16 mei 2025, 00:23:29

verschillende gedragsproblemen help!

Gestart door dimi859, 14 november 2010, 16:37:05

« vorige - volgende »

dimi859

14 november 2010, 16:37:05 Last Edit: 14 november 2010, 20:38:28 by dimi859
hallo mensen

het is al een tijdje dat ik hier ben geweest, maar ik heb weer wat problemen met kuifje
kunnen jullie mij helpen.
als kuifje in zijn kooi zit zit hij vaak te bijten in zijn zitstokken.  da is nu al een paar weken, maar nu heb ik gezien dat deze stok nu helemaal kopt is en met splinters zit nu en hij zat toen ook erg te hoesten alsof er iets in zijn keel zat.
het is nu over maar moet ik mij nu hier zorgen om maken en hoe vermijd ik dat hij dit weer gaat doen want er zit nu een nieuwe stok in. ik denk dat het verveling is, alhoewel hij een spiegel heeft met speelgoed aan en nog een apart speelgoedje heeft in z'n kooi
ook uit zijn kooi is hij erg moeilijk. vanaf mijn ma erbij komt zitten wordt hij agressief en begint hij als een zot te vliegen en vliegt hij overal tegen waardoor ik hem weer in zijn kooi moet steken.
ook als ik alleen met hem ben doet hij dit, maar minder.
ik ben bang dat hij op ten duur eens z'n nek zal breken door dat vliegen. ook afleiden met speelgoed werkt niet want hij vliegt steeds weg dan. hij speelt er 1 minuutje mee en dan vliegt hij weg en is het weer hetzelfde probleem.

ik weet niet meer wat ik moet doen, ik zie er echt tegenop om hem er nog uit te halen, want elke keer heb ik dit. eerlijk gezegd komt hij er nu al minder uit door zijn gedrag dat zoals hierboven wordt beschreven.

ik hoop dat iemand me kan helpen want dit mag nie blijven duren hè

grtjs

dimi859

update: kuifje vandaag niet uit geweest
hij wou niet en was weer agressief

Sanna

Hallo Dimi,

Als Kuif graag knaagt, probeer eens een bosje wilgetakken in z'n kooi te leggen of hangen, zodat hij daaraan kan knagen. Ook kun je tijdelijk desbetreffende stok eens vervangen door iets als dit:

Zoals jij het beschrijft denk ik dat je het beste eens met Kuif het stappenplan door kan lopen:

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,12896.0.html

Ik zou hem pas weer uit z'n kooi laten als hij zich in de kooi netjes gedraagt. Hoe is hij trouwens tegen jou? Het zou wel eens kunnen zijn dat hij jou als zijn partner beziet en je moeder als een 'mededinger'. Kortom, volgens mij is hij hardstikke jaloers op je moeder en zal hij dus altijd haar proberen (hardhandig) weg te jagen om te zorgen dat jij zijn 'partner' blijft. Dan is een ander valkje erbij (mannetje of popje, maakt niet uit) wellicht iets om over na te denken. Want het lijkt erop dat hij zich te veel aan jou gehecht heeft. Let op, het hoeft niet te werken. Maar als je een flinke kooi hebt en ze een flinke tijd samen laat wennen zonder ze eruit te laten, heb je kans dat Kuif zich wel aan een ander valkje zal hechten.

Groetjes, Sanna

dimi859

Citaat van: Sanna op 15 november 2010, 08:30:36
Hallo Dimi,

Als Kuif graag knaagt, probeer eens een bosje wilgetakken in z'n kooi te leggen of hangen, zodat hij daaraan kan knagen. Ook kun je tijdelijk desbetreffende stok eens vervangen door iets als dit:

Zoals jij het beschrijft denk ik dat je het beste eens met Kuif het stappenplan door kan lopen:

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,12896.0.html

Ik zou hem pas weer uit z'n kooi laten als hij zich in de kooi netjes gedraagt. Hoe is hij trouwens tegen jou? Het zou wel eens kunnen zijn dat hij jou als zijn partner beziet en je moeder als een 'mededinger'. Kortom, volgens mij is hij hardstikke jaloers op je moeder en zal hij dus altijd haar proberen (hardhandig) weg te jagen om te zorgen dat jij zijn 'partner' blijft. Dan is een ander valkje erbij (mannetje of popje, maakt niet uit) wellicht iets om over na te denken. Want het lijkt erop dat hij zich te veel aan jou gehecht heeft. Let op, het hoeft niet te werken. Maar als je een flinke kooi hebt en ze een flinke tijd samen laat wennen zonder ze eruit te laten, heb je kans dat Kuif zich wel aan een ander valkje zal hechten.

Groetjes, Sanna

hey sanne,

heb net kuif er uitgehaald maar heeft er maar 15 min uit geweest. het was weer niet te doen en deze keer was er niemand bij. normaal gezien mag ik hem alsmaar kroelen, maar vandaag kreeg ik alleen maar een stek in mijn handen (niet doorgebeten) en dan is hij weer beginnen rondvliegen als een zot. deze keer kon ik niet anders dan hem regelrecht uit de lucht te vangen na 2 keer gelukt en zit nu in zijn kooi te roepen. heb nog niet gekeken naar de link, zal dat direct eens doen, ik hoop dat het helpt want ik zie het eventjes niet meer zitten thuis zijn er hier al heel wat problemen en nu dit ook nog pfffff
voor er een 2de valkje bij te nemen sluit ik direct uit. heb in juli 1 bijgekocht en dat was helemaal niet handelbaar. het was tamgemaakt voor mij, omdat ik daar niet echt tijd voor had om dat nog eens te doen. Toen ik daarmee thuis kwam, klikte het echt wel tussen die 2, maar het 2de valke luisterde totaal niet naar mij en wou nie uit zijn kooi en als ik dat er dan uitliet, vlogen ze alletwee weg waardoor ik er niet meer aankon, heb naar de kweker gebeld en die heeft het dan teruggenomen. dus een 2de valkje nooit meer voor mij. dat zie ik echt niet meer zitten

Khoop echt dat het werkt :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[

Sanna

Hallo Dimi,

Hoe oud is Kuif? Kan het zijn dat hij aan het puberen is? Kunnen ze tijdelijk heel vervelend door doen. Of is hij misschien broeds? Daar worden mannetjes ook nog wel eens bijterig van.

Ja, het maakt niet uit of iemand anders een valkje voor je tam maakt, wanneer het valkje bij jou komt zul je er toch een band mee op moeten bouwen. Na een verhuizing zal hij altijd ietsje minder tam zijn omdat hij ook moet wennen aan de nieuwe omgeving. Dus het kan wel kloppen dat het tweede valkje niet naar je wilde luisteren als je geen tijd had om er zelf mee bezig te zijn.

Probeer inderdaad het stappenplan maar eens. En niet te snel denken dat het niks wordt en opgeven. Je zult er toch een behoorlijke hoeveelheid tijd in moeten steken om hem weer handelbaar te krijgen. Ook vooral omdat hij alleen zit zul je hem genoeg aandacht moeten geven. In het wild leven valkjes in grote groepen samen. Het zijn hele sociale dieren. En wacht ook nog gewoon een tijdje met laten vliegen. Als hij steeds op deze manier gevangen moet worden breek je iedere keer het vertrouwen af dat je net een beetje herwonnen hebt.

Veel succes met Kuif.

Groetjes, Sanna

dimi859

Citaat van: Sanna op 16 november 2010, 08:22:56
Hallo Dimi,

Hoe oud is Kuif? Kan het zijn dat hij aan het puberen is? Kunnen ze tijdelijk heel vervelend door doen. Of is hij misschien broeds? Daar worden mannetjes ook nog wel eens bijterig van.

Ja, het maakt niet uit of iemand anders een valkje voor je tam maakt, wanneer het valkje bij jou komt zul je er toch een band mee op moeten bouwen. Na een verhuizing zal hij altijd ietsje minder tam zijn omdat hij ook moet wennen aan de nieuwe omgeving. Dus het kan wel kloppen dat het tweede valkje niet naar je wilde luisteren als je geen tijd had om er zelf mee bezig te zijn.

Probeer inderdaad het stappenplan maar eens. En niet te snel denken dat het niks wordt en opgeven. Je zult er toch een behoorlijke hoeveelheid tijd in moeten steken om hem weer handelbaar te krijgen. Ook vooral omdat hij alleen zit zul je hem genoeg aandacht moeten geven. In het wild leven valkjes in grote groepen samen. Het zijn hele sociale dieren. En wacht ook nog gewoon een tijdje met laten vliegen. Als hij steeds op deze manier gevangen moet worden breek je iedere keer het vertrouwen af dat je net een beetje herwonnen hebt.

Veel succes met Kuif.

Groetjes, Sanna

hey sanne

kuif zou nu ongeveer 5,5 maanden oud moeten zijn
euh broeds? wat is dit?
en nog eens over dat andere valkje dat ik terug had gebracht, met geen tijd bedoelde ik dat ik bijna weg was met vakantie en dat ik de vogels moet meenemen naar de camping en dat zou een ramp geweest zijn met die 2de vogel
heb 2 weken geprobeerd en mijn best gedaan om tam te krijgen ook al had ik op die moment nog een paar examens, ik heb er wel tijd voor gemaakt, maar ik kon er geen maand meer aan spenderen want dan zou ik moeten vertrekken hebben met m'n ouders en de vogels. De kweker zei zelf dat het geen zin meer had na die 2 weken en dat ze dat zelfs nog nooit had meegemaakt, het was zo te zien te gehecht geraakt aan de kweker.
en heb zo'n stok gekocht zoals op de afbeelding nu eenz kijken hoe hij erop reageerd, alvast bedankt dat je me wilt helpen  :)

grtjs

Sanna

Hoi Dimi,

Broeds is als een vogeltje last van z'n hormoontjes gaat krijgen en eigenlijk best wel eens een nestje zou willen gaan beginnen ;). Maar als ik zo zijn leeftijd hoor, dan denk ik eerder dat Kuif flink aan het puberen is (ja, dat doen valkjes ook). Zoals ik al zei, daar kan een valkje heel vervelend door doen en zodra hij merkt dat je bang voor hem bent, ben je je overwicht kwijt. Ik weet niet hoe je nu in je tijd zit? Maar nu is het de tijd om lekker intensief met Kuif bezig te zijn. Daag hem uit door hem interessante dingen aan te bieden om aan te knagen of mee te spelen. Misschien dat je straks in de kerstvakantie of zo lekker met hem bezig kunt zijn om hem tam te maken. En wees gerust, net als bij mensen gáát de puberteit over ;D.

Ik snap nu je verhaal over het andere vogeltje beter. Zo te horen heeft de kweker té hard z'n best gedaan om een tam vogeltje af te leveren ;). Tja, dat kan gebeuren, maar dat wil niet zeggen dat het een volgend keer weer gebeurt. Alleen mocht je nog eens overwegen om een ander vogeltje erbij te proberen, dan moet je toch eerst zorgen dat Kuif tam genoeg is zodat ze allebei lekker los kunnen vliegen en jij ze toch nog terug in de kooi krijgt.

Succes met het trainen van Kuif nu.

Groetjes, Sanna

dimi859

Citaat van: Sanna op 17 november 2010, 19:34:41
Hoi Dimi,

Broeds is als een vogeltje last van z'n hormoontjes gaat krijgen en eigenlijk best wel eens een nestje zou willen gaan beginnen ;). Maar als ik zo zijn leeftijd hoor, dan denk ik eerder dat Kuif flink aan het puberen is (ja, dat doen valkjes ook). Zoals ik al zei, daar kan een valkje heel vervelend door doen en zodra hij merkt dat je bang voor hem bent, ben je je overwicht kwijt. Ik weet niet hoe je nu in je tijd zit? Maar nu is het de tijd om lekker intensief met Kuif bezig te zijn. Daag hem uit door hem interessante dingen aan te bieden om aan te knagen of mee te spelen. Misschien dat je straks in de kerstvakantie of zo lekker met hem bezig kunt zijn om hem tam te maken. En wees gerust, net als bij mensen gáát de puberteit over ;D.

Ik snap nu je verhaal over het andere vogeltje beter. Zo te horen heeft de kweker té hard z'n best gedaan om een tam vogeltje af te leveren ;). Tja, dat kan gebeuren, maar dat wil niet zeggen dat het een volgend keer weer gebeurt. Alleen mocht je nog eens overwegen om een ander vogeltje erbij te proberen, dan moet je toch eerst zorgen dat Kuif tam genoeg is zodat ze allebei lekker los kunnen vliegen en jij ze toch nog terug in de kooi krijgt.

Succes met het trainen van Kuif nu.

Groetjes, Sanna

hey sanne
nu zit ik een beetje krap met tijd, heb veel herhaling nu op school en tzijn bijna examens. natuurlijk ga ik er gebruik van maken in de kerstvakantie om met kuifje alle dagen 3 keer bezig te zijn. Nu is het meestal rond de avond dat hij eruit komt zo'n 18u soms 20u. Komt vooral door het vele huiswerk. zit in aso en dat is niet niks maar het lukt wel, maar ik verwaarloos hem niet want hij kwam er steeds alle dagen uit. maar nu was dat wat minder door dat gedrag natuurlijk. heb dat stappenplan nog eens bekeken en zal dat zoveel mogelijk proberen uitvoeren. Nu gaat het al wat beter want in zijn kooi is zijn gedrag verbeterd en haal ik hem voor een paar mnuten uit de kooi ( niet lang want dan ben ik bang dat hij zou gaan vliegen). maar er is allerzins al wat betering, vooral naar mij is hij weer een engeltje geworden, maar als mijn ma erbij komt is hij echt vals zoals blazen en proberen bijten enzo
de puberteit, hoelang zal dat ongeveer duren bij zo'n vogel?
1jaar, 5 maanden?

grtjs ;D