20 mei 2025, 04:54:16

Kuif rechtop of omlaag?

Gestart door Sidewiki, 29 januari 2011, 13:40:26

« vorige - volgende »

Sidewiki

Ik heb een vraagje over de kuif van de valkparkiet.
Vandaag heb ik na een tijdje een nieuwe valkparkiet gekocht want mijn vorige overleden was. Het is een heel lief beestje.
De kweker zei dat als het kuifje oplaag staat de valkparkiet zich fijn voelt. Maar mij was altijd geleerd dat als de kuif rechtop staat voelt hij/zij zich fijn.
Graag zou ik willen weten welke nou juist is.
Zodat ik weet wanneer mijn nieuwe valkje zich lekker in haar vel voelt.

Monky

Hey Sidewiki,

Mijn ervaring is, dat de kuif ontspannen half omhoog staat als ze gewoon zitten en niets bijzonders doen en ze het gewoon naar hun zin hebben.

Als de kuif rechtop staat, dan zijn ze alert of nieuwsgierig.
Als de kuif naar beneden staat dan zijn ze vaak boos of in de verdediging.
De kuif is hoe dan ook wat in een gespannen houding.

Een goede manier om te zien of een valkparkiet lekker in zijn vel zit, is als ze met de snavel knarsen. Ze zitten vaak ook lekker ontspannen.

Groetjes,
Monky

Sidewiki

Hallo,
Heel erg bedankt voor je reactie.
Ik zal er op letten.
Nog een vraagje:
De valkparkiet (pop) zit alleen, maar ik wil er over een tijdje nog een valkje erbij zetten.
Hoelang moet ik wachten voordat ik er nog één koop?
Moet dat dan een man of een pop zijn?
Het valkje moet nog wel erg wennen aan de omgeving.

Monky

Het hangt er een beetje vanaf. Als het een "wild" valkparkietje blijft, dan zou er bij wijze meteen er eentje bij kunnen mist ze aan de omgeving gewend is.
Als je haar tam wilt hebben, zou ik daar eerst voor zorgen, want met 2 valkparkieten is het moeilijker beide vogels tam te krijgen.

Ik zou wel eerst het nieuwe valkparkietje in een aparte kooi laten wennen en kijken of die geen tekenen van ziekte laat zien. Die tijd kan je dan mooi gebruiken om de tweede tam te maken voor je ze bij elkaar zet  :)

Het maakt niet uit of je er een man of een pop bij zet. Als je er een man bij zet, zal er (als het klikt) meer gekroeld en zo gaan worden. En als je kiest om een nestje te nemen in de toekomst, dan is dat makkelijk mogelijk. Het kan wel zijn dat ze dan meer naar elkaar toetrekken dan naar jou en zo worden ze waarschijnlijk ook minder tam.

Bij een popje erbij, zal dat waarschijnlijk minder het geval zijn.

Een maatje is overigens altijd leuk voor een valkparkiet. Vooral als je niet thuis bent hebben ze wat meer aanspraak.

Veel plezier met je valkje  :D

Groetjes,
Monky