6 mei 2025, 03:12:54

Help, onverwacht eitje gelegd

Gestart door Safrena, 13 januari 2011, 00:01:04

« vorige - volgende »

Safrena

Hoi hoi

Wie kan me helpen?

Toen ik deze avond van mijn werk thuis kwam, en mijn lieverdjes wilde laten vliegen zag ik het plots

Mijn lieve valken meisje, Beauty heeft een eitje gelegd, op de bodem van de kooi.
Dat ze broeds was, was me al eerder opgevallen, maar niet dat er een eitje zou volgen

Ik denk niet dat het bevrucht is, want mijn twee valkjes zijn geen koppeltje.

Wat ik graag zou willen weten, is wat ik nu het beste doe.

1. Haal ik het eitje weg
2. Ga ik morgen ochtend meteen om een broedblok

Hoe reageert mijn meisje zelf op het eitje. Ze is heel beschermend over het eitje,  ze gaat er ook gaan bij zitten, enkel om te eten gaat ze er even vandaan
Echter zie ik haar vaak wat onwennig zoeken en rollen (schuiven met het eitje( althans lijkt voor mij dat ze wat onwennig is), denk om het onder haar te houden of zo, maar het ligt naast haar

Hoop snel op een antwoordje, zodat ik weet wat ik het beste kan doen

Alvast bedankt
Vele groetjes

Ps, het was/is totaal niet gepland, en niet de bedoeling dat mijn meisje eitjes zou leggen, toch nog niet nu

carco

Hoe oud is je dametje?
Weet je zeker dat het niet bevrucht is? Je hebt je ''koppeltje'' nog niet betrapt?
Doet alleen de pop er iets mee of de man ook?
Als je zeker weet dat het niet bevrucht is hoef je geen blok te halen.
Als je twijfelt zou ik het wel doen.
Wil je een nestje evt?
Zo niet dan de eitjes door nepeitjes vervangen.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Safrena

Hoi Caroline

Ik weet zeker dat het niet bevrucht is, dit omdat mijn mannetje gewoon totaal geen interesse toont in mijn popje. :-[
Hij is veel meer geïnteresseerd in mijn grasparkietjes.  :-X

Mijn popje zit alleen op het eitje, komt er heel af en toe even af om wat te eten. Overdag dan althans.
Gisteren toen ik het doek over de kooi deed, lag ze nog onderaan bij het eitje. Een paar uur later is ze gewoon omhoog geklommen op haar schommel om te slapen.
Mijn mannetje doet gewoon niks, helpt niet, kijkt er zelfs niet naar om. :-\

Verder is mijn popje van mei 2009 dus bijna 2 jaar

Het is niet de bedoeling dat ik een nestje zou hebben,.
Heb zelf inderdaad al eraan gedacht om het eitje (voorlopig toch nog maar eentje) te vervangen door nep eitjes

Wilde alleen nog graag even weten of dat dan gewoon onderaan in de kooi mag

Alvast bedankt

Vele groetjes

Safrena

Hoi iedereen

Mijn lieve dame gaat gewoon door, ondertussen liggen er al 3 eitjes. Allen onbevrucht wel, maar het gaat heel erg goed met haar. En ze is heel erg lief en beschermend voor haar eitjes, althans overdag.

Ik heb haar dan toch maar een broedblok gegeven dit weekend, maar ze moet er niet van weten, ze wil die totaal niet, ze gaat gewoon liever door op de bodem van de kooi

s'nachts liggen de eitjes alleen, mijn mannetje kijkt er niet naar om, en mijn meisje gaat gewoon lekker op de schommel gaan zitten slapen  :-X

Ik heb meteen ook maar even contact opgenomen met mijn vogelarts, wat ik verder beste kan doen

Gezien de eitjes niet bevrucht zijn, gewoon laten liggen tot ze uitgelegd is, haar een aantal dagen laten op broeden en ze daarna weghalen. En natuurlijk haar goed in het oog houden, dat ze ondertussen zelf voldoende blijft eten.

Vele groetjes