28 maart 2024, 23:21:39

afslijten van nagels door zitstokken?

Gestart door animallovertje, 13 november 2010, 23:06:31

« vorige - volgende »

animallovertje

ik heb gelezen dat er speciale zitstokken zijn waardoor de nagels van de parkieten beter afslijten. nu heb ik zelf alleen nog maar "gewone" houten zitstokken. dit zijn allemaal verschillende maten en ook verschillende houtsoorten (van fruitbomen, maar ook gewone houten stokken uit de dierenwinkel) maar ik kan niet echt merken dat de nagels daarvan afslijten. die van mijn grasparkieten heb ik pas nog moeten knippen, omdat ze gewoon te lang waren. en nu heb ik gisteren 2 valkparkieten gekregen. en ik wil voorkomen dat zij ook te lange nagels krijgen. dus vroeg me af wat voor zitstokken ik dan moet aanschaffen en of dat niet slecht is voor de pootjes zelf?!

Nog 4 jonge valkjes beschikbaar!
http://valkendroom.webklik.nl/
--------------

Sorella

Ik heb zelf twee van die zitstokken en 1 mineralen zitstok, 1 dun hoektouwtje en 1 cactusstok, verder 1 perenboom stok, 1 rechte stok en 1 knotwilgenstok en 1 dik touw over de hele lengte van de kooi.
Alle stokken en touwen hebben verschillende diktes, reliefs  en lengtes. Ik heb mijn valkjes ruim een jaar en de nageltjes zijn niet langer als dat ik ze kocht.

Sanna

Zulke zitstokken zijn goed voor de nageltjes. Je kunt ze in de meeste dierenwinkels wel krijgen:

 

Je hoeft er echt niet je hele kooi mee te behangen, 2 of 3 zijn prima. Gebruik alleen nooit van die zandhulsjes die je om de zitstokken kunt doen, die zijn erg slecht voor de pootjes.

De natuurlijke zitstokken in verschillende maten zijn weer heel erg goed voor de spieren en gewrichten in de pootjes. Dus dat moet je lekker blijven doen.

Groetjes, Sanna

animallovertje

oke, bedankt :) ik ga morgen gelijk in de dierenwinkel kijken!
Nog 4 jonge valkjes beschikbaar!
http://valkendroom.webklik.nl/
--------------

Hanneke1990

Heb bij mij in de kooi ook van die mineralenzitstokken gehangen.
Maar er hangt ook een touw in, en daar zitten ze bijna de hele dag op
Heb ook zo stok voor voerbakje gehangen, maar ze zitten liever op het bakje met eten haha
Heb ze ook pas een week, maar nagels waren al wa langer toen ik ze kreeg vooral bij het mannetje.
Dat touw is wel leuk maar zo slijten de nagels natuurlijk ook niet echt af.

samantha21

die speciale zitstokken zoals op de foto zijn echt super. door de vorm speciaal voor de voetjes van het valkje en mijn valkjes zijn dol op dat soort stokken.  8)  idd beter als die zandhulsjes. je kan ze bijna in elke winkel kopen in verschillende grotes en kleuren