24 april 2024, 13:56:52

Ik weet het niet meer.....

Gestart door Immie, 10 december 2010, 10:05:38

« vorige - volgende »

Immie

Hallo allemaal,

Wie kan ons helpen?

Het volgende..
Wij hebben een witkopmasker Mickey van ong 8 maanden.
Hij krijst en schreeuwt door de dag heen heel veel en heel lang achter elkaar.
Zo erg dat de buren klagen en onze grijze roodstaartpapagaai Goofy er van begint te flippen. En wij zelf ook inmiddels.

We hebben ons de afgelopen maanden suf genegeert echter zonder succes.
We nemen hem in huis mee met hetgeen wat we doen ,hebben verschillen de speeltjes gekocht. Proberen af te leiden...noem maar op.
Precies zoals beschreven staat in het kopje info bij gedrag.
Maar alles zonder resultaat.

We hebben een beetje het vermoeden dat hij zich hier niet thuis voelt....en dat hij elders beter af is.

Wat vinden jullie hier van....
We weten het niet meer en zijn echt radeloos.

Wij hebben ooit 3 andere valken gehad en herkennen dit totaal niet van de andere valken.

Gr Imelda

Immie

Saar


Larissa

hoi hoi

Ik ben het met Saar eens , een 2de valkje er bij nemen
Zo te lezen denk ik dat hij een maatje mist en het met schreeuwen op probeert te lossen om maar aandacht te krijgen het zij van jullie of van de papegaai.

S6 met de keue

groetjes Larissa

isabel2

nou ik ben het daar niet zo mee eens.

wij hebben dus twee valkjes en onze rocky schreeuwt zich helemaal het ongans..
we staan echt op het punt hun beiden dus weg te doen..
omdat het gewoon geen doen is.

negeren werkt niet,
doek over de kooi helpt even (maar ja dan geef je elvis ook straf voor wat rocky doet)
zodra we de doek weghalen en 5 minuutjes wachten dan begint het gewoon weer.....

elvis alleen houden is ook geen optie, elvis schreeuwt heel hard wanneer rocky uit de kooi al bij hem weg is...

Larissa

Houden de dames er ook even rekening mee dat dit ook puber gedrag kan zijn, en ja het schreeuwen is heel vervelend maar misschien een rare vergelijking je doet een hond toch ook niet zomaar weg als hij voor langere tijd blaft ?

S6 met jullie keuze's

groejtes Larissa

Hermien

Ik heb al jaren VIER valkparkieten van het mannelijke geslacht. 's Morgens hebben zij een schreeuwuurtje en soms ook 's middags na hun middagdutje. In het voorjaar krijsen ze soms wat langer vanwege broeds gedrag, denk ik. Maar voor het overige vermaken zij zich prima met elkaar en met hun speelgoed. O ja, ze staan voor het raam en zien ook regelmatig vogels op het balkonhek landen. Tja, daar willen ze ook nog wel eens op reageren. Wanneer ik tijdens de schreeuwuurtjes thuis ben (ik werk 4 dagen dus heb er dan geen last van  ;D) gil ik een paar keer dat ze moeten stoppen. Vaak is drie keer roepen voldoende, maar dat is ook nog maar sinds een half jaar zo. Valkjes opvoeden vergt heel veel geduld, maar het resultaat (bij mij althans) is, dat ik ontzettend veel plezier aan ze beleef. Mijn advies zou dus zijn een valkje erbij nemen en strak opvoeden. Dat betekent in sommige gevallen dat je gewoon een jaar of meer nodig hebt. Succes ermee en hartelijke groet van mijn 'Vliegtuig'.

Immie

Hallo allemaal,

Sorry voor de late reactie....dit is door omstandigheden.

@ Larissa:

Ik vind de vergelijking inderdaad raar om het met een hond te vergelijken.
Ik heb zelf 17 jaar lang honden gehad en je kan het aantal decibel geluid van een hond niet vergelijken met een valk!
En zoals ik al schreef wij hebben eerder 3 valken gehad.......en herkennen dit gedrag niet.
Maar als je buren gaan klagen en de roodtaart er ook hinder van heeft ja dan gaan gedachten van herplaatsen wel spelen ja. En zo'n beslissing neem je niet zomaar...
Het gaat me zeer aan me hart!


In reactie op de andere meiden:

Jullie geven aan een 2de valk erbij.
Ik heb daar mijn twijfels over om 2 redenen:

1...ik ben bang dat Mickey zich äfkeert" van ons. Hij is nu tam in zovere dat we hem na 8 maanden kunnen kroelen en knuffelen.
2  de reactie van isabel: wie garandeert mij dat het afneemt?
Isabel geeft zelf aan dat 1 van de valken zich een ongans schreeuwt en helemaal als de ander de kooi verlaat.

Dus ja wat is wijsheid he?!
Immie

Hermien

Alle vier mijn valkjes zijn supertam. Dat komt omdat ik vooral 's avonds veel tijd aan ze besteed. Het ene valkje kroelt meer dan het andere, maar alle vier mijn mannen komen graag bij mij. Misschien kun je eventueel bij de aanschaf kijken bij kwekers hier op het forum. Geef dan even door hoe het karakter van je eigen valkje is. Een goede kweker kan dan over het algemeen wel bepalen welk valkje het beste bij die van jou past. Eh......garanties krijg je nooit, maar ik schreef het al: valkjes opvoeden kost tijd en geduld.

bobbie

Hallo Immie,

Zelf heb ik ook gaaien en valkjes. Ik vind dat valkjes meer herrie maken dan papegaaien moet ik eerlijk zeggen.
Nou heb ik vrij rustige vogels, maar als de valkjes uit hun dak gaan (wat niet zo heel vaak het geval is) en de grootste gaai is het zat, dan geeft die 1 grote schreeuw en dan stoppen de valkjes direct en is de rust wedergekeerd.

Uit jouw verhaal begrijp ik dat je valkje een echte schreeuwer is wat jullie gaai en jullie zelf behoorlijk irriteert.
Waar je wijs aan doet moet je zelf beslissen maar kijk ook naar het belang van je andere vogel(s).

Het kan inderdaad puberteitgedrag zijn en is het nog te doorbreken.

Wat je nog kan proberen is:
kooi een andere plek geven.
indeling van kooi totaal veranderen.
vaste tijden van aandacht geven.
eten verstoppen zodat ie flink bezig moet zijn om zijn buikje vol te krijgen.

Meer kan ik even niet verzinnen.
Zelf zou ik er ook niet zomaar een valk bij zetten. De kans bestaat dat de andere dit gedrag over gaat nemen en dan ben je nog verder van huis.

Wat je ook doet, succes ermee.

gr, Nel

isabel2

nou ja bij ons is het ons eerste valke wat verschrikkelijk schreeuwt...
het is echt niet om uit te houden...

nu staan ze dan ook even in de gang om af te koelen...
het is echt niet om aan te horen...

puber gedrag ja leuk.... maar hoe lang houdt dat dan aan?

mijn vriend heeft al eerder valken gehad en dit nog nooit meegemaakt...

elvis schreeuwt alleen wanneer rocky even niet in zicht is...

rocky schreeuwt wanneer ze weer in de kooi zitten,,
uit de kooi gaat het prima...
maar ja we hebben ook een kat dus ze kunnen er niet de hele tijd uit...

Larissa

Hey hey

Ik heb nu zelf 8 valkjes in de woonkamer en 5 in de buiten voliere
Allemaal hebben ze hun schreeuw uurtje en een enkeling heeft dit zelfs uren achter elkaar, daarnaast heb ik twee hondjes die ook verschrikkelijk vaak blaffen zodra ze maar iemand voor het raam langs zien lopen

vaak roep ik de naam van de schuldige en dan met een kort en krachtig foei er achter aan
Dit lijkt tot nu toe te helpen
Tja puber gedrag kan wel een tijdje aan houden hoe lang weet ik niet
en elk valkje is anders het ene valkje is rustig en het andere druk,
Ondanks dat ik 8 valken in huis heb die ook vaak schreeuwen zodat je ze buiten kunt horen heb ik gelukkig mijn buren nog niet vernomen.

Heb je al geprobeerd daglicht te verkorten, daar mee bedoel ik zodra jij rustig wil zitten dat je het licht bij de valk uit doet, vaak gaan ze dan slapen
Hier werkt het namelijk wel ze staan in een ander deel van de woonkamer en zodra ik daar het licht uit doe gaan ze slapen ondanks dat ik tv zit te kijken met licht aan

S6 groetjes Larissa

Sanniej

Hoi Allemaal,

Ik heb een week geleden een valkje gekoch (3 maanden oud) en hij is s'ochtends zoo druk.. hij zit dan onder in zijn kooi en loopt de hele tijd op en neer en te schreeuwen en houd niet op tot dat het savonds is..
Het enige wat helpt is een deken er over heen. maja zo kan ik hem niet tam maken.  :(

Is dit normaal omdat hij nog moet wennen?
Kan iemand mij advies over geven?

Groetjes


bobbie

Sanniej je kan beter een eigen topic openen, dan 'vervuilen' we het topic niet van Immie.

Als antwoord: GEEN doek over de kooi gooien om het geluid tegen te gaan, het arme beessie moet erg wennen. Ga met hem aan de slag, praten tegen hem, naast de kooi zitten.

Weeg je hem? Eet ie genoeg? Dit is HEEL belangrijk. Misschien stikt ie van de honger.

Lezen, lezen en nog eens inlezen Heel belangrijk voor je een valkje aanschaft (of welk dier dan ook). Zo voorkom je veel leed.

isabel2

ik heb de tip over een andere plek geven opgevolgd..

hij schreeuwt nog wel maar het is al wat minder...

ze stonden tegen een muur achter de bank.. dus ik zat met de rug naar ze toe (ook zit er nog een looppas tussen)
misschien voelde rocky zich er niet bij horen...

ze staan nu lekker dichter bij (al geeft dat wel wta meer zooi op de bank) en staan nu bij het raam zodat ze lekker naar buiten kunnen kijken.

wel heb ik de plantenspuit erbij staan.
als hij te hard schreeuwt krijgt ie een spraytje..
en dat lijkt te helpen

bobbie

Isabel, ook voor jou geldt: het liefst een eigen topic openen, want dit is het topic van Immie.

Antwoord:
ik adviseer NOOIT een plantenspuit als "straf" te gebruiken.
Wat moet je nou als hij gesproeid moet worden (wat een paar keer in de week moet gebeuren om een mooi en gezond verenpak te houden)?

Gr, Nel