6 mei 2025, 18:40:45

Eitjes valkparkiet ...vraagjes

Gestart door Tammie33, 1 februari 2011, 10:06:14

« vorige - volgende »

Tammie33

Met valkparkieten heb ik totaal geen ervaring met de kweek, grasparkieten wel.

Nou had mijn valk 5 eieren gelegt, nu waren er 2 uitgekomen, 1 vorige week vrijdag op zaterdag en 1 dinsdag .
Die van dinsdag heeft helaas maar 1 dag geleefd en de oudste vonden we gister dood in het broedhokje.

Nu verdenken we vader valk ervan dat deze donsjes dood zijn omdat meneer op de eieren (en jong) zit te wiebelen.

Het vrouwtje heeft hierna nog een paar eieren gelegd.

(Ja ik moet ze nog schouwen)

Maar wat zal ik doen?

-Schouwen en laten liggen
- Schouwen en onder een warmtelamp leggen zodat pa er niet op kan gaan wiebelen?

Larissa

Hey Tammie

Als dit het eerste nest van de valkjes is kan het veel oorzaken hebben waardoor de jongen dood zijn gegaan,

* niet voeren
*slecht warm houden
*te harde omgang door een van de ouders

Het wiebelen wat jij benoemt is vaak een poging van de ouders om het jong goed onder zich te krijgen, ze doen dit ook met de eitjes om ze om te rollen en goed onder zich te krijgen.
Het lijkt mij niet de doods oorzaak van je jongen, waren ze wel goed gevoed?
En ouders voelen aan als er wat is met de jongen en verstoten ze dan vaak.

Over de eitjes die er nu nog liggen, schouw ze maar en laat ze liggen anders blijft de pop leggen, na dit nest zul je wel het broedblok er uit halen anders wordt het te intensief voor de pop.

S6 met het nestje

groetjes Larissa

Tammie33

Bedankt voor je reactie.

Het wiebelen vond de moedervalk niet leuk dus vader kreeg steeds op zijn donder als hij wéér zat te wiebelen.
Hij deed/doet dat steeds als je ff kijkt of alles goed gaat.

Warm houden doen ze goed, gaan omstebeurt vd eieren (die er nog liggen) af om even te eten.
Dit deden ze ook toen de jong er waren.
De jong voeden deden ze trouwens ook uitstekend!!
Daarom dacht ik dat de vader ze doodgewiebeld had.

We hadden eerst 5 eieren waarvan er dus 2 uit zijn gekomen, de niet uitgekomen eieren had ik laten liggen (was de telling ff kwijt ) toen het eerste jong dood ging heeft moeder een ei erbij gelegd en toen we het 2de jong gister dood vonden had ze er nog een ei bij gelegd.

Schouwen moet ik zoiezo doen.
Vindt het best een beetje eng omdat de vader en moeder best een pittig paar is geworden sinds ze eieren hebben.
Gelukkig krijg ik daarbij hulp van mijn moeder.
Heb ik tenminste niet de kans om aangevallen te worden haha

Larissa

Het wiebelen wat vader lief deed is meer een waarschuwing naar jou toe.
Nu je zegt dat hij dat steeds deed als je kijkt kun je het zien als een soort van verdeding voor zijn jongen
Ik herken het van een mannetje van hier die deed het ook

Blaasde hij er bij ?

JA valken worden halve pitbulls zodra ze jongen hebben, wat je ook kunt doen is ze ff een paar dagen helemaal met rust laten en bijvoorbeeld als mams op het nest zit gaan kijken als vader te onrustig is

s6

Tammie33

ja niet alleen vader blies moeder kan er ook wat van, lijken net twee valse katten haha.

moedervalk verdedigde haar jong ook maar dan kon ik er beter bij.
Nou ja.... pas geleden ging ik wat etensrestjes opruimen en sprong ze het broedhok uit en ging ze in de aanval zitten.

We lieten ze al zoveel mogelijk met rust, bezoek en kinderen worden op afstand gehouden etc.

Nu laat ik ze zeker met rust (alleen niet als ik de eieren ga schouwen dan) .

Dit is mijn eerste nestje valken (was dan) en ben zo bang dat als er weer jong zijn ze weer dood gaan