Valkparkiet stinkt enorm uit z'n snavel!

Gestart door Lentemorgen, 22 november 2010, 20:33:26

« vorige - volgende »

Lentemorgen

22 november 2010, 20:33:26 Last Edit: 22 november 2010, 21:43:31 by Lentemorgen
Mijn valk heeft vermoedelijk een luchtweginfectie door het verslikken tijdens ontwormen, en hij krijgt op dit moment metacam.
Maar het valt me sinds vanavond op dat hij enorm uit z'n snavel stinkt! Kan dit komen omdat hij de afgelopen tijd verschillende medicijnen heeft gehad? Ik kan het luchtje nog niet plaatsen maar vind het wel chemisch ruiken. Hij is al een dikke week ziek maar ik ruik het nu echt voor 't eerst.
Kropverzuring lijkt me in dit geval niet kunnen? Het ruikt ook niet erg zuur vind ik, echt meer chemisch! Hij eet en drinkt wel gewoon goed en geeft ook niets op uit zijn krop.
Werkt metacam wel bij een mogelijke kropontsteking?
Maak me wel veel zorgen...

Lentemorgen

Volgens mij weet ik het! Ik heb vanochtend een rhino capsule met heet water in zijn kooi gezet om zijn luchtwegen wat te openen (ja, je gaat rare dingen proberen en baad het niet dan schaadt het niet.) en dat ruik ik nu wanneer ie ademt!!

Sanna

Ik zou die rhino NIET in z'n kooi zetten. Als hij er naar stinkt heeft hij ervan gedronken en ik weet niet wat er allemaal in zit. Je kunt het beter onder z'n kooi zetten. Eigenlijk kun je zoiets beter gewoon met kamillethee doen. Als je een luchtbevochtiger hebt kun je hem op die manier een beetje stomen. Vergeet niet dat de luchtwegen van een valkje veel gevoeliger zijn dan die van mensen. Het zou wel eens kunnen dat rhino gewoon veel te scherp voor hem is.

Succes met je valkje.

Groetjes, Sanna

Lentemorgen

Hij kan er niet uit drinken want er staat een gaasnetje overheen. maar ik zal vandaag eens kijken voor kamillethee  :)

carco

Ik geloof niet dat metacam tegen een kropontsteking helpt trouwens hoor.
Maar het stinkt wel ontzettend.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Safrena

Citaat van: Lentemorgen op 22 november 2010, 22:18:24
.... baad het niet dan schaadt het niet....

Over deze uitspraak wil ik graag even opmerken, dat die niet past bij vogels

Bij parkieten moet je echt heel erg voorzichtig doen met bepaalde spullen, en kan vaak meer slecht dan goed doen.

Baat het niet dan schaad het niet, is zeker niet waar bij vogels

Verder even over metacam
Metacam helpt niet tegen kropontsteking.
Het is een ontsteking remmer en pijnstiller voor spieren en gewrichten, en niet voor de krop.
Daarnaast moet je heel erg voorzichtig zijn met metacam, daar dit een heel erg belastend medicijn is voor de lever bij honden en katten, laat staan ook bij vogels

Zou dus toch maar beter geen metacam geven, tenzij het door een vogelarts word voorgeschreven, en meteen stoppen

vele groetjes

Lentemorgen

10 december 2010, 11:55:11 #6 Last Edit: 10 december 2010, 12:16:23 by Lentemorgen
Saffier had geen kropontsteking maar een zeer ernstige luchtwegontsteking  ;)
De Metacam heeft erg goed geholpen. Hij heeft het niet meer benauwd en is ook zichzelf weer. Hij moet de kuur wel helemaal afmaken en dat gaat nog wel anderhalve week duren gok ik zo.
Ik ben er erg blij mee dat hij metacam heeft gekregen. Dit was op aanraden van Dr van der Horst en het heeft ervoor gezorgd dat hij nu nog leeft. Hij ging zo hard achteruit dat hij echt op het randje zat en niets anders wilde aanslaan, dan maar het grove geschut in actie brengen, en dat heeft geholpen  :D
Dat het slecht is voor de lever wist ik, maar dat lijkt me even niet zo heel erg belangrijk wanneer het leven van je valkparkiet al aan een zijden draadje hangt. De metacam heeft blijkbaar wel iets gedaan dat nodig was, want hij is er flink van opgeknapt!  ;) Dus het heeft gelukkig effect gehad in tegenstelling tot de vier andere soorten medicatie die hij ook heeft gehad maar die niet aansloegen (al heeft de floxaciline er wel voor gezorgd dat het geen longontsteking is geworden.)
Na de kuur krijgt hij nog een behandeling met probiotica.

En tegen alle verwachtingen in zijn alle drie mijn vogeltjes er nog en ik ben dr van der Horst en iedereen hier dus ook ontzettend dankbaar voor haar advies!!!! Ik heb bijna 5 weken lang met zieke vogels gezeten en het lijkt nu eindelijk de goede kant op te gaan *klopt snel af*. Nu Saffier nog op een wat hoger gewicht krijgen, de Metacam afbouwen en probiotica geven, dan nog eens 2 keer laten ontwormen met een sonde en dan zit het er voor hem qua behandeling op. Mijn grasparkietjes moeten qua ontlasting nog een keer nagekeken worden en hopelijk zijn zij dan ook weer gezond verklaard. En dan mogen ze eindelijk bij elkaar.