken?

Alvast bedankt!

Rianne

Goede handschoen aan, en vasthouden met je duim onder de kop. Als je dit goed doet, kunnen ze de kop niet al te veel weg draaien.
Misschien ook een idee, een netje gebruiken met een wat groffer net, dan weer vasthouden met de handschoen. In een netje kunnen ze niet zo makkelijk ontsnappen, en als de mazen niet te dicht op elkaar zitten, kun je evengoed nog bij het oog.

SabrinaenDiesel

Bedankt voor de tips.
Ben erg bang met vasthouden dat ik haar te hard vasthoud, of gebeurt dat niet zo snel.. (niet knijpen natuurlijk)?

Rivka

Hallo Sabrina en Diesel,

Je moet een valkparkiet natuurlijk niet te hard vastpakken
maar dat gebeurt ook niet zo snel hoor ;)
Als je m gewoon rustig vasthoud (wel stevig maar niet hard)
kun je makkelijker de zalf op het oog doen.

Groetjes Rivka

SabrinaenDiesel

Net geprobeerd, en ontglipt me telkens.
Denk niet dat ik het heel lang achterelkaar kan proberen? of zou die dan daarna wat opgeven?

SabrinaenDiesel

Uiteindelijk alles goed gekomen met zalven, na het week genezen. Nog een week extra appart gehad met antibiotica.
Nu na een week samen gezeten te hebben is weer heel het oog terug bij af. Onstoken, dik etc. het zelfde als eerst dus.
Gelijk maar weer appart gezet, maar is toch geen doen zo?
Lijkt wel alsof ze ''gestoeid'' hebben want ook een kaal plekje aan dezelfde kant snavelhoogte!
Wat nu,, zelfde behandelen?

Larissa

Kan het niet zo zijn dat de gewonde gepikt wordt door zijn maatje ?
En ik denk dat als het hetzelfde er uit ziet als de vorige keer dat het geen kwaad kan anders morgen ff telefonisch contact op nemen met de VA

groetjes Laris