9 mei 2025, 23:23:04

gedrag overnemen van ander valkje?

Gestart door Sjors, 9 januari 2011, 12:13:58

« vorige - volgende »

Sjors

Hallo,

Wij hebben 2 valkjes, van 6 en 7 maanden oud. 1 daarvan vertoonde al vanaf een maand of 4/5 echt mannetjesgedrag (macho lopen, tikken met de snavel, deuntjes fluiten enz..) Maar sinds een maandje ongeveer doet de andere dit ook. Hij/zij lijkt het gedrag van het mannetje te kopieeren. Maar volgens de dierenarts is het een vrouwtje. Weten jullie of het mogelijk is dat een vrouwtjesvalkje precies het gedrag na kan doen van het mannetje? Hij/zij doet echt precies hetzelfde. Het enige verschil is dat ik hem/haar nog niet heb zien ''rijden'', maar verder loopt hij/zij ook macho met de vleugeltjes wijd, fluit ook allerlei deuntjes, tikt met de snavel op de grond enz enz.. Hij/zij vliegt en loopt ook continue achter het mannetje aan.
Bedankt voor jullie reacties alvast!

Groetjes Sjors

carco

Ik denk eerder dat je toch 2 mannen hebt hoor.
Het kan wel dat poppen ook dit gedrag vertonen, maar ik zal toch eerder naar een man neigen.
Hoe ziet hij/zij eruit?

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Sjors

Hoi Caroline!

Dat is toevallig, wij hebben hem/haar bij jou gekocht! Het is een grijze. Ik heb geprobeerd om een foto bij te voegen, maar ik krijg hem er niet op, het bestand is iedere keer te groot!
Maar jij zou ook denken dat het een mannetje is? Ik dus ook, maar pas waren we bij de dierenarts, en die zkeek onder de staartveren, en toen zag hij iets van streepjes, volgens hem is dat zo als het een vrouwtje is. Maar het gedrag is zo overduidelijk een mannetje! Maar aan de andere kant, hij/zij doet ook echt alles na wat ons andere valkje doet. Ik weet alleen niet is hoeverre een vrouwtje ''mannelijk'' gedrag kan overnemen.

Groetjes
!

Sanna

Ja, dat is een duidelijk gevalletje 'klok wel hebben horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt' ;D. Je dierenarts zou gelijk hebben gehad als je valkjes ouder waren geweest. Met met een maand of 7 hebben ze nog hun jeugdkleed. En het jeugdkleed is gelijk aan dat van een volwassen pop. Worden de maskertjes van je valkjes ondertussen niet geler of witter? Of zijn ze bont? Hier kun je lezen hoe je een foto kunt verkleinen en plaatsen:

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,16188.0.html

Groetjes, Sanna

carco

Citaat van: Sjors op 10 januari 2011, 17:06:46
Hoi Caroline!

Dat is toevallig, wij hebben hem/haar bij jou gekocht! Het is een grijze. Ik heb geprobeerd om een foto bij te voegen, maar ik krijg hem er niet op, het bestand is iedere keer te groot!
Maar jij zou ook denken dat het een mannetje is? Ik dus ook, maar pas waren we bij de dierenarts, en die zkeek onder de staartveren, en toen zag hij iets van streepjes, volgens hem is dat zo als het een vrouwtje is. Maar het gedrag is zo overduidelijk een mannetje! Maar aan de andere kant, hij/zij doet ook echt alles na wat ons andere valkje doet. Ik weet alleen niet is hoeverre een vrouwtje ''mannelijk'' gedrag kan overnemen.

Groetjes
!

Weet je nog van welk koppel het valkje was dan?
En grijs wildkleur of witmasker? Dus met of zonder oranje wangen?

Ik kan je nl niet thuisbrengen?  :-[
Of het moet een valkje van Esther geweest zijn?

carco

Ik ben even gaan neuzen, maar zie nu wel wie je bent  ;D
Er staat een andere naam onder je handtekening.
Het valkje wat jij had komt inderdaad van Esther vandaan, maar ik heb haar gegevens niet dus ik durf je even niet uit mijn hoofd te zeggen welk valkje je nu had.

P.S. Je mag mij ook even een foto sturen hoor, dan kan ik kijken voor je en hem evt. hier plaatsen.

Sjors

Hoi hoi,

Had ik net een heel verhaal getypt, is alles weg.. ??? Heb geprobeerd foto's te verkleinen maar dat wilde niet zo lukken. Moet over 5 minuutjes weg dus heb ik helaas vandaag geen tijd meer voor, maar hier alvast de info die op het formulier stond wat wij hebben gekregen van jou Caroline:
Mutatie: cinnamon
Split: bont witmasker en indien een man tevens (x2) opaline
Vader: Azizi, bonte witmasker split (x2) cinnamon
Moeder: Megara, cinnamon opaline split bont witmasker

Hopelijk kan jij hier iets mee? Foto volgt hoor!

Groetjes Maartje (alias sjors hihi)

carco

Wat het geslacht betreft nog niets, maar is het een man moet hij toch zeker al een gele kop hebben of beginnen te krijgen  ;)
ik ben dus wel benieuwd naar de foto's.

groetjes:Caroline

Sjors

Sjors

Nou het is me dus gelukt ;). Niet zo'n superduidelijke foto, maar mijn valkje heeft moeite om stil te zitten..

Groetjes Maartje

Sjors

Sjors

Jel

Het geel in zijn masker wordt fel geel.
Dat wil dus zeggen dat het een mannetje is
Groetjes van: Crocky (R.I.P. 14-04-2008), Zilver, Ayo (R.I.P. 07-09-2010), Spyke, Ivana (R.I.P. 15-09-2011)

carco

Duidelijk een man inderdaad ;)
Het visgraatmotief wat hij nog in de staart heeft zitten gaat vanzelf verdwijnen.
Wie was die dierenarts die het niet zag  ::)

Sjors

Hoi!
Bedankt voor de reacties! Wist zelf eigenlijk ook al wel zeker dat het een mannetje was, hij maakt zelfs meer kabaal als de andere valk! De dierenarts was dr Magnus uit de gezelschapsdierenkliniek in Roosendaal. Staat ook in de lijst op deze site. Wat ik wel jammer vind is dat onze valkjes niet kroelen samen. Is dat nooit als je 2 mannetjes hebt?
Groetjes Maartje