25 april 2024, 07:28:02

te snel een nestje achter ellkaar

Gestart door Epco, 3 januari 2011, 19:24:24

« vorige - volgende »

Epco

hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over hoeveel nestjes een koppeltje kan krijgen per jaar en hoe snel achter elkaar?
De reden:eind oktober heeft ons paartje hun eerste broedsel uitgebroed na 20 dagen op de eitjes gezeten te hebben, slecht 1 kwam er uit maar die was niet in orde en ging en 10 dagen later dood (we probeerde het handmatig op te voeden aangezien de ouders er meteen na de geboorte niet meer naar omkeken). Meteen daarna heeft het popje weer een nestje gelegd, weer 4 eitjes waarvan er twee uitgekomen zijn, maar de tweede heeft het niet overleefd. De eerste wel. Dat is onze Lucky.
Net als zijn vader is hij (of zij) aan de kleine kant, maar verder in orde. 5 weken oud nu en sinds 2 dagen vliegt hij door de kamer. Maar dat terzijde.
Nadat de kleine het nest verlaten had, hebben we de nestbox weggehaald aangezien het in huis nog al wat aan de krappe kant is. Echter we zagen dat het popje op zoek ging naar een nieuwe broedplaats, dus de box maar weer teruggezet en nu heeft ze al weer een eitje gelegd. Dus dit is het 3e nestje in 3.5 maand.
Is dat niet te snel?  En hoeveel nestjes kunnen ze per jaar/periode leggen?

mvg,
Epco

Sanna

Hallo Epco,

Dat is inderdaad wat veel achter elkaar. De meeste kwekers laten hun valkjes maar 3 keer broeden per jaar. Broeden kost heel veel energie. Ik denk dat je het beste deze eitjes kunt vervangen door nep-eitjes, want als ze ook nog eens een nestje moeten grootbrengen kost dat nog meer energie. En zodra ze eraf gaan meteen het blok weghalen. Het mooiste zou zijn als je ook een looprooster voor in de kooi zou hebben. Die kun je er dan indoen en dan kan je popje geen nestplekje meer vinden in de kooi. Daarmee voorkom je dat ze weer aan een nestje gaan beginnen.

Voorlopige kun je het beste even geen groente ofzo geven en het badderen beperken. Zet ze ook in het donker zodra het buiten donker begint te worden. Daarmee haal je alle factoren weg die het broeden bevorderen (vers voedsel in overvloed en lange daglengte). Daarmee zou je de cirkel moeten kunnen doorbreken. Veel succes!

Groetjes, Sanna

Epco

Hoi Sanna,

Dank je voor je reactie.

Het probleem zit hem erin dat de vogels 24 op 24 binnen zitten.
Ik heb maar een kleine binnenplaats, waar het behoorlijk kan tochten, en waar het zomers snikheet is. Niet echt de ideale plaats zou ik zo zeggen. We houden onze valken in de woonkamer, waar we 2 kooien hebben staan, tegen elkaar  met de deurtjes open zodat ze kunnen klauteren waar ze maar willen. Verder mogen ze door de hele woonkamer stappen.. Het eerste nestje vonden we achter de kast op de vloer nadat we op zoek gingen omdat we haar miste. Nu vond ik dat niet de meest ideale plaats en om die reden hebben we dus een nestbox gekocht, die we naast de de kleinere kooi gezet hebben. I
Maar aangezien alles dus in de woonkamer staat, is er dus ook in de avond licht, maar proberen het toch te dimmen. Zou een doek rondom de nestbox beter zijn? Ook zijn er genoeg plekjes dus om een nestje te maken ipv in de nestbox.. en om nu alle gaten en kieren af te dekken of te dichten is ook wat... Ze zal toch wel wat vinden daar ze een erg slimme tante is :)

Ik zal het groenvoer beperken. De anderen zullen er wel niet zo blij mee zijn, maar het moet maar even.

Mbt het badderen: 1 a 2 keer per week krijgen ze een sproeibeurt met de plantenspuit. Daar zijn ze allemaal, op 1 na, dol op. De gene die niet van de sproeibeurt houdt neemt meestal een bad is 1 van de waterbakjes, iets wat Jazzie (het popje) ook zo nu en dan doet.. Als we haar zien badderen, is het dan verstandig om haar uit het water te halen of is het dan al te laat?

Van het weeken ga ik op zoek naar nepeitjes.. die dierenzaken die ik hier in de omgeving in Zaventem ken, hebben ze niet.. maar zal wel even googelen.

Alvast bedankt voor het advies.

Groetjes,

Epco

Sanna

Ja, dan is het inderdaad vrij lastig. Succes met de nepeitjes dan maar. Ik hoop dat het dimmen van het licht ook een beetje helpt.

Groetjes, Sanna

Epco

het heeft eventjes geduurd.. erg drukke tijd op het werk.. maar de drie eitjes zijn uitgekomen. 3 dotten van valkjes..
het grappige is dat het eerstje jong, Lucky (nu 12 weken oud) de ouders meehelpt om de 3 kleine te voeren.. weet niet of het zo hoort, maar pa en ma valkparkiet vinden het goed.
Ze groeien als kool :)

Als ik weldra wat meer tijd heb, zal ik even een link plaatsen voor een paar pics.

BTW, heb met de DA gepraat over de hoeveelheid nestjes. Kan er weinig aan doen. Operaties doet hij niet omdat het niet altijd werkt en dan gevaarlijk voor het vrouwtje is. De enige oplossing is om moeders aan de "pil" te zetten. Moet dan wel iedere dag een druppel antihormoon geven.. Moet daar nog eens even over nadenken...

Greets

Sanna

Fijn dat het zo goed gaat! :D

Voor wat betreft de pil: volgens mijn vogelsarts werkt dat niet bij valkjes. Tenminste, zij had het over de prikpil, ik weet niet in hoeverre die verschilt van deze hormoondruppeltjes.

Groetjes, Sanna

Epco

volgens onze DA wordt de produktie van de eitjes tijdelijk stil gelegd. zolang je maar iedere dag een druppeltje geeft.
We zullen zien.

Toch nog even geschrokken.. onze Lucky en de anderen zijn vanacht zo geschrokken van iets en is  tegen het plafond gevolgen.. paar kuifveren weg en een wondje.. wondje is mooi dicht en hij lijkt er verder geen last van te hebben. Hij is nog gewoon lekker ondeugend en vliegt lekker in de rondte.. we houden het in de gaten :)