12 mei 2025, 01:28:30

nieuwe valk erbij, mannatje happen

Gestart door Henk_en_Otje, 5 maart 2011, 12:01:20

« vorige - volgende »

Henk_en_Otje

hai ! ik had een koppeltje,  en heb 1 kindje van hun gehouden. beetje een stumper. zitten met zn 3en in kooi, maar de jongste moest een maatje , want de ouders lieten haar links liggen. nu heb ik een witmasker erbij,weet nog niet welk geslacht.  voor de kleine, zodat ze maatjes kunnen worden. de kweker vertelde, dat het groeps dieren zijn, dus dat het geen probleem zou worden. mocht het niet klikken , kon ik ruilen. het is een zeer ervaren kweker.
nu heb ik de nieuwe in de kooi gezet, en zit er bijna 2 dagen.  Henk, de man van het koppeltje, reageert af en toe best vervelend tegen de nieuwe, gaat er achteraan en wat happen enzo.  betekent dit , dat het 1. een man is ? (de nieuwe)  en 2. dat er bepaalt moet worden dat hij de baas is ???  gaat dit over of moet ik de kooi gaan scheiden ?

help please, die nieuwe vogel is zoooo lief en zachtaardigf ik wil m geen stress geven.

carco

Dit is heel normaal gedrag hoor, en wil niet zeggen dat de nieuwe een man is.
Het gaat vanzelf wel over.
Je kan de nieuwe evt. apart zetten een tijdje om te laten wennen.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Henk_en_Otje

pff, gelukkig.  t is zo sneu. :)
ja ik dacht een rooster ertussen te zetten.  maar even aankijken dan.  maar hoe  kom ik erachter of de witmasker man of pop is ? bij het kindje van het koppel heeft er een kweker naar gekeken en die zei meteen 'vrouwtje !" aan de binnekant van de vleugels en de staarrt kon hij het zien. t is zo lastig want iedereen roept wat anders.  de kleine is nu  5 mnd oud, en anderen zeggen weer dat je het pas na een jaar kan zien... ?? iedereen roept maar wat.

x maris

bedankt voor je reactie !

Hermien

Je kunt ook de kooi-indeling (stokken, touwen, speeltjes) veranderen. Dan is de ruimte voor de oudere valkjes ook nieuw en moeten ze weer allemaal een eigen stekkie zoeken. Misschien dat Henk nu zijn 'burcht' verdedigt!

Succes!