18 april 2024, 23:10:56

Blazen

Gestart door channiej87, 7 januari 2011, 12:11:31

« vorige - volgende »

channiej87

Hallo allen,

3 Jaar geleden kocht ik onze eerste valkparkiet (pino), deze was erg tam en deed alles wat wij ook deden (douchen, eten e.d.)

Na 2 maanden namen wij er nog een valkje bij (tweety). Deze was niet met de hand groot gebracht. Maar vonden wij toch een plaatje en konden wij haar niet laten zitten.

Die 2 waren dikke maatjes ook al was Pino een soort van moeder voor Tweety. Twety deed alles wat Pino ook deed, behalve bij je komen zitten.

Helaas is in Oktober jl Pino onverwachts overleden en was Tweety nog alleen.

Nu begon hij zijn aandacht bij ons (de mens) te zoeken.
Komt op de bankleuning achter je zitten, wat hij nog nooit had gedaan. Alleen als je tegen hem praat, aandacht wilt schenken of met je hand er naartoe wilt gaan begint hij schuddend met zijn kop te blazen.
En tegen de bank te pikken. Zodra je um weer met rust laat, is de vrede wedergekeerd en zit hij weer lekker op de bankleuning te slapen of lekker naar buiten te kijken.

Wel als ik thuis kom, begint deze gelijk te roepen en zit overdag gezellig in haar eigen taal te kletsen.

Toch twijfel ik eraan om deze te kortwieken, zodat ze wel aan me moet wennen.

Wil er graag een andere valk weer bij, maar ben bang dat deze op den duur het gedrag van Tweety over gaat nemen.

Wat zou ik het beste kunnen doen om Tweety (redelijk) tam te krijgen?   ???

Sanna

Hallo Chantalle,

Hebben jullie voldoende tijd om aan een nieuw valkje te besteden? Ik denk het haast wel, uit je verhaal te lezen. Ik denk dat je dan het beste naar een kweker op zoek kunt gaan die handtamme jongen verkoopt. Als je voldoende aandacht aan de nieuwe vogel kunt besteden is er geen reden waarom hij het gedrag van Tweety over zou nemen. Tweety heeft duidelijk behoefte aan gezelschap, gezien het feit dat hij nu wel ineens bij jullie komt zitten. Dus ik denk dat je hem een groot plezier doet met weer een maatje erbij. Of kortwieken de oplossing is weet ik niet. Als Tweety van nature gewoon een beetje angstig is, krijg je dat er met kortwieken ook niet uit. Ik heb nl. ook eens zo'n valkje gehad, en toen ze eenmaal weer goed kon vliegen was het nog erger dan eerst. Ze is uiteindelijk ook naar een buitenvoliere verhuisd. Een van mijn huidige valkjes wil ook niets met handen te maken hebben. Ze komt er dan wel heel kort op zitten, maar springt er meteen weer af. Ze vindt het wel fijn om op m'n schouder te zitten, maar dan moet ik niet te veel aandacht aan haar besteden ;).

Groetjes, Sanna

channiej87

Bedankt voor je reactie.

Wij hebben ruim de tijd en geduld voor een nieuw valkje.
Vandaar dat we er ook een bij willen.

Hoop dat Tweety in de toekomst ziet dat het niet eng is om bij je te zitten.. Ze heeft soms wel de neiging om op je hoofd te landen tijdens het vliegen.

Misschien zal haar gedrag met een nieuw valkje positief veranderen.