29 maart 2024, 05:41:57

Ruzie in de tent!!

Gestart door S. van Klink, 11 januari 2011, 23:48:10

« vorige - volgende »

S. van Klink

Beste dames en heren,
Zo heel erg vaak ben ik niet te vinden op dit forum, voornamelijk om de reden, geen bericht is goed bericht, toch?
Nu zien jullie het dus al aankomen, ik plaats dit berichtje niet voor niets, dat ik toch wat advies gebruiken kan...
Om maar even met het probleem te beginnen:
Sinds een aantal dagen vliegen Kiwi en Looney zich meerdere malen per dag elkaar in de veren en niet echt zacht zinnig!!
Gelukkig heb ik nog geen bloed ofzo kunnen ontdekken...
Eerst was het dus alleen in de kooi en dan voornamelijk dat Kiwi Looney aanviel, echter buiten de kooi gaat dat nu ook vrolijk door, maar dan zijn de rollen omgedraaid, dus dat Looney de confrontatie opzoekt met Kiwi...
Kiwi is dus bijna twee en een half jaar oud en Looney net twee...
Nu heb ik wel zo´n idee dat ze (weer) aan het uitvechten zijn wie nou eigenlijk de baas is, maar erg gezellig is dat dus niet...
Nu is de vraag dus, wat is wijsheid?
Moet ik ze voorlopig maar hun gang laten gaan? (me er mee bemoeien was geloof ik uit den boze)
Is het verstandig om ze voorlopig (een week of 2) uit elkaar te halen, dus in aparte kooien zetten?
Of is er nog een andere optie die ik kan proberen?

mvg,
Sjaak

Sanna

Hallo Sjaak,

Zijn het beide mannetjes? Wat je kunt proberen is de kooi-indeling rigoreus veranderen. Vooral hun favoriete plekjes aanpakken. Dan moeten ze allebei weer wennen en zijn ze even hun territorium kwijt. Met een beetje mazzel bedaart dat de gemoederen. Ik weet niet of ze apart zetten het zal oplossen. Waarschijnlijk kunnen ze dan nooit meer bij elkaar. Hoe is het nu met de vechtersbazen?

Groetjes, Sanna

S. van Klink

Hey Sanna,

Het zijn inderdaad 2 mannetjes...
Ik zal dat dan zeker gaan proberen!
Misschien wel even een domme vraag, maar heb je dan juist ook niet kans dat ze juist weer meer ruzie gaan maken juist omdat ze dan weer hun territorium weer opnieuw moeten gaan bepalen?
Het is nog steeds wel een aantal malen per dag dat ze redelijk bezig zijn (natuurlijk op dit moment even niet)
Echter vandaag wel bemerkt dat Looney dus wel een wondje heeft aan één van z'n pootjes... Zo te zien heeft die er geen last van verder (hinkelt niet en klimt ook gewoon normaal)
Moet ik z'n pootje nog op een één of andere manier verzorgen, schoonmaken en of jodium oid op het wondje doen?

Gr,
Sjaak

Sanna

Hallo Sjaak,

Ja, het blijft moeilijk te zeggen wat ze zullen doen. Je kunt het per direct natuurlijk weer veranderen als je ziet dat ze om plekjes gaan vechten. Maar ik denk persoonlijk dat het wel goed uit zal pakken. Als je nu juist het idee hebt dat het wat minder gaat worden zou ik het eerst nog even aankijken voordat je gaat veranderen. Het zou zonde zijn als je een fragiel evenwicht zou verknallen.

Vervelend dat Looney gewond is geraakt. Je kunt er een beetje vaseline ofzo opsmeren. Dat verzacht en helpt bij de genezing. Maar alleen als hij het goed toelaat. Het is het ook weer niet waard om hem helemaal in de stress te werken. Succes met je kemphanen!

Groetjes, Sanna

S. van Klink

Sanna,
Nogmaals dank voor de reactie  ;)
Ik kijk het sowieso nog even tot maandag aan...
Zelf ben ik niet echt veel thuis dit weekend, er moet ook nog  gewerkt worden namelijk, maar het meisje houd het wel een beetje in de gaten...
Als er maandag dan nog steeds geen verandering is, ga ik de kooi aanpakken...
Hopelijk kan ik voor die tijd nog een paar takken ergens vinden (het liefst beuk of berk toch? of zijn er nog een paar opties?)
We gaan ook maar proberen te kijken of we een spiegel er in kunnen hangen en verder gewoon veel klim en speel dingen...

Greetz,
Sjaak

..Neline..

Ik denk niet dat de verandering in de kooi echt gaat helpen. Misschien alleen voor korte duur.
De reden waarom ik dat denk is omdat ze ook buiten de kooi elkaar in de veren vliegen. Het lijkt me dus niet een gevecht om favoriete plekjes, maar ze willen bepalen wie van hen de baas is. De rangorde tussen hen is nog niet duidelijk.

Heb je een valkje wat zich al snel overgeeft (onderdanig gedrag vertoont), dan is het snel bepaald wie de baas is en zullen er niet zo snel meer gevechten plaats vinden, omdat ze ieder hun plek kennen. De dominante valk zal dan hooguit de onderdanige valk wegjagen van bepaalde plekjes, maar dat zal de onderdanige valk dan ook toelaten en weg gaan, omdat hij zijn plek in de rangorde kent en accepteerd.

Bij jou is zo te zien het geval dat je twee vrij dominante valken heb, die allebij de dominantste wil zijn. Het moet dus nog uitgevochten worden wie dat gaat worden. Waarschijnlijk is het dus een periode en gaat het vanzelf over. Het is alleen de vraag wanneer één van de valken het gaat accepteren om de onderdanige valk te zijn.

Ik lees dat ze allebij zo rond de twee jaar zijn. Heb je ze ook alletwee al twee jaar, of zitten ze pas sinds kort bij elkaar in de kooi? Heb je ze alletwee al zo lang en ging het al die tijd wel goed, dan kende ze hiervoor ieder hun plek, maar wil de onderdanige valk nu de plek van de dominante valk inpikken. De dominante valk geeft uiteraard zijn plek niet zomaar op.
heb je ze pas bij elkaar, dan is het logisch dat ze nog moeten uitvinden wie de baas is.
Maar bij alle twee de gevallen zul je het gewoon moeten afwachten en inderdaad toelaten. Haal je ze een periode uit elkaar dan blijft de rangorde onbepaald en zullen ze, zodra je ze weer bij elkaar zet, vroeg of laat weer in de veren vliegen.
het is heel natuurlijk gedrag. alleen heb jij nu waarschijnlijk de pech dat ze allebij erg dominant zijn en allebij de baas willen zijn. dus kan het nog wel even duren voordat de rangorde bepaald is.
Verwonden ze elkaar echt tot bloedens toe, dan zijn ze gewoon allebij te dominant en zul je een valk moeten inwisselen voor een meer onderdanigere valk. Maar hopelijk komt het niet zover  :-\

trouwens, ik denk dat de verandering van kooi niet echt lang zal helpen, maar je kunt het uiteraard wel proberen. Niet geschoten is altijd mis  ;). Mocht het toch alleen maar om een favoriet plekje gaan dan kan het wel goed helpen.


Dagboekje "Kattukse valkjes":    KLIK HIER

Fotoboekje "The Beauty of Nature": KLIK HIER

S. van Klink

22 januari 2011, 17:44:31 #6 Last Edit: 22 januari 2011, 17:48:14 by S. van Klink
Hey Neline, jij ook bedankt voor de feedback

Ik heb beide valkjes dus inderdaad 2 jaar.
Kiwi ietsje langer, die heb ik bijna 2 en een half jaar, hij is halverwege 2008 uit het ei gekropen en Looney is van eind 2008 en heb ik sinds begin 2009...
In die 2 jaar is het eigenlijk niet voorgekomen dat ze echt ruzie gemaakt hebben en als ze los vlogen zochten ze elkaar ook steeds weer op (dat doen ze nu wel nog steeds)
Ook als ze elkaar niet konden zien, wel elkaar steeds roepen...

We gaan het verder gewoon wel zien en afwachten, ik hoop dat ze het snel door gaan hebben wie nou waar hoort in de rangorde...
Ik ben alleen bang dat het nog wel even kan duren aangezien Kiwi verschrikkelijk eigenwijs is en Looney redelijk lomp

Oohw om even de boosdoeners te laten zien, een fotootje uit m'n verhalen topic gepikt:


De gelige op de vensterbank zelf is dus Kiwi en de wildkleur op het kussentje is Looney Tune

Het grappige is wel dat Kiwi iets lichter is qua gewicht (een slordige 10 gram) maar wel een stuk feller
Looney is dus iets zwaarder maar vliegt weer veeeeel sneller (en heeft een langer uithoudings vermogen)
We zullen het allemaal wel weer zien... Ik zal sowieso eerdaags maar weer een paar foto's maken en plaatsten op het forum...

Gr,
Sjaak

..Neline..

ahh, ze zien er wel lief uit!  ;D ;D

Succes met ze. Maar ik denk dat het wel goed zal komen hoor  ;)


Dagboekje "Kattukse valkjes":    KLIK HIER

Fotoboekje "The Beauty of Nature": KLIK HIER

S. van Klink

Hehehe ze kunnen ook wel lief zijn hoor... :P
Eventjes een kleine update trouwens...
Vanmiddag dus bezig geweest met de kooi opnieuw in te richten...
Tijdens het inrichten, met de birdies dus los door de huiskamer deden ze elkaar nog wel een beetje aanvliegen... sinds ze in de kooi weer zijn helemaal niet meer...
Maar ik moet wel toegeven, dat ze het er niet helemaal mee eens zijn dat de kooi opnieuw is ingericht...
Er staat nu ook een mooie tak in (van een Es "geleend"), maar ze weten nou niet wat ze daar mee aanmoeten... Beter gezegd, ze zijn er eigenlijk gewoon een soort van bang voor...   :-\
Maar goed, ze zullen maar even een dagje moeten wennen, we zien morgen wel hoe het gaat.
Ze hebben in ieder geval wel de water en voer bakken gevonden, das toch wel het belangrijkste...

Sanna

Wie weet gaan ze hun frustraties wel op de tak botvieren... ;)

S. van Klink

Als ik mazzel zou hebben wel ja...
Het gedrag van de birdies is trouwens weer een soort van normaal... Ze hebben elkaar nog steeds niet in de veren gevlogen en zodra ik thuis ben en ze zien me even niet begint Kiwi weer als een dolle te roepen (m'n vriendin is daar iets minder blij mee  :P)
Zo langzaam aan beginnen ze dus ook te wennen aan die halve boom die door de kooi heen steekt, hoewel Kiwi er wel bij in de buurt durft te komen, maar er op zitten, dat nog net niet.. Looney heeft het wel al gepresteerd om er al wel 10 seconden op te blijven zitten...
Hopelijk blijft het ruziën tussen de twee voorlopig nog even uit...