9 mei 2025, 16:17:31

Dringend!!

Gestart door frickles, 29 november 2010, 19:40:52

« vorige - volgende »

frickles

Hey, wij hebben een paar vraagjes/probleempjes.
Onze frickles is nu pas 8maand en heeft op een week tijd
3eitjes gelegd, mss al meer ??? nu vragen we ons af of dit niet te vroeg is, want ze is heel zwak. Ze wisselen wel af om op de eitjes te zitten maar zij ziet er het meest van af. Als dit te vroeg is, wat kunnen we hieraan doen? We zouden niet willen dat ze sterft door legnood ofzo  :'(
Ons mannetje heeft me al een paar x gebeten, tot bloedens toe, bij mijn vriend doet hij dit niet. Is dit normaal en gaat dit over?? Groetjes

patty_dordtse valkjes

Hallo,

het gedrag van het mannetje is normaal... ;D ;D ;D
popjes zouden ook zo kunnen gaan doen om hun eitjes te beschermen.

ik las een aantal berichtjes terug bij je en in sept vroeg je iets over een broedblok en alles.
nu schrijf je dat ze 8 maandjes oud is en nu al 3 eitjes heeft gelegt.

ze is eigenlijk nog wel te jong maar ze heeft nu al 3 eitjes gelegt je kan er nu weinig meer aan doen...

wanneer heeft ze het laatste eitje gelegt...

mss dat er nu nog een eitje aankomt dat ze in zo'n houding zit of mss legnood...

je ziet verder niks vreemds onder bij haar cloaca  ???

kan je mss een foto plaatsen van haar...

mss makkelijker te beoordelen ;D

Buster,Mandy,Zero,Angel,Kovu,Kiara,Balou,Bijou,Diesel(Lucky&Diego4Life)
jonge valkjes te koop

Klik op de foto voor onze website

Larissa

hey hey

8 maand is wel heel vroeg voor een pop , ja de kans op legnood is dan ook groter.

Je moet de pop heel goed inde gaten houden nu, en je moet weten hoeveel eitjes ze nu gelegt heeft. Zelfs zou ik ze allemaal vervangen voor neppers omdat ze nog zo jong is is de kans aanwezig dat ze de jongen helemaal niet groot gaan krijgen

Hoe oud is het mannetje ?
HEb je inderdaad een blok aan de kooi hangen en waarom heb je die bij zo'n jonge pop gehangen ?
Ik veroordeel je niet maar vraag me dat gewoon af

Wat je mannetje doet is inderdaad zoals Patty al schrijft heel normaal, je popje zou dit ook kunnen gaan doen

Om je popje te ondersteunen kun je donker bruinbrood voeren, extra eivoer en voldoende valkparkietenzaad.

Zoals patty al aangaf zie je iets vreemd aan de jonge pop ?
Misschien zit er toch een eitje dwars

groetjes Larissa

frickles

Ja we hebben dat kastje erin gezet omdat ze betrekking hadden, cut on video  ;D en omdat ze heel zenuwachtig deed en gelijk toch met een ei op zat... We waren dat eigenlijk in eerste instantie niet van plan, genoeg met ons 2valkjes en nu herkennen we ze ver niet. Die beestjes, zo zenuwachtig   :( dus nu best nepeitjes leggen? Direct allemaal vervangen of geleidelijk? En hoelang die eitjes er dan in laten liggen? Ja we proberen ze zoveel mogelijk aan te sterken hoor, we doen ons best  ;)

Larissa

Wanneer is het eerste ei gelegt ?
en wanneer is het (denk je ) laatste eitje gelegt

Normaal zitten ze er 18 tot 21 dagen op, al je de eitjes langer als 1 week liggen moet je ze laten liggen omdat als ze bevrucht zijn je de eitjes nu nie zo weg kunt halen want dan breng je het jonge valkje in het ei om.

Ik heb hier ook valkjes binnen zitten die paren, maar hang er nu geen blok in ondanks dat ze de oudste koppels ( 2,5 jaar en 4 jaar) is.
Dit uit het stnadpunt dat ze al 2 nestjes gehad hebben.
Niet elke paring lijdt tot eitjes, ze doen het ook wel omdat ze het lekker vinden

Macaronie, meergranen-noten rijst zonder zout gekookt vinden ze ook lekker

groetjes

patty_dordtse valkjes

Hallo,

Ook al deden ze dingen boven de 18+  dan hoefde je nog geen blok erin te hangen.
ze kunnen ook gewoon zo die dingen doen zonder bijbedoelingen verder te hebben,

nu dat dat blok er juist is ingehangen is dat juist de stimulatie om het juist te doen snap je...
zo komt er dus ook eitjes...

hier wipwappen ze ook maar er hoeft dus geen ei te komen  ;D snap je wat ik bedoel...

nu moet de dame aan gaan sterken mss als je een foto plaatst kunnen we met je meekijken.
jonge valkjes te koop

frickles

1ste eitje een week geleden, laatste eergisteren. Was niet met slechte bedoelingen  :-[ mijn vriend zijn valkje is vroeger gestorven door legnood en we wisten niet goed wat doen. Probeerden aan hun behoeften te voldoen wat nu niet al te best blijkt te zijn. Zal proberen om morgen als hij op het nest zit van haar foto te trekken...

Larissa

hey hey

Dat het niet met slechte bedoeling is gebeurd dat snappen we, we vallen je er ook niet over aan we proberen te helpen.

Heb je onder tussen toevallig eitjes weg gehaald ?
Als de eerste 1 week geleden is en de laaste eergistren dan denk ik dat ze of met een ei dwars zit of inderdaad het beruchte legnood

Heeft ze een dikke bult tusse de poten en een knik in de staart dan zit er een ei, vertrouw je het niet dan direct de VA of Da bellen.
Die kan alleen een pop met legnood helpen

groetjes

patty_dordtse valkjes

Hoi,

We proberen je te helpen  ;D

als je het echt niet vertrouwd dan kan je altijd langs de da of een va gaan

het kan zijn dat er morgen 4 eitjes liggen hier leggen ze meestal om de 2 dagen kan soms 3 zijn maar meestal 2

hier een lijstje met dierenartsen

http://www.valkparkiet.com/nl/files/dierenarts.htm
jonge valkjes te koop

frickles

Hey, vandaag al een heel stuk beter. Ze is gelijk op haar plooi gekomen. Heb haar gisteren water met wat druivensuiker gegeven en dat heeft precies toch geholpen  ;D De verdikking aan haar poep is weg, dus hopelijk laatste eitje gelegd. Wat moeten we nu doen? De eitjes allemaal ineens vervangen? Hebben zelfs nog niet kunnen kijken hoeveel het er juist zijn... Altijd wel een 'bewaker' in de buurt. Al heel erg bedankt voor jullie reacties, tof!!

Larissa

Hey

Zelf zou ik de eitjes nu niet meer vervangen voor neppers aangezien het eerste ei nu iets ouder is al 1 week.

Je kunt het aankijken en afwachten wat de ouders er van maken zie het als goeie oefening voor de toekomst

Groetjes Larissa