29 maart 2024, 09:34:07

Tweede valkje erbij

Gestart door kennis1977, 23 januari 2011, 11:59:26

« vorige - volgende »

kennis1977

Hoi,

Wij hadden drie jaar lang een tamme valkparkiet die zeer geregeld uit zijn kooi mocht. echter de laatste tijd hebben we helaas wat minder tijd voor hem en hebben we gisteren besloten een virendje voor hem erbij te kopen.

We hadden een pop en hebben er nu een jonge man bij genomen.

Echter (als is het natuurlijk nog kort dag) wil onze tamme valk absoluut niets weten van de nieuwe valk.. (andersom overigens wel)

Hoe langs moet je zoiets de tijd geven voordat je een beslissing moet nemen om eventueel een andere te halen waar het misschien wat meer mee klikt..?

Onze valk is meer bezig met het stompen tegen de tralies om eruit te komen en het ontwijken van de nieuwe valk als deze toenadering zoekt.

Alvast bedankt.

Gr

Landiej

Heb je de valkjes direct bij elkaar in de kooi gezet?

Larissa

hoi kennis

Je had beter de valkjes allebei in een aparte kooi kunnen zetten, ten eerste omdat je niet 100% zeker weet of je nieuwe valkje ziekte vrij is.
Door de verhuizing van het nieuwe valkje is er een kans dat er zich een ziekte openbaart als deze wat bij zich draagt.

Daarnaast jou valkje is 3 jaar lang alleen geweest en moet dus ook wennen aan het nieuwe valkje en ze moet jullie aandacht nu verdelen.
Je moet het gewoon de tijd geven het kan wel maanden duren en soms is er helemaal geen klik.

groetjes Larissa

Hanniie

Hoi,

Ik ga strax ook een 2e valkje erbij halen.
Hoelang moeten ze appart zitten?

Groetjes

Rianne

Wil je een goede quarantaine handhaven, zet je elk valkje in een aparte kamer zodat er geen besmetting via stofdeeltjes ed kan voorkomen. Het geroep naar elkaar moet je dan even voor lief nemen, en dat gedurende 6 tot 8 weken.
Je verzorgt altijd eerst je eerste valk voor je naar de nieuwe gaat, en was je handen als je met het nieuwe valkje klaar bent. Ook na spelen, tam maken enz.
Tijdens deze periode kijk je of je valkje goed eet en drinkt, of de ontlasting er goed uitziet, dat hij goed actief is en of hij zichzelf goed verzorgt.
Komt je 2e valkje echt bij een betrouwbare kweker vandaan, kun je overwegen om het niet te doen, of om de quarantaine tijd wat korter te doen. Je kunt ook altijd ontlasting opvangen en opsturen voor onderzoek door een vogelarts.

Hanniie

Dankje!!!

Ohh ik kan niet wachten tot is zo m'n 2 valkje kan ophalen!

kennis1977

Hmmmm nee ik heb ze eigenlijk meteen bij elkaar gezet in een nieuwe kooi.. zodat de oude valk (zeg maar) het ook als een nieuwe omgeving zou gaan zien...

Misschien hadden we ze beter dus eerst even apart moeten zetten maar daar zal het nu dan wel te laat voor zijn.. :-\

verder blijft het tot nu toe nog steeds allemaal van een kant komen.. de nieuwe valk wil graag de oude nog steeds helemaal niet... maar goed het kan dus wel even duren...

Bedankt voor de info.. 

Kellynoel

Een beetje een late reactie. Maar ik vraag me af of het
Uiteindelijk goed gegaan is ?