28 april 2024, 17:35:42

toch een beetje nerveus

Gestart door tanneke33, 16 februari 2011, 16:32:31

« vorige - volgende »

tanneke33

Vorig jaar hebben we een eerste nestje gehad van Lucky en Tweety, dit liep toen uit op een compleet drama, alle 5 de eitjes kwamen uit maar zijn uiteindelijk allemaal overleden omdat de "ouders" de pootjes afbeten. Het is ons nooit duidelijk geworden waarom dat zo was..
Nu hebben we echter opnieuw een nestje van beide vogels, er liggen nu 4 eitjes ( vandaag de 4de).
eerst heb ik nog gedacht om 1 ei te laten liggen en de rest te vervangen voor nepeieren maar eigenlijk wil ik "de natuur "zn gang laten gaan en kijken wat er gebeurd , ook omdat ik inmiddels veel gelezen heb en het vaak fout gaat bij t eerste nest maar dat de volgende nestjes wel goed gaan....
maarja neemt niet weg dat ik toch een klein beetje nerveus ben eigenlijk....
.iemand nog tips en adviezen? alvast bedankt

Bello

Als je er 3 eitjes bij laat liggen is beter. Je hebt kans als het nestje te klein is dat ze zich gaan vervelen en dan de jonkies gaan plukken, en dan de rest aanvullen met kunsteitjes. Sommige popjes blijven doorleggen met eitjes tot ze ongeveer 6 eitjes hebben.

Indien ze de jongen weer verwonden, dan moet je ze uitsluiten om er mee te kweken. Dan zijn ze totaal niet geschikt om mee te kweken.
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

tanneke33

zoals t nu er naar uitziet blijven het 4 eitjes, ik laat ze allemaal liggen, we gaan t zien, mocht t weer fout gaan dan was t de laatste keer dat dit koppeltje eitjes had dan zullen we volgend jaar ons andere koppeltje zn gang laten gaan ;-)

tanneke33

t eerste eitje is uit;-) nu maar hopen dat ze t laten leven

tanneke33

de blijdschap was van erg korte duur,de kleine werd aangevallen ( lees zat onder t bloed)dus ik heb t hele spul bij t andere koppeltje gedaan maarja die hebben ook nog nooit eitjes gehad dus dit was t dan, kweken met deze 2 lukt dus niet, t ergste vind ik nog dat we het morgen aan de kinderen moeten vertellen ;-(

SanneMuis

wow wat jammer zeg!!!!

de kleintjes werden gelijk vanaf dag 1 verwond door de ouders?? Kan dit denk je ook in een later stadium nog geburen?
Wel handig dat je alles onder een ander koppel kunt leggen... dat scheelt dan weer...

Wij hebben ook een kleintje... nu 2 dagen oud dusver gaat alles goed en is t vrouwtje heel zorgzaam, zelfs het mannetje gaat steeds meer op t nest zitten als t vrouwtje wat aan t eten is..
Dus het lijkt goed te gaan. Maar ook wij blijven steeds goed kijken naar hoe het met de kleine gaat.

Hoop voor je dat het toch nog goed gaat komen

Groetjes Gerben en Sanne

Rianne

Eieren kun je niet zomaar bij een ander koppel leggen. Deze moeten zelf ook in broedstemming zijn en eieren hebben liggen, anders is de kans heel klein dat ze erop gaan broeden.

Dat de ouders hun jongen dusdanig verwonden komt niet heel vaak voor. Helaas zie je dat het bij een volgend nest vaak weer gebeurd.
Wat redelijk vaak voorkomt is dat de ouders aan de veertjes van de jongen gaan plukken. Dit kun je niet voorkomen of tegenhouden. Zelfs koppels die de meest ideale voeding krijgen, kunnen nog gaan plukken. Soms houdt het niet op na het uitvliegen.
Is het plukken erg extreem, dus beperkt het zich niet tot alleen de kop en/of nek, of tot bloedens aan toe, is het raadzaam de jongen uit het blok te halen en zelf groot te brengen.

tanneke33

jep ze verwonden de kleine gelijk, vorige keer gebeurde het pas toen t 5 de jong uit was nu dus gelijk
overleggen had sowieso geen zin want dat koppel is echt nog te jong om zelf te broeden , we hebben de eitjes die er dus nog waren weggedaan .
Met dit koppel word niet meer gebroed
maar wat ik best erg vind is dat ik t zelf heel moeilijk vind om lief voor ze te zijn, ik zal ze nooit pijn doen maar ik had gisteren echt zoiets van ik zet de deur open :'( en zo zit ik echt niet in elkaar......

Rianne

Hopelijk helpt het een beetje om ze weer te zien als lieve huisgenoten als je weet dat ze er niks aan kunnen doen.
Ik duim voor je dat het met je andere koppel beter gaat als zij er aan toe zijn om te broeden :)

tanneke33

ja he ze zullen t niet expres doen toch? dan was er toch vast was mis met de kleintjes?
dank je wel voor je lieve berichtje