Is deze kooi geschikt voor mijn 3 valkjes?

Gestart door Linz, 13 november 2010, 10:15:03

« vorige - volgende »

Linz

Ik ben op zoek naar een kooi om alle 3 mijn valkjes in de doen. Nu heb ik er 1 gevonden die mij wel aanstaat, maar is deze ook geschikt?



- binnenmaat: L 92,5 x B 69,5 x H 147,5 cm (hoofdhuis, zonder poten)
- binnenmaat: L 92,5 x B 69,5 x H 120 cm (nevenhuis incl. vrijzit, zonder poten)
- tralie-afstand: 2,3 cm
- traliesterkte: 3,5 mm
- traliesterkte bodemrooster: 4,0 mm
- 1 deur voor: 26 x 66 cm
- 2 voerdeuren: ieder 15 x 10 cm
- 2 voer- of waterbakjes 11 x 4,5 cm


Is de tralie afstand van 2,3 niet te groot? En dat de voorkant verticale tralie heeft kan dat problemen geven?
Meer tips zijn welkom!


Bedankt!

hilde

dat is een mooie kooi maar of ze geschikt is weet ik niet .zie ook de er niet zoveel horizontale spijlen zijn.

groetjesssssss

Linz

sjah ik vind het ook een mooie kooi, daarom wil ik ook graag weten of die geschikt is  ;D

grt

hilde


mariska79

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19330.195.html
In dit topic kun je een paar kooien zien, die net als die van jou horizontale en verticale spijlen hebben.

Mijn kooi heeft ook verticale spijlen. Maar ze hebben snel genoeg door hoe ze er in kunnen klimmen.

De tralie afstand, ik durf in niet met zekerheid te zeggen maar als het kopje er door kan maar de schouders niet is het niet een mega drama  ;)

Ik zou zegen kijk ff goed naar alle foto's die daar staan, dan begrijp je wel wat ik bedoel.

jan-willem

9 december 2010, 13:25:58 #5 Last Edit: 9 december 2010, 13:57:35 by jan-willem
Hallo ja het is een mooie kooi zeker geschikt voor valkparkieten onthou een ding goed.
Dat ze hun vleugels moeten kunnen uitslaan zonder dat zij de tralies kunnen raken dus meer ruimte dan de hun spanwijte dat geld trouwens voor elke vogel.
De tussen ruimte van de tralies mogen ongeveer 2 cm zijn dit in verband dat ze er anders door heen kunnen en vast komen te zitten en kunnen dan om het leven komen.
Even buiten dat, zijn zij tam en kunnen zij vrij rond vliegen in de kamer dan hoeft het niet gelijk een hele grote kooi te zijn.
Omdat zij dan hun vleugels dan buiten de kooi kunnen spreiden ik zelf heb een sinai van 2.0 hoog diep 0.75 breed 1.2 en hier zitten 5 valkjes en 10 grasparkieten in succes met het uitkiezen van je nieuwe kooi.  
gr jan-willem

Dafrinja

Hoi!
Ik vond die tussenwijdte ook altijd wel een issue, maar ik heb nu bij Caroline gezien dat het geen probleem hóeft te zijn. Ik schrok de 1e keer wel een beetje toen een valkje ineens zijn koppie tussen de tralies stak om een kroelie te krijgen, maar die kon zn kop gewoon weer terug doen zonder problemen. Dus gewoon kijken wat jezelf het prettigst vind. En ook de verticale spijlen, ze leren het echt vanzelf. Bij Caroline vonden ze het gewoon leuk om een stukje te glijden en ze gebruikten de tralies gewoon om sneller aan de andere kant van de kooi te komen.
Het lijkt me trouwens een erg mooie kooi!
Succes!
Dafrinja

Linz

12 december 2010, 20:44:07 #7 Last Edit: 12 december 2010, 20:46:45 by lindsay
Hallo!

Ondertussen heb ik de kooi aangeschaft. Het is echt een mega kooi, maar ik geloof dat mijn valkjes het prima naar hun zin hebben, genoeg ruimte een te fladderen en te klauteren.
Ja, hun koppies passen door de tralie heen, maar verder dan het kopje dan ook niet. Alleen de tamste van de 3 steekt even haar koppie erdoorheen als ik thuis kom en de wilde valk die steekt alleen haar kop erdoorheen als ze het hoog tijd vind om te vliegen. Eerst schrok ik er wel ff van, maar tot nu toe gaat het nog steeds prima, dus neem aan dat het wel goed zal blijven gaan!

Verder heb ik er nog extra voederbakjes en waterbakjes in gehangen.