22 mei 2025, 21:41:12

verstopte neusdopjes

Gestart door frodo, 25 februari 2011, 12:21:33

« vorige - volgende »

frodo

Onze punkie is ziek!

Punkie heeft last van ademnood omdat de neusdopjes dicht zitten.
volgens de dierenarts komt er, door verkeerde voeding ,een soort eeltlaagje in de dopjes te zitten.
We hebben Punk nu 10 dagen antibiotica gegeven maar zien nog geen verbetering.
na 1 rondje vliegen in de kamer hijgt ze onwijs en ze niest ook langere tijd achter elkaar .
het kost haar veel energie zo te zien en ze zit dan ook regelmatig als een bolletje te slapen, vaak op beide pootjes.
Af en toe is ze wel weer actief en gaat ze op oorlogspad.
Gisteren teruggeweest en ze krijgt nu neusdruppeltjes, dat zou moeten helpen bij het oplossen van de verstopte neusgaatjes?
We geven haar nu zaadjes gemengd met pellets en een theelepeltje vitaminemengsel.
Punk is inmiddels 11.
is er misschien een manier om de verstopte neusgaatjes sneller schoon te krijgen?

rianne_123

Ik zou het niet weten... Heb het zelf  bij mijn valkje nog niet hoeven meemaken gelukkig!
Ik denk dat het met de tijd misschien over gaat...
En het is goed dat je naar de arts bent geweest...
Verder durf ik er geen uitspraak over te doen.
Ik wens je heel veel sterkte met je valkje!
Hopen dat zijn neusgaatjes snel weer de oude zijn!

Rianne

Ik begrijp niet goed waarom de DA antibiotica meegaf terwijl hij denkt dat het eelt is. Was er sprake van een ontsteking?
Gaat je valkje mee als je gaat douchen? De vochtige warme lucht is goed voor de luchtwegen, misschien wordt de 'eelt' er week van en kan ze het er zelf uit krabben?

frodo

Ze dacht dat de longetjes misschien een kleine infectie hadden.
En ja hoor ze gaat regelmatig mee onder de douche om lekker te badderen .Nu wel minder omdat ze wat futloos is.
ik heb zo'n stoom aparaat  in de buurt van de kooi gezet, misschien helpt het een beetje.

Rianne

Meer dan je nu doet, kun je niet doen denk ik. Hopelijk helpen de neusdruppeltjes.
Als je valkje goed eet van de pellets, zou ik niet extra vitamine geven, in de pellets zit al alles wat ze nodig heeft.

frodo

Ze neemt de pellets tot nu toe alleen als we ze met de hand geven, we doen ze wel gemixt in haar voerbakje maar ze eet er dan nog niet goed van ,vandaar .

Rianne

Om volledig over te schakelen op pellets, moet je op een gegeven moment steeds minder zaadvoer door de pellets mengen. Maar dat lijkt me nu geen goed idee, nu je valkje zo slecht ademt.

frodo

Het lijkt weer wat beter te gaan met Punk.
Ze krijgt inmiddels neusdruppeltjes toegedient en het lijkt erop dat ze nu meer lucht heeft.
Ook zijn de gaatjes weer wat dieper en komt er af en toe een klein schilfertje uit.
Niezen is ook niet meer zo erg en ze is na twee rondjes vliegen niet meer buiten adem.

Hopelijk zet deze vooruitgang door, want Punk moet nog lang bij ons blijven. ;D