valkje blijft maar broeds gedrag vertonen

Gestart door Roosje1983, 30 december 2010, 10:58:32

« vorige - volgende »

Roosje1983

Hallo allemaal

Ik heb een vraag over mijn lutino valkje.
Ze is 7 jaar oud en heel erg tam.
Maar ik vraag me af wat er aan de hand is met haar, want ze is praktisch het hele jaar door broeds, met tussenpozen, maar ze zit steeds te piepen met haar start omhoog en ze heeft nu net weer twee eitjes gelegd.
In September had ze ook eitjes gelegd en daarvoor in Mei.
Dat broedse gedrag vertoont ze eigenlijk het hele jaar door.
De andere jaren heeft ze dat niet zo gehad, ze legde dan eitjes rond mei, juni en daarna niet weer.
Het lijkt me dat het niet zo leuk is voor haar, ze wordt er zo moe van. Ik voer haar wel bij met ei-kracht voer en vitamines, maar misschien moet ik nog wat anders doen.
Mijn vraag is eigenlijk of iemand dit herkent en wat ik zou kunnen doen of juist niet.

Groetjes Roos

bobbie

Ha Roos,

Ik heb hier een herplaatser die constant eitjes legt. Uiteraard haal ik ze niet weg, maar ze legt er 19 achter elkaar, gaat dan broeden, is ze dan zat en is dan enkele dagen (10) niet broeds. Daarna begint het weer van vorenafaan.

Bij de vogelarts ben ik al een injectie met haar wezen halen tegen het eitjes leggen, dit heeft niet geholpen.

Nu moet ik armoe geven, oftewel:
minder lichturen;
amper sproeien;
afgepast eten, zodat ze net niet afvalt;
niet aaien.

Misschien kan je dat eens proberen.

Succes, Nel

Roosje1983

Hai Nel

Bedankt voor je tips!
Ja, dat kan ik wel eens proberen inderdaad.
Ik haal ze ook niet weg, maar ze heeft er ook vanaf het begin toch geen interesse voor.
Ik zal je tips proberen en hoop maar dat het dan afneemt.

Groetjes Roos

Jeanine

22 januari 2011, 17:23:43 #3 Last Edit: 22 januari 2011, 17:25:29 by Jeanine
mijn valkparkiet is nu ongeveer 1,5 jaar.
met 5 maanden legde ze al haar 1e ei.
ze vertoont het hele jaar door broeds gedrag en legt dan ook constant eitjes. gelukkig is ze er meestal qua conditie goed aan maar ze heeft een aantal keren last gehad van legnood en was er slecht aan en moest dan zelfs een aantal keren braken.
ik ben toen gaan bellen naar de dierenarts en ze heeft toen een paar maanden galastop gekregen. dit heeft niet geholpen, ze bleef leggen. weer contact opgenomen en er werd aangeraden om het daglicht te verkorten. verder werd aangeraden om niet over de rug te aaien. ze heeft toen kleine 2 maand (wat heel veel is voor haar, aangezien ze in een jaar meer dan 40 eitjes heeft gelegd!!) geen eitjes meer gelegd. dit zal voornamelijk door het verkorte daglicht gekomen zijn. maar 2 weken geleden is ze toch weer begonnen met leggen en ze vertoont ook weer constant broedsgedrag. dus ik weet ook niet goed meer wat ik moet doen... we hebben 1 keer haar het nest vol laten leggen en laten broeden tot ze er niet meer naar om keek. maar toen begon ze nog geen week later alweer met haar nieuwe nest.

iemand nog tips???