18 mei 2025, 00:00:52

blazen om te wennen?

Gestart door supergirl, 5 januari 2011, 16:42:11

« vorige - volgende »

supergirl

Hoi,
Ik heb sinds 31 december een grijs valkparkietje van 10 weekjes oud. Heb voorheen altijd kanaries gehad dus een valkparkiet is vrij nieuw voor. Wel al diverse dingen hier op de site gelezen maar ik blijf toch met een aantal vragen zitten.
Toen we hem gingen halen had ik eigenlijk nog geen goede kooi voor Rikkie. Ik heb hem dus tijdelijk in een kanariekooi gehad. Sinds vandaag heb ik dus wel een mooie grote kooi voor hem. Mijn vraag is hoe ik hem nu in die kooi krijg.  Hij wil ons namelijk helemaal niet in de buurt hebben. Als ik bij zijn kooi kom dan begint hij al te blazen met gespreide vleugels en te happen.  Ook blijft hij hoofdzakelijk op de bodem zitten. Af en toe klautert hij wel naar boven maar echt op zijn stok zitten kan hij niet, ook het klimmen gaat niet makkelijk, glijd steeds weg. Volgens mij ligt dat aan de kooi maar helemaal zeker weet ik het niet.  Ik hoop dus dat met zijn nieuwe kooi dit ook beter zal gaan. Maar hoe hem erin te krijgen.  Ik weet dat je een hoop geduld moet hebben om hem tam te krijgen (hij komt uit een volière en is nog niet handtam), maar het is niet leuk als je nog een meter van zijn kooi bent en hij begint al te blazen en bijten.
Wat kan ik het beste doen? 
Alvast bedankt!

Patricia

bobbie

5 januari 2011, 16:53:10 #1 Last Edit: 5 januari 2011, 16:56:21 by bobbie
Hallo Patricia,

Gefeliciteerd met Rikkie. :D

Ik snap je dilemma. Wat je volgens mij het beste kan doen is het volgende:

Je haalt de bodem onder de kanariekooi vandaan.
Je haalt de bodem onder de valkparkietenkooi vandaan.

Je plaats de kanariekooi ondersteboven (dus met de open kant) onder de valkparkietenkooi, die dus ook geen bodem heeft.

Het automatisme van een vogel is naar boven klimmen. Zo klimt ie dus in zijn nieuwe kooi. Dit verloopt zonder stress en zonder dat ie het beetje vertrouwen in je verliest.

Mijn eerste valkparkiet was een halfjaar, totaal niet tam, wild zelfs, en die is supertam geworden. Geduld is een schone zaak. ;) Vaak naast de kooi zitten, tegen hem praten, later een stuk trosgierst uit je hand laten eten, dat stukje steeds korter maken in de loop van de tijd etc etc. Komt echt helemaal goed, als je maar investeert. 8)

Succes, Nel

supergirl

Hoi Nel,

Bedankt voor je reactie.  Ik vind de oplossing heel goed, echter hij komt niet van de bodem af. Dus de kooi kan ik niet op zijn kop zetten.
Ik dcht dus slim te zijn en de bodem in de andere kooi te zetten, maar nu is hij ontsnapt!  Hoe kan ik hem nu het beste weer in zijn kooi krijgen want hij laat je niet in de buurt.

bobbie

O jee. :-\ Ik ga er van uit dat ie ondertussen in zijn nieuwe kooi zit. ???

supergirl

Nee, ik krijg hem er met geen mogelijkheid in. Geprobeerd te lokken met trostgier, de kooi er voor gezet, tegen hem blijven praten. Niets helpt, hij zit in een hoekje op de grond en ik mag niet in zijn buurt komen.

bobbie

Als je dan de kamer wat donker maakt en de kanariekooi zonder bodem over hem heen zet, dan heb je grote kans dat ie toch omhoog klimt als je, terwijl het kooitje over hem heen staat en het licht weer normaal is, de kooi ietsje tegen hem aan drukt. Vaak is dan de reflex om te klimmen sterk.

bobbie

Nog beter is natuurlijk gelijk de valkparkietenkooi natuurlijk. Als dat lukt zit ie gelijk op de goede plek  :D

supergirl

Nou het is gelukt hoor. Vraag niet hoe maar hij zit eindelijk in zijn nieuwe kooi. Nu maar hopen dat het blazen en bijten ook een beetje snel overgaan.
Bedankt voor je hulp. ;)

Patricia

bobbie

Vanochtend toen ik wakker werd moest ik gelijk aan Rikkie denken.

Je schrijft een paar keer dat ie veel op de bodem zit, ook toen hij uit de kooi was ontsnapt bleef hij op de grond zitten begreep ik.

Eet ie wel? Als hij zoveel op de bodem zit zou ik daar ook een bakje eten en drinken neerzetten.

Is tie zeker weten 10 weken? Ik ken iemand met een advertentie op MP die jonge vogels aanbiedt (2 st.) maar al weken staat dezelfde leeftijd erbij.

Met geduld en liefde moet het wel lukken hoor. Als tie eenmaal tam is wordt ie echt je maatje.

Succes, Nel :)

supergirl

Hoi Nel,

Wat lief dat je nog aan me gedacht heb.
Volgens de mensen waar ik hem bij gekocht heb was het er een uit een laat nest en omdat hij buiten in een voliere zat scheen hij zijn energie nodig te hebben om warm te blijven.
Ook was nog niet vast te stellen of het een mannetje of vrouwtje was, pas na een een maand of 4.
Hij eet gelukkig wel, maar hij zit nog steeds in zijn hoekje en beweegt weinig.  Klimmen deed hij in de oude kooi wel iets, maar dat ging niet zoals ik andere vogels zie klimmen.   Gespreide vleugels en veel wegglijden. Ook op de stokken zitten doet hij niet.
Volgens mij heeft hij het nu in zijn nieuwe kooi wel iets meer naar zijn zin (loopt iets meer rond).
Ik doe er ook maar een foto . Misschien kan je daar iets aan zien.

bobbie

ik kan de foto niet bekijken.

Misschien dat anderen hem wel kunnen openen en hun mening geven.

..Neline..

ahhh wat een schattig wildkleurtje  :-* :-*
Ik geloof wel dat hij zo rond de 10 weken is hoor.
Het is dan nog even de rui afwachten tot je weet wat voor geslacht het is  ;)

Hopelijk krijg je hem snel tam!  :D

Dagboekje "Kattukse valkjes":    KLIK HIER

Fotoboekje "The Beauty of Nature": KLIK HIER

Elske

Dat blazen is denk ik angst, mijn valkje deed dat ook, vooral als hij bang was voor dobbelstenen (lawaai!), het werkte dan altijd wel om wat voer voor m neer te leggen in een spoortje, dan ging hij weg van de plek waar hij niet moest zijn.
Verschil is wel dat hij toen al behoorlijk tam was, dus ook wel op m'n schouder kwam zitten.
Succes ermee!