3 mei 2025, 15:54:09

Biologische trosgierst

Gestart door Floortje, 15 januari 2011, 23:34:57

« vorige - volgende »

Floortje

15 januari 2011, 23:34:57 Last Edit: 16 januari 2011, 03:13:32 by Rianne
Hallo, ik zou graag mijn valkjes biologische gierst willen geven, ipv bespoten trosgierst. Mogen valkparkieten losse gierst? Ik bedoel de gierst die je kunt koken, net zoals rijst e.d..

Wie heeft hier ervaring mee?

Rianne

Wij verbouwen het zelf, en dan spuiten we ook niet. Flink uitzaaien in maart/april, later als het op komt wat uitdunnen en ondersteunen als het plat dreigt te waaien.

christel

ik ga het dit jaar ook zelf poberen kweken. ik hoop dat het lukt ;) dan ga ik het natuurlijk ook niet bespuiten en dan kan het natuurlijker niet biologicher meer  ;)

martijn

Biologisch moet je niet altijd geloven...
Ook inde biologische teelt van zowel trosgierst als andere gewassen wordt er Géspoten maar in minder maten en minder chemisch
En ook kost het veel meerdan gewoon trosgierst

Ook ik wil dit jaar zelf trosgierst kweken

*Manon*

hai Rianne,

Hoe kweek je trosgierst zelf?
Heb je hier speciale zaadjes voor die je moet planten of hoe gaat het in z'n werk?
vind het wel interressant om te verbouwen.

Groetjes Manon

Rianne

Hey Manon,

gewoon, stukje grond omspitten, niet al te diep geultje graven en gewoon de gierstzaadjes gebruiken die in de verpakking overblijven. Grond er weer overheen doen en afwachten. In het begin lijkt het op gras dus houdt andere dieren erbij weg zodat ze het niet op eten :)
Het kan zijn dat je het eerste jaar kleine stengels krijgt, maar als je van je eigengekweekte gierst weer zaad overhoudt, en dat het jaar erna plant, kan het al een stuk groter zijn. Volgens mij moet het ook lukken in bijv een plantenbak als je tuin niet zo groot is of als je geen plek hebt.

*Manon*

Nou wat geweldig joh!!
Ik wist helemaal niet dat het zo makkelijk was  ::)

Tuin genoeg, we wonen op de boer dus een lekkere grote moestuin, maar misschien is het handiger om het eerst in een bakje te doen in huis... kan ik het effies goed in de gaten houden.... ik ga het proberen... hardstikke leuk idee ditte  ;)

Dank je voor de uitleg Rianne  :D

Rianne

Bakje? Doe maar een bak, onze giersten werden zo'n 1.50m-1.60m hoog ;D

*Manon*

Oeps!!

Nou weet je, ik heb geen idee hoe die stengels groeien... moet je het gierst nog laten drogen of hoe zit dat eigenlijk?

Ik heb het nu in een bami bakje gedaan, omdat je zegt dat het eerst grassprietjes worden, als ze groter worden, kan ik ze uitzaaien in de grond volgens mij toch?

Wordt één zaadje één trosgierststengel of wordt het een plantje met verschillende stengels eraan?

Ik vind het echt lachen hoor, kan me er geen voorstelling van bedenken, maar dat heb je zeker al wel in de gaten hé  8) 8)

Larissa

hey hey

Vindt dat echt een leuk idee, ik doe mee  :D zal zo gelijk ff bakkie pakken en aan het zaaien gaan

:-*

Larissa

hey hey

ff een link over de hoe en de wat

http://www.waterwereld.nu/gierst.php

groetjes

Rozzy-lee

Heeeeeee da's gaaf, dat gaan we hier ook eens proberen  ;D.
Nooit geweten dat dit zo makkelijk gaat

*Manon*

het eerste groene sprietje is er bij mij al boven gegroeid!!!

:D :D :D

Rianne

Huh? :o Wanneer heb je gezaaid dan? Staat het binnen of buiten? Gaat wel erg snel!

*Manon*

In een bami bakje waar ik zand van buiten in het gedaan, zaadjes erin en voor het raam gezet...
Het is het raam op het zuiden, dus zon, warmte van de verwarming en water..... ik zie al verschillende stengeltjes...  :D