28 maart 2024, 19:06:53

wildkleur of bont?

Gestart door *Manon*, 16 februari 2011, 15:14:46

« vorige - volgende »

*Manon*

Hoi hoi,

Ik heb een vraagje, ik heb een valkje gekweekt uit ouders waar zowel bonte als wildkleur uit kan komen.

1 broer is bont, 1 broer is bijna perfect getekent, 1 zus is cinnamon witmasker met flinke bontplekken in haar nekje en het valkje waar het nu om draait.

Ik zal wat foto's bijvoegen, hopelijk kan iemand mij zeggen of hij nu bont is of wildkleur.



Op deze foto zie je dat hij wat gele veertjes op zijn borst heeft zitten




Op deze foto zie je dat hij 3 gele slagpennen heeft aan de rechterkant en 1 gele slagpen aan de linkerkant




Gele en grijze kuifveren




Bontvlekjes in zijn nek








Groetjes Manon

*Esther*

Hoi,

Op het benelux forum zijn foto's te zien van valkjes met aan beide kanten zulke slagpennen en een normale kuif.
Deze noemen ze dominant bont!

Dit valkje uit het nest had gelijk al mijn interesse maar door de meer normale andere kant vd vleugel lijkt hij toch niet dominant bont.

Probeer het anders daar op dat forum ook eens.

Ik zou er zelf een niet bonte valk bij zetten om te kijken wat je er uit kweekt.

gr Esther

*Manon*

Hoi Esther,

Dank je voor je antwoord.
Bij het Benelux forum heb ik ook een berichtje geplaatst, daar hebben ze het over kakelbonte valk.

Ik had ooit eens eerder zo'n valkje, Boyke, en die had aan beide kanten gele slagpennen, hij werd gekoppeld aan een bonte cinnamon geparelde pop Lizzy en ze brachten wildkleur jongen voort.

Boyke kreeg na de rui ook een gele kop... ik ben zo benieuwd of deze dat ook krijgt!

Je zegt dat je er geen bonte pop tegenover zou zetten... aan welke mutatie denk jij dan om erbij te zetten?
Het mooiste zou zijn eentje zonder splitten toch?

Groetjes!!

*Esther*

Ik zou inderdaad zo min mogelijk splitten er in willen hebben.
Dan weet je zeker dat wat je ziet van deze man af komt.

kakelbont... ik ga wel lezen daar.

gr Esther

Bert_85

Citaat van: *Esther* op 16 februari 2011, 22:20:16
Hoi,

Op het benelux forum zijn foto's te zien van valkjes met aan beide kanten zulke slagpennen en een normale kuif.
Deze noemen ze dominant bont!


Ho even nuanceren  :)
Het zou misschien dominant bont kunnen zijn, de mutatie dominant bont is helemaal niet opgetekend in de standaard en bestaat in principe (nog) niet. Maar als er een bonte valkparkiet opduikt die met een andere bonte partner toch wildkleur jongen geeft, is er natuurlijk wat aan de hand.

Ik denk dat dit ofwel een "uit de hand gelopen" splitvogel is, voor recessief bont, ofwel inderdaad dominant bont.

Ik zou voorstellen om deze vogel wél tegen een recessief bonte te plaatsen, best eentje met veel bont.
Als het dan dominant bont is komt er 50% vogels uit zoals deze ouder en 50% wildkleur.
En als het een split recessieve bonte is, komt er 50% wildkleur uit en 50% die (veel) meer bont zou moeten hebben dan deze ouder.

Als je hem tegen een niet bonte partner plaatst, wat krijg je dan?
Als het een dominant bonte is, 50% dominant bont zoals hemzelf en 50% wildkleur.
Als het een split recessief bonte is, 50% splitvogels zoals hemzelf en 50% wildkleur.
In beide gevallen hetzelfde dus, je bent geen stap verder.

Groeten,

Bert
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

•=Bonnie=•

Ik zou deze wel koppelen aan een bonte, om de reden die Bert aangeeft.

"kakelbont" haha  ;D  sja...  ::)

*Manon*

Hoi hoi,

Erg interessante discussie  ;)

Bedankt voor het meedenken  :)

Ik ga hem zelf niet houden, maar ik kan me voorstellen dat het een leuke vogel is om mee te experimenteren met welke jongen hij voortbrengt!

Ik ga op zoek naar een huisje voor hem  :)

Groetjes Manon

patty_dordtse valkjes

juist een rede om hem wel te houden  :P
Buster,Mandy,Zero,Angel,Kovu,Kiara,Balou,Bijou,Diesel(Lucky&Diego4Life)
jonge valkjes te koop





Klik op de foto voor onze website

*Manon*

Nope, deze lieverd zoekt een fijn huisje  ;)

mariejj

Voor degene die geintereseerd is in zulke vogels:
http://link.marktplaats.nl/425073769

Bert_85

Citaat van: mariejj op 27 februari 2011, 15:44:16
Voor degene die geintereseerd is in zulke vogels:
http://link.marktplaats.nl/425073769

Ja ook die vogel lijkt interessant (donkere kuifveren, masker niet bont)

Ter info: "kakelbont" is een term die wel eens gebruikt wordt om vogels aan te duiden die bonte velden hebben willekeurig verspreid over het lichaam. Dit in tegenstelling tot een meer symmetrisch patroon zoals bij de getekende. De valk in dit topic vind ik zelf niet "kakelbont".

Groeten,

Bert
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be