2 tamme valkjes kwijt, ik schuldgevoel :(

Gestart door Heike, 5 februari 2011, 00:06:19

« vorige - volgende »

Heike

Op twéé weken tijd ben ik mijn twee tamme valkjes verloren !!!!
:'( :'( :'( :'(
Ik heb hier ooit foto's gezet van mijn valkje Spikkel, ik had ze sinds september 2008;
een lief grijs valkje, handtam; en elke dag als ik vh werk kwam mocht ze uit haar kot. Dan zat ze mee in de zetel op mijn schouder terwijl er 2 hondjes èn een kat op mijn schoot lagen ...

Omdat ik het sneu vond voor haar dat ze overdag alleen zat, heb ik vorig jaar een tweede valkje erbij gezet. Men verwittigde mij dat het best kon zijn dat de valkjes meer oog voor mekaar zouden hebben en minder interesse in mij.
Maar neen hoor, Vogel en Spikkel zaten grààg bij mij.
Vogel zag er eerst net hetzelfde uit als Spikkel: volledig grijs; maar hij heeft op termijn een geel kopje gekregen.
Hij zei woordjes als
*awel* (ik zeg dit veel tegen de beestjes)
*spikkel*
*pas op eh*
en ik ben nog iets vergeten...
hij deed ook het getuut vd microgolfoven na, het geluid v kusjes etc.
Voor de rest heb ik nog twee hondjes en drie katten, en die leven allemaal in vrede met mekaar, ze deden ook niks aan de vogels ook al waren ze los.....
2 weken geleden kwam ik doodmoe thuis vh werk, mijn hondjes waren ontsnapt, en wilden deze keer ni echt luisteren,...
hondjes binnengekregen, dan mijn kattin riep voortdurend "nààng!" (waarmee ze "krààn" bedoelt), de vogels waren volop aan het sjirpen.
Ik kon effe het geluid niet verdragen, dus zette ik het groot kot bovenaan open en liet de vogels rondvliegen.
Ik ging de berging, lette niet op, kwam terug, zwierde de deur dicht en Spikkel zat er tss!!! Spikkel dood..........
:'( :'( :'( :'(
Ik had niet eens gehoord dat ze me gevolgd was, en ik had niks gezien omdat het licht in de berging uit was!!!
Ik heb dagenlang geweend, uit gemis, schuldgevoel etc. WAAROM????
Zij was de eerste en de liefste van de twee. Vogel deed vervelend naar Spikkel toe; en als ik mijn vinger uitstak als hij in zijn kooi zat, durfde hij bijten. Voor de rest wou hij wel bij mij zitten.

Na een paar dagen heb ik Spikkel begraven en ik merkte dat Vogel liever en rustiger werd (mss omdat hij niet meer moest concurreren?)
Hij beet niet meer, en ik begon hem leuker te vinden dan ervoor. Mss besefte hij dat hij ènkel mij had, of had hij minder stress omdat hij alleen zat?
Daarom wou ik ook geen tweede in huis halen, want dan zou Vogel mss opnieuw stressen en vervelend doen. Het ging nu net de hele goede kant uit...

Vandaag 04/02/2011 was ik thuis vh werk, ik wou eens uitslapen. Maar dat lukte me niet: de poeskes die effe lastig deden, dan lag ik net terug in slaap toen er iemand aan de deur belde!! Ik schrik altijd enorm van die bel, de hondjes beginnen dan te blaffen, de katten schrikken dan en zijn effe bang etc.....
Drie keer hebben ze gebeld en toen ik aan de deur kwam stond er niemand...
Ben dan maar opgestaan en begon te borstelen, Vogel zat te roepen om uit zijn kot te mogen, maar ik wou eerst alles wat opruimen....
Ik nam de gevallen boterham van de bodem v zijn kot, en vergat het deurtje vooraan dicht te doen. Op zich geen probleem want Vogel ging NOOIT langs de voorkant uit zijn kot, ènkel langs de grote opengezette bovenkant.
Hij bleef heel hard, luid en scherp sjirpen en ik kon het geluid echt niet hebben wegens wakker gemaakt door de bel en ik liep al lastig rond....
Ik dacht van zijn kooi hééééél eventjes buiten te zetten zodat ik de keuken snel kon borstelen, dus deed ik dat snel, er viel een wieltje onderuit, ik bukte me om dat er terug op te draaien, en op die paar seconden hing Vogel ineens aan de buitenkant van zijn kooi!!!!!
Ik wilde hem nog snel pakken maar hij ging vliegen!!!

Ik heb hem nog geroepen, maar natuurlijk had hij daar geen oor naar: teveel vogels buiten te horen en mss ook verrast door de felle wind....

Ik was totààl in paniek, met Spikkel ook, maar daarbij weet je: ze is dood, geen weg terug, en ze heeft niet geleden. Dat probeerde ik nog steeds boven te komen en me aan te passen met maar één vogel...al miste ik ze nog steeds, het is nog te vers....
Maar nu weet ik niet wààr Vogel is, het is koud buiten en er is veel wind!
Ik ben gaan zoeken : de hondjes in het mandje vd fiets, richting bomen en bos. Gaan roepen.....
Maar het geluid vd wind overheerste alles....
Terug naar huis gekomen, hopende dat hij buiten zijn kooi zou gevonden hebben....
Ben dan nog eens gaan wandelen in de andere richting, ik liep weer te roepen en te fluiten, ... maar niks....
Ben dan tot bij iemand met een volière gewandeld, waar ook valkjes inzitten, mijn nummer gegeven, voor IN GEVAL Vogel zou afgaan op het geluid vd valkjes.
Die man zei dat hij jaarlijks een paar kanaries of valkjes vangt in zijn tuin die op het geluid afkomen.
Volgens hem gaan valkjes niet ver van huis, want hij heeft ook eentje teruggezien nadat die bij hem ontsnapt was. Maar dit is anders eh: hier zit geen vogel meer die op hem kan roepen, zijn vriendinnetje is dood... :'( :'(
Ik heb mijn DA verwittigd, ook eentje verderop, 2 dierenklinieken, een paar vogelopvangcentra, gaia, een paar asielen, ik ga nog proberen van asielen te verwittigen waar enkel een telefoonnummer bijstond,
de man vh opvangcentrum raadde me aan om in elke hoofdgemeente een verslag van verlies te laten opmaken (maar het is weekend???)

Ik voel me zoooo schuldig, zo verloren, mijn maag is één brok beton, mijn ogen doen pijn vh wenen, ...
Het ene verlies was nog vers, en nu dit....
Mijn moeder zegt dat ik me der maar moet overzetten, en minder moet piekeren; maar ik kan er niks aan doen: ik denk dan "hij heeft geen eten, er is véél wind geweest vandaag dus wie weet hoe ver zit hij al, het is KOUD, nu tijdens de nacht nóg kouder, mss is hij uitgeput en zit hij in 't bos, niet wetende waar naartoe, niet wetende wat hem overkomt,... mist hij mij? mist hij zijn thuis?wil hij terug maar weet hij niet hoe? "
pfff, om zot te worden !
Voor alle belgen: ik woon in Veltem-Beisem bij Herent, moest het zijn dat je iemand hoort vertellen dat ze een valkje gevonden hebben.....











carco

Wat een verhaal zeg.
Arme jij: ik kan me zo goed indenken dat je je schuldig voelt.
Wij kunnen wel zeggen dat het iedereen kan gebeuren, maar toch, wat zal jij je ellendig voelen  :'(
Ik hoop van harte dat Vogel toch weer terug gevonden gaat worden al is de kans klein.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




christel

Wat is dat vreselijk! en natuurlijk kan het iedereen overkomen. ik woon in belgie in antwerpen zal goed rondkijken en horen

groetjes christel

Caroline

Jeetje, wat verschrikkelijk ....  :'(

Heel veel sterkte.

Hopelijk vindt je Vogel nog terug -  het was natuurlijk ook niet slim om zijn kooi buiten te zetten al dan niet met een open duurtje, deze temperatuursverschil is sowieso niet goed voor een valkje.  :-\

Succes met zoeken.

Groetjes van Caroline

Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Heike

Bedankt, ik heb al twee dagen niet gegeten, vd onzekerheid, ongerustheid...
Het as niet de bedoeling om zijn kooi lang buiten te laten staan hoor, gewoon effe 2 minuten om de keuken in één keer te borstelen ipv de kooi vijf keer te verschuiven.
Die staat dan tss twee muren, waar de wind niet komt enzo.
Mijn nachttemperatuur staat op 16° en het was meer dan 10°.
Als ik vh werk kom, zette ik ook altijd effe de deuren open (schuifdeuren in keuken en living) voor ze uit hun kooi mochten.

Echt, het was maar voor een paar minuutjes bedoeld...Voor de rest heeft hij enkel in de zomer buiten gestaan.
Het was vooral stom om na het wegnemen vh brood, het deurtje niet te sluiten. Waarschijnlijk omdat Vogel nooit langs daar naar buiten ging.
:'(

Ik word zot vd onzekerheid! Ik hoop da mijn ventje niet de hongersdood moet sterven!!!

Caroline

6 februari 2011, 09:37:29 #5 Last Edit: 6 februari 2011, 09:41:10 by Caroline
Gelukkig zijn de nachten nog niet zo koud maar het gaat wel weer kouder worden ....

Hopelijk wordt hij snel gevonden.

Heb je al acties ondernomen??

Flyers opgehangen, bij dierenartsen en dierenspeciaalwinkels in de beurt geïnformeerd, de dieren bescherming en ik weet niet hoe het in België is maar hier kunnen we ze ook als vermiste huisdier opgeven bij div. instanties en vergeet niet de regionale kranten en kabeltv waar je advertenties kunt plaatsen.

Meestal worden vermiste valkjes wel opgevangen door iemand die ze op straat vindt, zeker als ze tam in huis zitten en mensen gewend.

Succes!!

Groetjes van Caroline
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Heike

Ik asielen verwittigd, vogelbeschermingcentra, DA's in de buurt, 2 dierenklinieken, heb het op facebook gezet, zodat iedereen het kan verspreiden, hij staat op binnenbeest.be, op gevondenenvermistehuisdieren.be, ik ben met de fiets gaan roepen, maar ik hoor vooral de wind, en andere vogels....
Flyers: dat kan pas morgen, ik heb geen printer, en moet zoiets ook ni aan mijn familie vragen (die redeneren "de vogel is weg, die zie je nimeer terug)
plus mijn kleine nichtje is een weekend bij mij en ze is ziekjes, dus kan ik ze moeilijk mee op straat nemen, ...
Morgenvoormiddag maak ik flyers op 't werk en namiddag neem ik verlof om ze in de brievenbussen te steken.
Ik kan alleen maar hopen dat hij vrij snel gezien werd in de buurt, dat hij lekker warm zit, dat ze mijn flyer lezen en me opbellen...(met de fiets ben ik één vrouw tegengekomen, dat is alles, in de zomer had hij méér kans om te wordne opgevangen)
als hij in het bos zit, is het een verhaal dat ik niet leuk vind: alleen, honger, kou, geen mensen...
De regionale televisie wordt niet zoveel bekeken, denk dat dit eerder door oudjes is;
en ik weet ook niet of ze die moeite willen doen.
Maar het is dus niet dat ik vanuit mijn luie zetel zit te wachten...ik kan nu ni weg, maar zit wel het op internet te verspreiden (op fora moet je je dan nog eerst registreren) mensen aan te sporen ook bij vrienden en familie te vragen...