29 maart 2024, 00:00:29

Polyoma?!

Gestart door **Kromsnaveltje**, 17 januari 2011, 21:15:58

« vorige - volgende »

**Kromsnaveltje**

Van de zomer hebben mijn valkjes Kuif en Bo 5 jongen gehad.
Ze groeide perfect, hebben het allemaal overleeft, eetlust was eerder te veel als te weinig, vliegen kunnen ze allemaal... maar vader Bo plukte de jongen.. Platte verenschachten, bloed in het nestblok en op de jongen... én blauwe plekken..
Eerst dacht ik dat alles gewoon door het plukken kwam, maar las gister dat baby's bij polyoma ook blauwe plekken kunnen hebben....

Kunnen de blauwe plekken van plukken zijn of waarschijnlijk wél polyoma? Omdat het echt alleen de blauwe plekken zijn, ze zitten goed in de veren en het zijn gewoon prachtige valkjes, maar die blauwe plekken schrok ik van :-\

Ik hoop dat iemand me kan helpen ???

lynette

18 januari 2011, 22:55:29 #1 Last Edit: 18 januari 2011, 22:57:33 by lynette
Hoi,

Ik denk dat het moeilijk in te schatten is ofdat jou jongen Polyoma hebben. Ik kan me wel wat donkere plekken herinneren bij mijn jongen, maar dit waren de lever en andere organen die ik zag zitten. Ik weet niet ofdat valkparkieten blauwe plekken kunnen hebben. maar denk dat dit echt wel mogelijk is.

En anders neem je contakt op met een vogelarts als je het toch niet vertrouwt die staan in het lijstje links.

Polyoma kan je via een bloedtest bij de vogelarts laten doen.
Ik heb ooit zelf en nog steeds een valkje die slecht in de veren zit. Haar heb ik ook laten testen op Polyoma en de papegaaienziekte. en clamydia en andere ziektes.

Gelukkig is ze kerngezond en waarschijnlijk door haar ouders zeer extreem geplukt is waardoor ze nu slechte groei heeft in de slagpennen.

succes en hopelijk is het geen polyoma. Maar als alle valkjes in een prachtige verenpak zit lijkt het me niet dat het polyoma is. Maar dat het gekomen is van het gepuk van Bo  

groetjes Lynette


Kweekseizoen 2012 is bijna begonnen

**Kromsnaveltje**

Dank je wel voor je reactie!
Zodra ik iets meer geld heb worden er verschillende valkjes getest op polyoma, waarschijnlijk Bo, Kuif en Pino(vader, moeder en zoon)
Er zaten blauwe plekjes op het buikje en rugje, maar heel goed weet ik het ook niet meer. Is al zo'n half jaar geleden, maar het was in ieder geval niet (alleen) de lever (op de rug ::)) Waarschijnlijk is het toch geen polyoma omdat het toch echt alleen maar blauwe plekjes zijn, toch wil ik ze nog wel even testen..