16 mei 2025, 06:12:17

Dreigende houding tegen andere valk

Gestart door Linz, 18 december 2010, 13:33:39

« vorige - volgende »

Linz

Ik heb een poosje geleden mijn jongste valk samen met de 2 valkjes die al bij elkaar zaten in 1 kooi gedaan. Maar nu is het vaak zo dat 1 van de 2 valkjes die al samen waren tegen het jongste valkje met de vleugels wijd loopt te mopperen. Soms gaat ze ook wel eens naast d'r zitten en trapt ze opeens met haar pootje het jongere valkje opzij. Of als ik het jongere valkje op mijn hand heb moet ze er zo per se bovenop landen. Is dat gedrag normaal? Is het jaloezie? En gaat dit nog over?

Sanna

Tja, het zijn net kleine kinderen hè? Je jongste valkje is nog erg jong en heeft (nog) geen overwicht over de andere twee. Dat kan nog veranderen als hij ouder wordt, maar voor hetzelfde geld blijft het een sul. Ik heb er hier ook een, notabene m'n oudste valkje. Ze laat zich altijd opzij jagen als een ander daar toevallig wil zitten. Soms komt ze wel voor zichzelf op (als ze het echt zat is ;D), maar meestal gaat ze dan maar ergens anders zitten.

Het kan een beetje jaloers gedrag zijn van je oudere valkjes. Wat in de kooi wel kan helpen is de indeling rigoreus veranderen zodat het voor iedereen nieuw is en de oudere valken niet meer het gevoel hebben dat er een indringer in hun territorium gekomen is.

Groetjes, Sanna

Linz

Bedankt voor je antwoord!  8)

Wat betreft de kooi indeling, ik heb ze met z'n drieën tegelijk in een nieuwe kooi gestopt. Ik geloof dat ze wel 8 zitstokken hebben dus plaats zat haha. Ik had eerder verwacht dat ze ruzie zouden krijgen om het voer, ik heb daar maar 3 bakjes van, maar wonder boven wonder eten ze ook regelmatig samen uit een bakje.

Het is op zich wel heel geestig om te zien. Het jongste valkje zit vaak tegen de andere oudere valk melodietjes te fluiten, en dan komt het "dreigvalkje" ertussen staan en mopperen.

Soms vraag ik me wel eens af dat als ze kunnen praten in mensentaal wat ze dan zouden zeggen tegen elkaar.

Sanna

Ja, dan zou het best wel eens jaloezie kunnen zijn hoor! Waarschijnlijk vind het ene oudere valkje dat zij tweetjes een koppeltje zijn en beziet die het fluiten naar de andere van de jongere valk als het afpakken van zijn vriendje/vriendinnetje. Maar fijn dat ze allemaal uit 1 bakje eten, dan loopt het niet zo'n vaart hoor.

Groetjes, Sanna