5 mei 2025, 23:28:15

wat op de bodem?

Gestart door Wendy, 26 augustus 2010, 13:09:17

« vorige - volgende »

Wendy

Wat kun je het beste op de bodem van de kooi leggen, (schelpen)zand of beukensnippers?
Ik heb er nu nog zand liggen omdat het valkje nog jong is (8wkn) maar wil eigenlijk uiteindelijk wel over naar beukensnippers. maakt dit iets uit?

Paula

Ik gebruik afwisselend beukesnippers en maiskorrels voor bodembedekking. Vaak strooi ik dan een heel klein beetje schelpenzand erbij, voor de geur.
Het schijnt dat schelpenzand niet zo goed is voor de vogel, daar zij er blijkbaar van eten. Zo schijnt de maag vol met zand te komen zitten. Zo vertelde mij iemand van een dierenspeciaalzaak.
Je zou nu ook beukesnippers kunnen gebruiken.
Kijk ook eens in mijn boekje:   ;)
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,34632.0.html

Groetjes van Paula en ...  :)

Gerda

Het eten van schelpenzand is niet schadelijk, maar het stuift en daardoor kunnen vogels het in hun ogen krijgen en hierdoor kan het oog gaan ontsteken.

In schelpenzand zit oestergrit, dus prima om te eten. Ze nemen ook vaak alleen de grotere stukjes.

Gerda

Wendy

Oke, dank jullie wel voor de reacties!

Gerda

Coekiemonster,

Ik heb je bericht even afgekoppeld en apart hier neergezet
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,36996.0.html

Jouw vraag ging over volieres, terwijl het hier over kooien gaat.

Gerda - global moderator

Inge

Ik gebruik een gazetpapier op de bodem
om de bodem wat proper te houden en het is makkelijk op te pakken en daarover strooi ik schelpenzand zelf
heb ik een tralie er inzitten in de papegaaikooi zodat ze niet van het zand pikken.

Izzy

Ik gebruik Zeolite als bodembedekking. Dat zijn grijzige steentjes van vulkaanmateriaal, 100% natuurlijk en milieuvriendelijk. Het voordeel van Zeolite is ook dat het niet stuift. Vocht wordt direct opgenomen.
Mijn valkje scharrelt er graag in rond en bijt de korreltjes kapot.
Ik heb eerder een grasparkiet gehad en toen gebruikte ik beukensnippers. Helaas kwamen we er te laat achter dat hij een schimmel in zijn krop had opgelopen. Hij leek heel goed te eten, maar dat was maar schijn. Volgens de vogelarts werd de schimmel veroorzaakt door de beukensnippers, hij zag dit bij meer vogels gebeuren. Daarom voor mij nooit meer beukensnippers!

*~Romilda~*

Ik gebruik ook beukensnippers maar maak dit ook regelmatig schoon en hou het bij,,beukensnippers gaan aan elkaar plakken dus het is heel makkelijk even een bonk eruit te halen,,waardoor je het goed bij kan houden,,mijn vogel vind het helemaal leuk die stukjes.,,ze speelt ermee en graaft er ook soms in..)

christel

Ik gebruik beukesnippers en ben daar heel tevreden over. Mijn valkje speelt daar ook mee en ze loopt soms met zoon stukje in haar bekje erg grappig vind ik het. Het is net een hondje dan met een stok ;D